MAZOP Group S.A., polski producent opakowań dla e-commerce, przemysłu i branży motoryzacyjnej, narastająco po trzech kwartałach zwiększył skonsolidowane przychody ze sprzedaży o 20% r/r do 33,5 mln zł. Od stycznia do września EBITDA wzrosła o ponad 110% do 2,9 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł 0,45 mln zł w porównaniu z 0,9 mln zł straty rok wcześniej. Mimo sezonowości w samym trzecim kwartale MAZOP Group również poprawił wyniki finansowe, zwiększając przychody i EBITDA o blisko 18%. Spółka prowadzi obecnie intensywne działania produkcyjne i sprzedażowe w IV kwartale, który historycznie stanowi najmocniejszy okres w branży opakowań.
– Okres trzeciego kwartału tradycyjnie wiąże się dla branży opakowań z wysokimi nakładami produkcyjnymi i przygotowaniami do sezonu okołoświątecznego. Zrealizowaliśmy założone cele, poprawiając wyniki i ograniczając stratę kwartalną. Od początku roku sukcesywnie zwiększamy sprzedaż i wynik EBITDA, co jest efektem podjętych strategicznych działań. Odnotowaliśmy znaczący wzrost zamówień na kluczowych rynkach, m.in. w Niemczech i krajach skandynawskich oraz rosnące zainteresowanie ofertą przemysłową, szczególnie w segmencie opakowań ochronnych – mówi Krzysztof Rusin, prezes zarządu MAZOP Group S.A.
MAZ (MAZOP) od początku roku konsekwentnie poprawia wyniki finansowe, co jest bezpośrednim efektem przyjętej strategii rozwoju i zmian w modelu sprzedaży. Spółka w ubiegłym roku zrezygnowała ze współpracy z pośrednikami handlowymi na rynku niemieckim na rzecz budowy własnych struktur sprzedażowych. W efekcie powołano spółkę MAZOP GmbH z siedzibą w Monachium, której celem było przejęcie pełnej kontroli nad procesem sprzedaży, lepsze zrozumienie potrzeb lokalnych klientów oraz zwiększenie marżowości poprzez eliminację kosztów pośrednictwa. Decyzja ta początkowo wiązała się z dodatkowymi nakładami inwestycyjnymi, jednak już dziś przynosi widoczne efekty w postaci wzrostu zamówień, poprawy rentowności oraz silniejszej pozycji na rynkach.
Zwiększenie przychodów w trzecim kwartale było przede wszystkim efektem wzrostu sprzedaży na rynkach zagranicznych. Wartość zamówień z Niemiec była wyższa o 1,35 mln zł niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co potwierdza skuteczność strategii ekspansji zagranicznej. Znaczący wzrost sprzedaży odnotowano także w Danii, Szwecji i na Węgrzech, gdzie wartość sprzedaży podwoiła się r/r. Utrzymująca się wysoka dynamika eksportu oraz rosnący udział segmentu opakowań ochronnych i przemysłowych w strukturze przychodów pozytywnie wpływają na marżowość spółki.
Jednocześnie MAZOP skutecznie poprawia płynność finansową dzięki lepszej rotacji zapasów i spadkowi należności krótkoterminowych o 9% r/r. Poprawa relacji kosztów do przychodów, zwłaszcza w obszarze usług obcych, materiałów i surowców, potwierdza skuteczność działań optymalizacyjnych.
- Jesteśmy spółką produkcyjną z dużą bazą maszyn i w ostatnich latach zainwestowaliśmy znaczące środki w park technologiczny, co dziś oznacza wyższą amortyzację i koszty finansowe wynikające z kosztów kredytowych. Jednak nie planujemy w najbliższym okresie znaczących inwestycji w środki trwałe, a naszym celem jest dalsza redukcja zadłużenia. Obniżki stóp procentowych korzystnie wpływają na koszt kapitału, a nasze maszyny mają wieloletni potencjał produkcyjny, co w dłuższym terminie powinno mieć wymierny wpływ na zysk netto – podkreśla Krzysztof Rusin.
We wrześniu MAZOP Group uczestniczył w targach Fachpack w Norymberdze – jednym z najważniejszych wydarzeń branży opakowań w Europie. Obecność na targach wiązała się z poniesieniem istotnych kosztów, jednak spółka już teraz obserwuje efekty tej inwestycji w postaci nowych zapytań ofertowych i rosnącego zainteresowania ze strony kontrahentów.