Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Śnieżka: W pierwszym półroczu rynek farb nadal nie wykazywał oznak ożywienia

Udostępnij
  • Grupa Śnieżka wypracowała w I półroczu 2025 roku 380,3 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 402,6 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie poprzedniego roku. W raportowanym półroczu wynik EBITDA wyniósł 66,5 mln zł wobec 67,4 mln zł rok wcześniej, natomiast zysk netto ukształtował się na poziomie 31,3 mln zł w porównaniu z 31,7 mln zł w I półroczu 2024 roku.
  • W omawianym okresie wyniki Grupy pozostawały pod wpływem trudnych uwarunkowań makroekonomicznych, które wpływały na aktywność i wybory konsumentów. Rynek farb nadal nie wykazywał oznak ożywienia.

- Otoczenie makroekonomiczne, jak również sytuacja w branży farb, nie uległy poprawie w II kwartale 2025 roku, co przełożyło się na spadek sprzedaży w całym I półroczu br. W tych warunkach skupiamy się na działaniach zwiększających odporność, tj. dyscyplinie kosztowej oraz systematycznym obniżaniu poziomu zadłużenia – na koniec czerwca br. wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 1,69. Wyniki Grupy potwierdzają naszą zdolność do skutecznego działania i utrzymania udziałów rynkowych, mimo utrzymujących się wyzwań popytowych na kluczowych rynkach – komentuje Joanna Wróbel-Lipa, Wiceprezes Zarządu Śnieżka SA.

W I półroczu 2025 roku na zyskowność SKA (SNIEZKA) negatywnie wpłynął przede wszystkim spadek sprzedaży. Koncentracja na zachowaniu dyscypliny kosztowej zaowocowała spadkiem kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o blisko 0,5 mln zł w ujęciu rok do roku. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 17,5%, co stanowi wzrost o 0,8 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim, a w samym II kwartale było to 19,1%, czyli o 1,3 punktu procentowego więcej rok do roku. W I półroczu br. marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,9% wobec 48,4% w analogicznym okresie roku poprzedniego, co wynikało ze sprzyjającej relacji kosztów wytworzenia do uzyskanej sprzedaży.

Wartość sprzedaży krajowej w I półroczu 2025 roku osiągnęła 279,2 mln zł, co oznacza spadek o 2,3% rok do roku, stanowiąc 73,4% skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 10,7% rok do roku, osiągając wartość 47,5 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 39,4 mln zł, co oznacza spadek o 8,2% rok do roku. Dodatkowo na poziom wyników negatywnie wpłynęło umocnienie złotego względem forinta i hrywny.

Na koniec czerwca 2025 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,69 w porównaniu z 2,08 rok wcześniej.

  Okres 6 miesięcy
zakończony
30 czerwca 2025
Okres 6 miesięcy
zakończony
30 czerwca 2024
Zmiana (r/r)
Przychody ze sprzedaży 380 328 402 648 -5,5%
Koszt własny sprzedaży 190 524 207 966 -8,4%
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu 142 998 143 488 -0,3%
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej 545 (2 494) -121,9%
Wynik na działalności finansowej (7 912) (9 345) -15,3%
Udział w zysku jednostki stowarzyszonej 25 134 -81,3%
Zysk brutto 39 464 39 489 -0,1%
Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) 47 351 48 700 -2,8%
Zysk na działalności operacyjnej + amortyzacja (EBITDA) 66 477 67 373 -1,3%
Podatek dochodowy 8 195 7 772 5,4%
Wynik netto, w tym: 31 269 31 717 -1,4%
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 30 020 30 026 0,0%
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus