JUSTYNA BRYSZEWSKA, BIZNES24: Grodno – największy polski dystrybutor elektrotechniki posiada sieć ponad 90 punktów sprzedaży w całej Polsce, 40 000 pozycji magazynowych i 100 tysięcy klientów rocznie. Ale są zakusy na więcej, o czym w rozmowie z moim gościem. Ze mną Pan Marcin Gardas, wiceprezes Zarządu Grodno S.A. Witam Pana bardzo serdecznie.
MARCIN GARDAS, GRODNO S.A: Dzień dobry, witam serdecznie.
SB: Zaczniemy od poprzedniej strategii. W latach 2021 dokładnie do 2024-25 Grupa GRN (GRODNO) konsekwentnie realizowała przyjętą strategię, wzmocniła swoją pozycję rynkową, osiągnęła status polskiego dystrybutora elektrotechniki, największego można by rzec, oraz drugiej największej firmy w branży w Polsce z udziałem 10%. No i co było wtedy kluczowym elementem strategii? Bo mieliśmy co najmniej dwa.MG: Tak. Kluczowym elementem strategii w tym czasie była transformacja energetyczna i głównie oparta o rynek fotowoltaiki w Polsce. Ten czas, o którym mówimy, to okres bardzo dynamicznych zmian na rynku fotowoltaiki i jej wzrostu, ale też jej problemów w drugiej części tego, tego okresu. I dzisiaj Grodno to bezapelacyjnie jeden z głównych graczy na rynku fotowoltaiki w Polsce z udziałem ok. 15% całości rynku. I to jest jedna część.
Natomiast druga część to rozwój sieci sprzedaży i kanałów dystrybucji. Rozwinęliśmy sieć sprzedaży do 92 punktów w całej Polsce i jesteśmy we wszystkich najważniejszych miastach, oraz znacznie rozwinęliśmy e-commerce z udziału około 2%, on wzrósł do 15 i dzisiaj jest świetną bazą do tej strategii, którą wczoraj zaprezentowaliśmy.
JB: Otóż to, pomówmy o tej nowej strategii, bo ona zakłada dwa kluczowe trendy. Jakie?
MG: Pierwszy megatrend to dalej transformacja energetyczna, bo ona myślę, będzie nam towarzyszyć przez kolejne dekady, nie boję się tego powiedzieć. I nabiera tempa również w związku z rozwojem technologicznym. A drugi megatrend, a nawet gigatrend bym powiedział, to jest trend związany ze sztuczną inteligencją i tym, jak ona wpłynie na firmy handlowe na całym świecie.
JB: Mówimy o AI Grodno, które jak się okazuje, ma być filarem nowej strategii. I jak Państwo upatrują tę rewolucję sztucznej inteligencji i jak mają Państwo wdrożyć ją do właśnie swojej branży, branży, przypomnijmy elektrotechnicznej?
MG: Tak, myślę, że to świetny case, jeśli chodzi o naszą branżę, bo branża jest techniczna, wymaga dużo informacji, jeśli chodzi o produkty i jednocześnie wymaga też bardzo dużo produktów. Czyli tych produktów mamy setki tysięcy, które wykorzystujemy w budownictwie, w przemyśle i w innych sektorach naszej gospodarki.
I sztuczna inteligencja jest tutaj świetna w tym, bo ona po prostu potrafi wiedzieć wszystko i potrafi odpowiadać na wszystko. I to jest to, co nam przyświecało na celu, kiedy zaczęliśmy to budować.
Wdrożenie AI Grodno będzie etapowe, oczywiście. Dzisiaj AI Grodno to asystent sprzedaży, pierwszy w branży, pierwszy chyba w Europie, pierwszy chyba na świecie. Nie widzieliśmy tego do tej pory nigdzie, budowaliśmy to na bazie własnych kompetencji, własnych zespołów. I zajęło nam to sporo czasu. To nie jest tak, że to powstało w tydzień czy w sekundę.
Dzisiaj AI Grodno to asystent, który świetnie się komunikuje, pisze, czyta, mówi, odpowiada, który ma świetną wiedzę techniczną. Połączyliśmy go z częścią naszych systemów na dzień dzisiejszy, a docelowo chcemy połączyć ze wszystkimi. Czyli świetnie zna nasze produkty, odpowiada na pytania zadawane językiem naturalnym o te produkty. No i świetnie usprawnia cały proces sprzedażowy.
JB: Czyli w praktyce potencjalny klient będzie miał łatwiejszą drogę do podjęcia decyzji, bo jak się okazuje AI w tym przypadku, będzie mu podpowiadać. Dobrze rozumiem?
MG: Tak i co się zmieni w procesie zakupowym to tak naprawdę to, że dzisiaj przystępując do zakupu, my tak naprawdę musimy już troszeczkę wiedzieć, czego chcemy. Czyli idziemy sobie na jakąś stronę internetową, już zrobiliśmy sobie jakiś research, pogooglowaliśmy, poszukaliśmy i już wiemy, że chcemy coś konkretnego.
Natomiast AI zmienia to, że pozwala nam rozmawiać o potrzebie. Jako przykład podam taki case z naszego życia. Załóżmy, że chcemy sobie kupić klimatyzator i w normalnym życiu, no przeciętny człowiek niewiele wie o klimatyzacji i parametrach technicznych tej klimatyzacji, co w niej ważne, co nieważne.
A tutaj możemy po prostu zacząć rozmawiać i napisać do AI Grodno: chciałbym zamontować w domu klimatyzację. I on zacznie z nami rozmawiać, tak jak rozmawiamy na ChacieGPT o wielu sprawach. I to jest ta gigantyczna zmiana, która powoduje, że my w sposób konwersacyjny, używając języka naszego, a nie języka technicznego czy branżowego jakiegoś żargonu, możemy rozmawiać o tej potrzebie, o której chcemy – możemy o niej mówić.
JB: Panie prezesie, to w takim razie jeszcze jedno pytanie: ja bym jeszcze chciała o tych celach biznesowych na te najbliższe 5 lat, bo one są ambitne, bo spółka dąży do osiągnięcia dwóch miliardów złotych sprzedaży. No i też rentowność EBITDA na poziomie minimum 5%. To tak bardzo szybko: jak mają Państwo zamiar zrealizować te plany? No i teraz jeszcze jedno pytanie czemu warto Was inwestować? Bo przecież jesteście notowani na giełdzie od 2011 roku?
MG: Tak. Plan wygląda ambitnie, ale z drugiej strony my w przeszłości też już pokazaliśmy, że skokowo potrafimy przeskalować swój biznes. Dzisiaj rewolucja sztucznej inteligencji myślę, że najmocniej w pierwszej kolejności wpłynie właśnie na firmy związane ze sprzedażą i na IT, oczywiście.
I ta rewolucja, ta nadchodząca fala, czy już pędząca fala już nas dotyka i chcemy po prostu na tej fali popłynąć. To, co chcemy osiągnąć, to bardzo szybko i dynamicznie zwiększyć skalę obsługiwanych klientów. A dlaczego warto inwestować w Grodno? Bo jesteśmy w fajnej branży. Bo branża jest bardzo rozwojowa i będzie przez następne wiele, wiele lat.
JB: I będziemy się w tej branży przyglądać. Życzymy oczywiście powodzenia. O branży i o Grodno opowiadał wiceprezes zarządu tejże spółki, pan Marcin Gardas. Bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę.
MG: Dziękuję bardzo.
Automatyczna transkrypcja rozmowy prowadzonej na antenie Biznes24