TAR (TARCZYNSKI), lider segmentu przekąsek białkowych w branży FMCG, 20 października rozpoczęła budowę księgi popytu (book-building) na nie więcej niż 2 mln nowo emitowanych akcji zwykłych serii G. Zakończenie procesu planowane jest 22 października. Cena emisyjna zostanie ustalona w wyniku procesu budowy księgi popytu. Środki z emisji będą przeznaczone na rozbudowę przestrzeni i mocy produkcyjnych kluczowych produktów celem sprostania rosnącemu popytowi na produkty spółki oraz projekty innowacyjne w obszarze zwiększenia efektywności gospodarki surowcowej. Santander Bank Polska S.A. – Santander Biuro Maklerskie pełni rolę wyłącznego globalnego koordynatora oferty oraz wyłącznego prowadzącego księgę popytu.
Kierunki inwestycji i oczekiwane efekty
– Środki z emisji akcji przeznaczymy przede wszystkim na rozbudowę mocy naszych linii kabanosowych – od przygotowania surowca, przez obróbkę i nadziewanie, po obróbkę termiczną i pakowanie. Odpowiadamy w ten sposób na rosnący popyt na nasz flagowy produkt, szczególnie na rynkach zagranicznych, co zgodnie ze strategią powinno zwiększać udział eksportu w przychodach i wzmacniać rentowność Grupy Tarczyński. Równolegle sfinansujemy innowacyjne projekty pozyskiwania białka i tłuszczu z surowców wieprzowych i drobiowych, co podniesie efektywność ich zagospodarowania. W dłuższej perspektywie pozwoli to ograniczyć koszty zakupu surowców, zwiększyć precyzję ich pozyskiwania oraz lepiej wykorzystać przetwarzane przez Grupę surowce pochodzenia zwierzęcego – komentuje Jacek Tarczyński, Prezes Zarządu Tarczyński S.A.
Grupa Tarczyński planuje w latach 2025–2026 łączne nakłady inwestycyjne (CAPEX) ok. 720 mln zł, finansowane z wpływów z emisji akcji serii G (przy założeniu ich maksymalnej wysokości) oraz innych dostępnych źródeł, z przeznaczeniem na:
- 420 mln zł (58%) – rozbudowę mocy produkcyjnych kabanosów wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- 200 mln zł (28%) – rozbudowę mocy produkcyjnych parówek wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- 100 mln zł (14%) – projekty innowacyjne zwiększające efektywność gospodarki surowcowej.
Emisja akcji jest prowadzona w trybie subskrypcji prywatnej, bez obowiązku sporządzania, zatwierdzania ani udostępniania prospektu lub innego dokumentu informacyjnego. Zgodnie z uchwałą, w book-building mogą uczestniczyć: inwestorzy kwalifikowani oraz pozostali, którzy obejmą nowe akcje o wartości co najmniej 100 tys. euro na danego inwestora.
Spółka oraz istotni akcjonariusze (Elżbieta i Jacek Tarczyński, EJT Investment oraz EJT) zostali objęci zobowiązaniami lock-up, od publikacji raportu bieżącego spółki w sprawie rozpoczęcia oferty publicznej akcji serii G w ramach book-building, do upływu 180 dni od dnia pierwszego notowania akcji lub PDA (w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej).
Lider rynku kabanosów i parówek
Tarczyński jest dziś dominującym podmiotem na krajowym rynku kabanosów z udziałem na poziomie 70 proc. (dane Nielsena). Firma dynamicznie zdobywa rynek parówek, przekraczając dziś 25 proc. ogólnego udziału w tym rynku, co czyni ją liderem również w tej kategorii (dane Nielsena).
Produkty Grupy są dystrybuowane na trzech kontynentach, do ponad 30 krajów, we współpracy z kluczowymi sieciami handlowymi na rynkach docelowych, m.in.: Aldi, Asda, Auchan, Biedronka, Billa, Carrefour, Coop, Costco, Edeka, IKI, Kaufland, Lidl, Maxima, Morrisons, Netto, Penny, Plus, Rewe, Sainsbury’s, Tesco. Największe rynki eksportowe to Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Rumunia, Litwa, Czechy i Łotwa. Firma sprzedaje produkty głównie pod własnymi markami, a także w modelu private label.
Grupa Tarczyński po I półroczu 2025 r. wypracowała 1,063 mld zł przychodów ze sprzedaży, o ponad 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 133,5 mln zł wobec 151,9 mln zł rok wcześniej. Zysk netto sięgnął 67,4 mln zł w porównaniu z 75,3 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż zagraniczna w analizowanym okresie wyniosła 350,2 mln zł, co oznacza niemal 20-proc. wzrost r/r. Eksport w I półroczu br. stanowił 33 proc. całej sprzedaży.