Rok 2024/2025 był rokiem spadku konsumpcji większości kategorii napojów alkoholowych. Na spadającym rynku GrupaAMB (AMBRA) zwiększyła wolumen sprzedaży o 0,8%, a wartość przychodów spadła o 2,1%. Rosła sprzedaż głównych marek, natomiast spadły przychody w segmentach premium.
Główne marki Grupy DORATO, CIN&CIN czy ZAREA, umocniły swoją pozycję rynkową. Najszybciej rosła sprzedaż win bezalkoholowych, czyli segmentu, którego Grupa AMBRA jest zdecydowanym liderem. Powodzeniem cieszyły się również wina WINIARNIA ZAMOJSKA, które weszły do czołówki najchętniej kupowanych produktów w tej kategorii.
Na największym rynku działalności Grupy, czyli w Polsce sprzedaż spadła o 2,3%, głównie w kanale sprzedaży do gastronomii i w segmencie win bułgarskich. Liderami sprzedaży były marki DORATO, WINIARNIA ZAMOJSKA, PORTADA i bezalkoholowe CIN&CIN Free. Najszybciej spośród rynków Grupy ponownie rosła sprzedaż na rynku rumuńskim (wzrost w walucie lokalnej o 8,5%). Główna marka na tym rynku – ZAREA umocniła pozycję lidera rynku win musujących. Jeszcze bardziej dynamicznie rosła sprzedaż przejętej przed dwoma laty marki PELIN CARPATIN. Spadek sprzedaży w Czechach i na Słowacji o 8,8% (w walutach lokalnych) nastąpił w wyniku silnego zmniejszenia segmentu mainstream win musujących.
W 2024/2025 r. rentowność marży brutto wzrosła o 2,0 punkty procentowe dzięki stabilizacji cen zakupu przy umacniającym się złotym wobec walut zakupowych. Dynamika wzrostu kosztów operacyjnych (płace, amortyzacja, inne) spadła w tym okresie do poziomu 5,9%. W wyniku tych zmian EBIT spadł o 8,9% do poziomu 87,3 mln zł, a zysk netto przypadający akcjonariuszom większościowym o 18,8% do 44,7 mln zł.
Dzięki stabilizacji kapitału pracującego Grupa AMBRA odnotowała w 2024/2025 r. poprawę przepływów pieniężnych operacyjnych do poziomu 107,4 mln zł, czyli o 16,1%. Wydatki inwestycyjne wyniosły 37,1 mln zł i obejmowały przede wszystkim inwestycje modernizacyjne zakładów produkcyjnych oraz wdrożenie nowego systemu ERP.
„Widzimy dobre perspektywy wzrostu konsumpcji win i napojów bezalkoholowych oraz niskoalkoholowych. Dlatego jeszcze intensywniej będziemy rozwijać naszą ofertę w tych nowych obszarach. Pomimo niższych niż w ubiegłym roku zysków przepływy pieniężne z operacji poprawiły się, sytuacja finansowa Grupy AMBRA pozostaje stabilna i bezpieczna, a zadłużenie na niskim poziomie. Dlatego proponujemy utrzymać niezmienioną kwotę dywidendy na akcję w wysokości 1,10 zł” – podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.
