Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Eurocash z nową strategią na lata 2026-2027. "Transformacja w zintegrowanego operatora sieci franczyzowej"

Udostępnij

Fundamentem nowej strategii Grupy Eurocash jest transformacja z modelu hurtowego na zintegrowanego operatora sieci franczyzowej opartej na lokalności i relacyjności. Celem jest stworzenie jednego, spójnego ekosystemu: Sieci Sklepów STĄD, wspieranego przez nowoczesne narzędzia technologiczne. Ambicją Grupy jest utrzymanie silnej pozycji w pierwszej trójce największych sieci detalicznych w Polsce, z 10 proc. udziałem w rynku FMCG do końca 2027 r.

Centralnym elementem nowej strategii Grupy EUR (EUROCASH) jest integracja wszystkich należących do Grupy stacjonarnych formatów spożywczych. Celem jest stworzenie systemu franczyzowego, Sieci Sklepów STĄD, która zapewni detalistom nowoczesne narzędzia, efekt skali w ramach negocjacji z dostawcami, konsolidację działań marketingowych oraz spójną ofertę produktową, w tym dalszy rozwój marek własnych oraz oferty produktów lokalnych.

Realizacja tej strategii ma w znaczący sposób zwiększyć konkurencyjność sklepów zrzeszonych w ramach Eurocash wobec największych graczy rynkowych. Obecna siatka sklepów, licząca 15 tys. placówek, ma rosnąć o kolejny 1000 punktów w ciągu najbliższych dwóch lat. Do końca 2027 r. Grupa Eurocash zamierza umocnić pozycję trzeciego operatora sieci detalicznej w Polsce pod względem obrotów, z 10 proc. udziałem w rynku, jednocześnie utrzymując status lidera pod względem liczebności placówek.

 Dane rynkowe są jednoznaczne – sklepy franczyzowe rosną znacznie szybciej niż te niezrzeszone, bo korzystają ze wspólnych zasobów i siły zintegrowanej sieci, dlatego stawiamy właśnie na franczyzę. Jednocześnie widzimy, że era dynamicznego wzrostu dyskontów się kończy. Tak jak w krajach Europy Zachodniej, wraz ze wzrostem dochodów gospodarstw domowych, rośnie znaczenie supermarketów i sklepów lokalnych. To właściwy moment, by jednoczyć polski handel tradycyjny i dać mu siłę, jakiej nigdy dotąd nie miał - mówi Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash. – Nasza strategia oznacza większe inwestycje i nowoczesne narzędzia dla franczyzobiorców, które pozwolą im skutecznie konkurować na polskim rynku. Dla Grupy Eurocash to z kolei kluczowe źródło rentownego wzrostu – szacujemy, że na rynku działa co najmniej 15 tys. niezależnych sklepów, które mogą do nas dołączyć. Innymi słowy, jeśli skutecznie pokażemy franczyzobiorcom przewagę wspólnego działania, w dłuższej perspektywie nasza sieć ma potencjał, by się podwoić – dodaje.

Kluczowe obszary wzrostu: Sklepy STĄD, Frisco oraz Duży Ben

Strategia została oparta o potrzeby różnych grup konsumentów i trzy kluczowe obszary wzrostu. Sklepy STĄD mają odpowiadać na oczekiwania klientów korzystających ze sklepów stacjonarnych w formacie supermarketów i małych sklepów spożywczych. Dzięki tej elastyczności oferta jest dostosowana do różnych misji zakupowych, co podnosi atrakcyjność sieci wśród lokalnych społeczności.

Częścią strategii jest dalszy rozwój Frisco – lidera polskiego rynku e-grocery, który od lat utrzymuje najwyższe wskaźniki satysfakcji wśród klientów. W kolejnych latach platforma ma rosnąć w przedziale 20-30 proc. r/r. Trzecim źródłem wzrostu jest ekspansja sieci specjalistycznych sklepów alkoholowych Duży Ben. Sklepy te będą rozwijane również w modelu franczyzowym, co umożliwi ich szybszy rozwój i zwiększenie dostępności w całej Polsce. Ambicją jest osiągnięcie nawet 3 tys. placówek, co uczyni Dużego Bena największą siecią sklepów alkoholowych w kraju.

Nowa strategia niesie ze sobą również ambitne cele finansowe. – Droga do 600 mln zł EBIT w 2027 r., czyli do celu Programu Motywacyjnego wyznaczonego uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z 15 maja 2025 r. jest ambitna, ale w pełni realna. Założone cele osiągniemy dzięki równoległemu zwiększaniu przychodów i zdecydowanej poprawie efektywności kosztowej. Przed nami głęboka transformacja operacyjna obejmująca optymalizację logistyki, automatyzację procesów, uporządkowanie portfela placówek pod kątem ich rentowności, a także optymalizację zatrudnienia. To działania, które wzmocnią fundamenty Grupy i pozwolą nam rozwijać się w sposób trwały i odpowiedzialny – podkreśla Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.

Lokalność motorem dla rozwoju

U podstaw strategii leży przekonanie, że przyszłość polskiego handlu tworzą sklepy zakorzenione w lokalnych społecznościach. – Na całym świecie konsumenci coraz częściej wybierają miejsca, w których znają sprzedawców, mogą kupić świeże produkty i czują się częścią sąsiedztwa. Szukają lokalności i osobistych relacji. Również w Polsce ten trend się nasila. „Polskość" i pochodzenie regionalne są coraz częściej postrzegane jako oznaki jakości i świeżości, co napędza rosnącą preferencję i chęć do kupowania regionalnie produkowanych towarów. Nasza wizja odpowiada na te oczekiwania. Eurocash zawsze stał po stronie lokalnych przedsiębiorców i nowa strategia tę misję tylko wzmacnia – podkreśla Surówka.

Technologia w centrum transformacji

Transformacja nie byłaby możliwa bez zaplecza technologicznego rozwijanego w ostatnich latach. Grupa stworzyła największy w Polsce cyfrowy ekosystem usprawniający codzienną pracę detalistów, jak np. system POS EuroPlatform łączący kilkanaście tysięcy sklepów czy platformę eurocash360. Ważną rolę w rozwoju odegra wspólna aplikacja lojalnościowa, z której do 2027 roku ma korzystać co najmniej 80% sieci, tworząc jedną z największych platform lojalnościowych w polskim FMCG. Równolegle Grupa rozwija infrastrukturę retail media, która zwiększy efektywność działań marketingowych i zapewni dodatkowe źródła przychodu.

Cała nasza strategia jest wyrażona w tych trzech słowach: Sieć Sklepów STĄD. „Sklepy STĄD” podkreślają lokalność i unikatowość każdego ze sklepów na tle konkurencji, a „Sieć” siłę współpracy i skali, której nie da się osiągnąć w pojedynkę. Narzędzie digitalowe odgrywają w strategii kluczową rolę. Chcemy rozwijać partnerstwo nowej generacji, oferując nie tylko sprawdzony model franczyzowy, lecz także kompleksowy pakiet rozwiązań. Technologia, dane i ich analiza mają wzmocnić lokalnych przedsiębiorców tak, aby odpowiadali na potrzeby klientów z niespotykaną wcześniej dokładnością, zachowując przy tym charakter bliskiego, sąsiedzkiego handlu – podkreśla prezes zarządu Grupy Eurocash.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus