Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Fabrity Holding nadal mierzy się z niekorzystnym otoczeniem

Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity S.A.
Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity S.A.
Udostępnij

Technologiczna Grupa Fabrity mierzy się w bieżącym roku z niekorzystnym otoczeniem, ale mimo to wypracowała pozytywne rezultaty na każdym poziomie. Wypłata dodatkowej dywidendy nastąpi 5 grudnia.

FAB (FABRITY) rozpoznała w okresie styczeń-wrzesień 2025 roku 50,7 mln zł przychodów ze sprzedaży usług (-5,4 mln zł rdr), co w naturalny sposób ukształtowało wyniki finansowe. Wypracowany zysk operacyjny (3,3 mln zł) był niższy o 1,8 mln zł rdr, a wynik EBITDA (4,9 mln zł) – o 1,5 mln zł. Z kolei porównanie rok do roku zysku netto 2,6 mln zł jest mocno zaburzone przez zaksięgowanie przed rokiem 4,3 mln zł nadpłat podatku dochodowego z tytułu wykorzystania ulgi holdingowej przy zbywaniu spółek spoza core-businessu. Dzięki wpłynięciu zwrotu ponad 3 mln zł nadpłaconego CIT-u w listopadzie br., 5 grudnia Fabrity wypłaci 1 zł warunkowej dywidendy uzupełniającej na każdą akcję.

Wyniki trzech kwartałów 2025 roku odzwierciedlają realistyczne oczekiwania, jakie można obecnie mieć wobec rynku usług IT. Poprzednie lata były dla nas czasem szczególnie dynamicznego wzrostu, również w okresie, w którym już wiele firm z naszej branży przechodziło przez poważne trudności. Zatem w bieżącym roku porównujemy się do relatywnie wysokiej bazy z lat poprzednich. Obecna sytuacja jeszcze bardziej mobilizuje nas do tego, aby pracować nad tym, jaką firmą możemy być w przyszłości, w jakich obszarach, w jakich branżach i dla jakich klientów możemy tworzyć innowacyjne rozwiązania. Niezależnie od tego, wciąż generujemy gotówkę, a każdy z naszych segmentów biznesowych pozostaje rentowny – wskazuje Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity S.A.

Na przychody duży wpływ miały istotne opóźnienia w rozstrzygnięciu dużych przetargów wśród dotychczasowych klientów, co rzutowało na ciągłość świadczonych usług. Firmy opóźniały też decyzje zakupowe z powodu skomplikowania sytuacji makroekonomicznej, a w trzecim kwartale, w okresie wakacyjnym, obserwowaliśmy również ogólnie mniejszą dynamikę biznesową niż w ostatnich latach.

W ciągu kilku ostatnich miesięcy na dużej części stałych i nowych klientów potrafiliśmy organicznie zwiększać przychody. Ogólny obraz naszych wyników finansowych został jednak negatywnie zaburzony przez pauzę w realizacji kilku ważnych projektów, które weszły w nowe procesy przetargowe. Niekiedy przerwa w realizowanych przez nas kontraktach przekracza rok. Jesteśmy jednak dobrej myśli i liczymy, że uda nam się powrócić do realizacji tych projektów – komentuje Rafał Graboś, Wiceprezes Zarządu Fabrity S.A.

Grupa Fabrity w ramach rozwoju biznesu stawia tematycznie na cyberbezpieczeństwo, wykorzystanie AI, outsourcing usług IT, budowę rozwiązań cyfrowych i rozwiązania e-commerce.

Celem Fabrity pozostaje bycie wysoko wyspecjalizowanym partnerem dużych przedsiębiorstw i organizacji publicznych, świadczącym kompleksowe usługi związane z transformacją cyfrową w skali międzynarodowej. Działania sprzedażowe prowadzone są zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych - Niemcy, Austria, Szwajcaria – tzw. kraje DACH oraz na pozostałych rynkach UE i w Wielkiej Brytanii.

Spółka spodziewa się również istotnych oszczędności kosztowych. Z końcem lipca br. Wiceprezes Artur Piątek zakończył swoją misję w Zarządzie Fabrity S.A., co stanowiło zakończenie procesu transformacji wielobranżowej Grupy K2 Holding w technologiczną Grupę Fabrity, a Zarząd został ograniczony do dwóch osób. Równolegle Grupa wzmacniała kluczowe kompetencje w obszarze finansów i kontrolingu, co pozwoliło na outsourcing części procesów operacyjnych, takich jak księgowość oraz kadry i płace. Dzięki temu struktura organizacyjna została uproszczona, a od początku przyszłego roku spodziewane są pierwsze oszczędności, wynikające z przeprowadzonych zmian. Na optymalizację kosztową wpłynie również nowa lokalizacja warszawskiego biura (od lutego 2026 roku), która jest dostosowana do realiów pracy zdalnej i hybrydowej.

- W bieżącym roku skonsolidowany wynik operacyjny Grupy pozostawał jeszcze ponadproporcjonalnie obciążony kosztami transformacji funkcji back-office, będącej finalnym etapem reorganizacji Grupy Fabrity po sprzedaży spółek segmentu Cloud i segmentu Marketing w latach 2022–2023. Pozytywne jest na pewno to, że nie ponosimy istotnych kosztów tzw. „ławki", ponieważ zatrudnienie jest dostosowane do aktualnie realizowanych projektów. Sytuacja na rynku pracy pozostaje przy tym korzystna dla nas - dostępność specjalistów jest duża, a stawki atrakcyjne – mówi Dyrektor Finansowy Fabrity S.A. Tomasz Lebik.  

Podstawą działalności Fabrity pozostaje tworzenie dedykowanego oprogramowania na zamówienie. Jednocześnie kładzie coraz większy nacisk na projekty wykorzystujące sztuczną inteligencję do rozwiązania praktycznych problemów biznesowych oraz na obszar cyberbezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, że w Fabrity bezpieczeństwo jest uwzględniane już od pierwszego etapu projektowania systemu lub aplikacji (podejście security by design), jak również stanowi integralną część całego cyklu tworzenia oprogramowania — od developmentu, przez operacje, aż po utrzymanie (podejście DevSecOps). Zagadnienia cyberbezpieczeństwa mają kluczowe znaczenie dla firm objętych wymaganiami Rozporządzenia DORA oraz przygotowujących się do wdrożenia wymagań wynikających z Dyrektywy NIS2.

Drugim kluczowym obszarem sprzedażowym jest outsourcing usług IT. Spółka kieruje ofertę do sektora publicznego i aktywnie uczestniczy w przetargach publicznych, zarówno polskich jak i zagranicznych, koncentrując się na projektach wymagających wyspecjalizowanych kompetencji oraz doświadczenia, co przekłada się w naturalny sposób na mniejszą konkurencję. Trzecim obszarem jest budowa rozwiązań cyfrowych dla klientów korporacyjnych. Zajmuje się nim Fabrity Digital – nowa marka wyodrębniona w ramach Fabrity. Czwarty obszar obejmuje rozwiązania e-commerce, w których specjalizuje się Fabirty Commerce. Spółka rozbudowuje portfolio klientów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, rozszerza również kompetencje w zakresie rozwiązań e-commerce B2B.

W ramach IIoT Fabrity buduje autorską platformę do zarządzania zużyciem mediów (energia elektryczna, gaz, ciepło, woda, sprężone powietrze, gazy techniczne), zbierania danych telemetrycznych z czujników, automatyzacji sterowania za pomocą sterowników PLC oraz predykcyjnego utrzymania ruchu. Dzięki temu możliwe jest wykrywanie nieprawidłowości w produkcji, awarii czy wycieków, a zainteresowanie rozwiązaniami tego typu rośnie zwłaszcza w szeroko pojętym sektorze produkcyjnym (redukcja kosztów, sprostanie wymogom raportowania ESG). W obszarze Cloud and Data Fabrity oferuje rozwiązania do inżynierii danych, w tym również te wykorzystujące modele AI, a także wdraża platformy do analizy danych (Snowflake, Microsoft Azure, rozwiązania on-premises).

Obecnie w największym stopniu koncentrujemy się na rozwoju kompetencji i zwiększaniu przychodów w takich obszarach jak Industry 4.0 / 5.0, przemysłowy internet rzeczy (IIoT), smart cities, platformy Cloud and Data, a także cyberbezpieczeństwo oraz praktyczne i skalowalne zastosowania sztucznej inteligencji. Liczymy, że te obszary w najbliższych latach będą trzonem naszej oferty i motorem wzrostu przychodów. Jednocześnie zakładamy, że utrzymamy historycznie bardzo niski wskaźnik rotacji i utraty klientów, a obecna sytuacja ma charakter przejściowy – podkreśla CEO Fabrity S.A. Tomasz Burczyński.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus