Grupa Recykl, notowany na NewConnect lider rynku zagospodarowywania odpadów poużytkowych w postaci zużytych opon, otrzymał informację o udanej realizacji pierwszego z trzech pododcinków trasy S6 w województwie pomorskim z zastosowaniem oferowanego dodatku SMAPOL®. To rozwijany od kilku lat podstawowy innowacyjny produkt spółki wpływający na cechy użytkowe oraz trwałość nawierzchni asfaltowych. Współpraca otwiera przed spółką perspektywy większego zaangażowania w branży drogowej w przyszłości. Sprzedaż dodatku SMAPOL® od momentu jego wprowadzania na rynek wyniosła ponad 0,6 tys. ton, co pozwoliło na produkcję przeszło 120 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych SMA, budowę ponad 1.2 mln m2 nawierzchni drogowych z użyciem dodatku i zmniejszenie o 2,5 tys. ton emisji CO2.
SMAPOL® to produkowany w zakładzie produkcyjnym GRC (GRUPAREC) w Chełmie stabilizujący i wzmacniający dodatek do mieszanek mineralno-asfaltowych, wykorzystywanych w budowie nawierzchni drogowych.
W ostatnich tygodniach produkt był stosowany na drodze ekspresowej S6 w województwie pomorskim na odcinku Skórowo-Leśnice o długości 10,9 km (w ramach ukończonego pierwszego pododcinka (3,5 km) w większości zastosowano SMAPOL®, będzie on także wykorzystywany na pozostałej 2/3 długości). Inwestorem trasy jest oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, Generalnym Wykonawcą: Intercor, a wykonawcą nawierzchni drogowej wspomnianego wyżej odcinka: Kompania Górnicza. Wprowadzenie dodatku na projekt inwestycyjny oraz bieżącą współpracę między wykonawcą
a producentem koordynowała firma Addbit - oficjalny dystrybutor SMAPOL® w Polsce i partner Grupy Recykl.
- Po siedmiu latach od rozpoczęcia prac B+R nad opracowaniem dodatku SMAPOL® i ostatnich 2-3 latach od wprowadzenia produktu na rynek, z satysfakcją komunikujemy realizację przełomowego pierwszego dużego kontraktu drogowego z udziałem SMAPOL®. Dotychczas znajdował on zastosowanie podczas budowy dróg powiatowych i wojewódzkich, by w tym roku spotkać się z zainteresowaniem inwestora realizującego trasę o najwyższych parametrach technicznych - S6 łączącą Gdańsk ze Słupskiem. Co dla nas strategicznie najważniejsze - mieszanka SMA, w której składową jest nasz produkt, została zaakceptowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, potwierdzając oczekiwane i wymagane parametry
- mówi Maciej Jasiewicz, Prezes Zarządu Grupy Recykl S.A.
- W związku z tym jesteśmy dobrej myśli w kontekście potencjalnego udziału naszego dodatku w podobnych dużych drogowych projektach inwestycyjnych. W trybie ciągłym prowadzimy próby i opracowujemy kolejne receptury.
Na projekcie inwestycyjnym zastosowano mieszankę SMA 11 PMB 45/80-55, która jest układana na ciągu głównym drogi ekspresowej S6. Dozowanie dodatku SMAPOL® do mieszanki (produkowanej przez wykonawcę, tj. Kompanię Górniczą), poprzedza przygotowanie jej receptury, które zostało zlecone przez Grupę Recykl w porozumieniu z wykonawcą i producentem mieszanki do akredytowanego laboratorium drogowego inwestora, kontrolującego jej cały cykl produkcyjny. W trakcie produkcji SMA pobierano próbki mieszanki wyprodukowanej na wytwórni mas bitumicznych, a także wykonywano odwierty do badania nawierzchni w trakcie odcinków próbnych.
- Zgodnie z naszą wiedzą, proces zastosowania dodatku SMAPOL® na pierwszym z trzech pododcinków przebiegał bez problemów. Cały proces, począwszy od dozowania, przez mieszanie, po układanie - przebiegł bez żadnych uwag i problemów technologicznych, a mieszanka SMA była jednorodna, tj. bez tzw. plam asfaltowych. Na niebawem realizowanych pozostałych dwóch pododcinkach trasy S6 także zostanie zastosowany nasz dodatek - uzupełnia Maciej Jasiewicz.
SMAPOL® w ujęciu technicznym występuje w formie granulatu i produkowany jest z wykorzystaniem włókien o wysokiej wytrzymałości mechanicznej (stosowanych jako zbrojenie w produkcji opon). W ujęciu technicznym produkt tworzą nietoksyczne, nierozpuszczalne w wodzie cylindryczne w kolorze ciemnoszarym (o średniej długości 5-25 mm i średnicy 6 +/- 1 mm). Wykorzystanie dodatku oznacza dla jego odbiorców wyższą wytrzymałość nawierzchni asfaltowych, spadek podatności na koleinowanie, wzrost odporności na pęknięcia temperaturowe i zmęczeniowe oraz wodoodporności. To w konsekwencji przekłada się na przedłużenie trwałości i mniejszą liczbę remontów, czyli na niższe koszty utrzymania dróg. Dodatkowi SMAPOL® została przyznana Krajowa Ocena Techniczna, a zakład w Chełmie otrzymał w zakresie jego produkcji istotny w branży certyfikat ISCC Plus.
- SMAPOL® realizuje dwie kluczowe funkcje: z jednej strony stabilizuje lepiszcze asfaltowe w wysokich temperaturach, ograniczając jego spływność i przeciwdziałając segregacji mieszanki na etapie produkcji i układania; z drugiej: pełni funkcję mikrozbrojenia, co przekłada się na zwiększoną trwałość warstw nawierzchni asfaltowych. Taka podwójna rola dodatku ma szczególne znaczenie w przypadku dróg ekspresowych i autostrad, gdzie ciężki i intensywny ruch stawia wysokie wymagania materiałom
- podsumowuje Łukasz Dutka, Właściciel firmy Addbit.
Poza rynkiem krajowym SMAPOL® jest dostarczany na wytwórnie mas bitumicznych w Indiach. Badania laboratoryjne i budowa odcinków doświadczalnych z zastosowaniem dodatku wykonano w Kazachstanie, Brazylii, Azerbejdżanie, Włoszech, Chinach, Szwecji, Meksyku. Obecnie prowadzone są wspólne z Politechniką Świętokrzyską badania wpływu syntetycznych włókien z opon wycofanych z eksploatacji na właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych, które pozwolą dalej zwiększać skuteczność i funkcjonalność dodatku SMAPOL®.