Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Borchert (Pepco): rok 2025 był prawdziwym punktem zwrotnym dla Grupy

Stephen Borchert, prezes Pepco Group
Stephen Borchert, prezes Pepco Group
Udostępnij

 

PODSUMOWANIE

  • Implementacja nowej strategii postępuje w dobrym tempie, z silną koncentracją na tworzeniu wartości w sposób zrównoważony, przy bardzo pozytywnej reakcji klientów na poprawioną ofertę Pepco i najlepsze na rynku ceny
  • Strategiczny powrót do głównego modelu opartego na odzieży i towarach codziennego użytku w roku obrotowym 2025. Pełne wyjście z towarów szybkozbywalnych w Pepco, a także sprzedaż Poundland. Początek procesu wyjścia z Dealz spodziewany jest na 2026 r.
  • W roku obrotowym 2025 przychody wzrosły o 8,7% do 4 523 mln euro, a w ujęciu porównywalnym (LFL) wróciły do pozytywnej dynamiki w wysokości 2,6% (po wyłączeniu produktów szybkozbywalnych – do poziomu 4,0%)
  • Bazowa EBITDA w roku obrotowym 2025 wzrosła o 10,3% do poziomu 865 mln euro, odzwierciedlając wzrost marży brutto o 100 pkt. bazowych rdr.
  • Bazowy zysk netto w roku obrotowym 2025 wzrósł o 19,7% do 219 mln euro, co oddaje skupienie się na poprawie konwersji wyniku EBITDA. Ten wynik osiągnięto mimo jednorazowej utraty wartości przed opodatkowaniem odpisanej zgodnie z MSSF w wysokości 38 mln euro.
  • Skuteczne refinansowanie kredytów bankowych oraz emisja obligacji poprawiły elastyczność finansową Grupy i wydłużyły zapadalności długu
  • Koncentracja na zwrotach dla akcjonariuszy: mocne generowanie gotówki, w wysokości 334 mln euro, umożliwia zwiększenie wypłaty dywidendy do poziomu 25% (z 20%) zysku, co prowadzi do wzrostu dywidendy o 57% w roku obrotowym 2025 do 9,6 eurocenta (w roku obrotowym 2024: 6,2 eurocenta), jako uzupełnienie do skupu akcji o wartości EUR 50 mln i obecnie realizowanego drugiego programu skupu akcji, również o wartości EUR 50 mln.
  • Podtrzymanie oczekiwanego wzrostu bazowej EBITDA w roku obrotowym 2026 na poziomie przynajmniej 9% rdr; spodziewany wzrost bazowego zysku netto powinien przekroczyć 25%
  • Oczekiwania w średnim terminie podtrzymane w zakresie przychodów i EBITDA oraz jednoczesnym podwyższeniem spodziewanego poziomu marży brutto i niezlewarowanych wolnych przepływów pieniężnych. Grupa spodziewa się obecnie osiągnąć przynajmniej 15% CAGR dla bazowego zysku netto.

 

Wyniki finansowe (w mln EUR)

rok obr 2025

(niezaudytowany)

rok obr 2024 (raportowany)

Wzrost (raportowany)

Przychody2

4 523

4 160

8,7%

Wzrost przychodów LFL3

2,6%

(3,0)%

-560 p.b.

Marża zysku Brutto

48,0%

47,0%

100 p.b.

Bazowa EBITDA (MSSF 16)4

865

784

10,3%

Bazowa EBITDA (przed MSSF 16)4

531

480

10,6%

Bazowy zysk po opodatkowaniu5

219

183

19,7%

Bazowy zysk na akcję (w eurocentach)

38,0

27,7

37,2%

Raportowany zysk na akcję (w eurocentach)

29,8

22,1

34,8%

Zadłużenie netto (przed MSSF 16)6

161

257

-

Wolne przepływy pieniężne (niezlewarowane)

334

287

16,4%

Dywidenda na akcję (DPS) (w eurocentach)

9,6

6,2

54,8%

Uwaga: Dane dotyczą działalności kontynuowanej. Wszystkie powyższe dane (w tym dane porównawcze dot. zysku i strat) nie obejmują Poundland. Wyjaśnienia przypisów znajdują się w sekcji Noty Objaśniające na str. 6.

 

PODSUMOWANIE STRATEGICZNE

  • Sprzedaż Poundland została pomyślnie sfinalizowana 12 czerwca 2025 r., co znacząco uprościło strukturę Grupy
  • Zakończono wyjście Pepco z segmentu FMCG, w tym konwersję większości sklepów Pepco Plus na Półwyspie Iberyjskim, co dało zachęcające efekty
  • Poprawa wyników w Polsce dzięki ukierunkowanym inicjatywom; silny wzrost liczby sklepów w Europie Zachodniej rok do roku został dodatkowo potwierdzony
  • Przyspieszenie transformacji cyfrowej – nowa strona internetowa, aplikacja oraz program lojalnościowy gotowe do uruchomienia w I kwartale 2026 r.
  • Dealz jest obecnie w pełni niezależny; rozpoczęcie procesu dezinwestycji planowane jest w 2026 r., a Grupa bada dalsze opcje strategiczne dla tej marki

 

PODSUMOWANIE FINANSOWE

  • Przychody Grupy wyniosły 4,5 mld euro, wzrost o 8,7% r/r, napędzane przez wzrost LFL w wysokości 2,6% oraz otwarcia nowych sklepów
    • Przychody Pepco w wysokości 4,184 mln euro, +8,6%; przychody Dealz Poland w wysokości 339 mln euro, +10,4%
    • Przychody LFL sieci Pepco wzrosły o 2,7% (bez towarów szybkozbywalnych o 4,1%), z pozytywnym wynikiem w każdym kwartale
    • Przychody LFL Dealz Poland wzrosły o 1,9%
  • Grupa otworzyła 247 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2025 (w roku obrotowym 2024: 379), co na koniec roku daje łącznie 4 359 sklepów
  • Marża brutto Grupy wzrosła o 100 punktów bazowych do 48,0%, napędzana poprawą wydajności operacyjnej oraz wyjściem z rynku towarów szybkozbywalnych
    • Marża brutto sieci Pepco wyniosła 48,6% (w roku obrotowym 47,7%); Dealz Poland: 33,1% wobec 30,4% rok wcześniej)
  • Bazowa EBITDA (MSSF 16) wzrosła o 10,3% do 865 mln euro, napędzana marżą brutto, mimo wyższych kosztów sklepów za sprawą wolumenów rosnących znacznie szybciej niż przychody, co oddaje naszą koncentrację na dostarczanie bardziej konkurencyjnych cen dla klientów
    • Silny wzrost EBITDA Pepco o 10,1% do 874 mln euro; EBITDA Dealz wzrosła o 92,3% do 25 mln euro
  • Redukcja kosztów odsetkowych i zauważalnie niższa efektywna stopa podatkowa przyczyniły się do mocnej poprawy bazowego zysku po opodatkowaniu do poziomu 219 mln euro, tj. wzrost o 19,7%. Zawiera się w tym jednorazowa kwota przed opodatkowaniem w wysokości 38 mln euro związana odpisem z tytułu utraty wartości sklepów oraz korekty danych za poprzedni rok po wdrożeniu ulepszonego narzędzia księgowego
  • Silny bilans oraz profil płynnościowy, przy zapasie gotówki w wysokości 464 mln euro na koniec roku; zadłużenie netto przed MSSF 16 zredukowane do 161 mln euro (dźwignia na poziomie 0,3x). Pełne refinansowanie zadłużenia Grupy przeprowadzono w IV kw. roku obrotowego 2025 oraz I kw. roku obrotowego 2026, znacząco wydłużając profil zapadalności, a także redukując średnie koszty odsetek z 6,4% do 3,9%

 

Komentując wyniki, Stephen Borchert, prezes Pepco Group, powiedział:

Rok 2025 był prawdziwym punktem zwrotnym dla Grupy. Po tym, gdy w marcu przedstawiliśmy nowy ramowy plan strategicznym Grupa zaczęła realizować go w wyjątkowo szybkim tempie, osiągając istotne postępy w krótkim czasie. Decyzja o ponownym skoncentrowaniu się na marce Pepco oraz wyłącznie na naszych kluczowych kategoriach — odzieży i artykułach ogólnego użytku — ma potwierdzenie w bardzo dobrych wynikach, w szczególności widocznie w poziomie marży brutto oraz przepływach wolnych środków pieniężnych, które były lepsze od pierwotnych oczekiwań.

Uruchomiliśmy 247 nowych sklepów netto, poprawiając efektywność sklepów i zwrot z kapitału dla Pepco we wszystkich regionach, realizując przy tym nasz zdyscyplinowany plan otwarć nowych sklepów zarówno w Europie Zachodniej, jak i Europie Środkowo-Wschodniej. Wyniki Europy Zachodniej stały się wyraźnym motorem wzrostu, przekraczając nasze początkowe oczekiwania. Jest oczywiste, że region ten jest obecnie gotów na dalsze przyspieszenie wzrostu.

Równolegle skoncentrowaliśmy się na stałym udoskonalaniu naszej oferty dla klientów, w czym zawiera się zarówno poprawa jakości produktów w wielu kategoriach, jak również stałe utrzymywanie wiodących na rynku cen dla całej naszej oferty. Wprowadziliśmy również znaczące ulepszenia w całym łańcuchu dostaw, zapewniając stabilność dostaw, dostępność produktów i poprawiając efektywność operacyjną. Rozwój naszych cyfrowych zdolności przebiega zgodnie z planem i jesteśmy na dobrej drodze do ich uruchomienia w pierwszym kwartale 2026 roku.

Wzmocniliśmy Zarząd Grupy, mamy odpowiednią strategię, a silna dynamika działalności Pepco pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze. Biorąc to pod uwagę, podnosimy dziś nasze średnioterminowe oczekiwania dla niektórych wskaźników z uwagi na nasze rosnące przekonanie co do perspektywy dla Grupy. Dzięki utrzymującej się wysokiej generacji gotówki, możemy skupić się na dalszym budowaniu wartości dla akcjonariuszy, czego wyrazem jest istotny wzrost dywidendy za rok obrotowy 2025 o 55% oraz skup akcji o wartości ponad 75 mln euro w bieżącym roku kalendarzowym.

Chcę podziękować wszystkim naszym pracownikom za ich ciężką pracę i zaangażowanie w realizację transformacji w całej firmie w tym roku. Jesteśmy wciąż na wczesnym etapie drogi rozwoju, jednak przed nami są ogromne możliwości.

 

BIEŻĄCE WYNIKI HANDLOWE

W pierwszym, trwającym kwartale obrotowym (od 1 października do 13 grudnia 2025 r.), przychody LFL Pepco wzrosły o 3,9% nie licząc towarów szybkozbywalnych (przychody LFL wzrosły o 0,3% po uwzględnieniu tej kategorii towarów). Pepco zanotowało mocne otwarcie kwartału w październiku pod względem przychodów LFL, które częściowo zostało zrównoważone słabszym (tak jak dla całego sektora) listopadem, podczas gdy w grudniu ponownie obserwowaliśmy wzrost, przy wyraźnej poprawie wyników LFL w okresie ostatnich trzech tygodni, na poziomie 7,0% nie licząc towarów szybkozbywalnych (wzrost o 3,5% wliczając te towary). Marża brutto w tym kwartale również uległa poprawie.

Przychody LFL Grupy (w tym Dealz) wzrosły o 3,0% nie licząc towarów szybkozbywalnych (spadek LFL o 0,3% wliczając te towary). Taki wynik Grupy odzwierciedla obciążenie jakim jest Dealz oraz słabszą sprzedaż w IV kw. roku obrotowego 2025, która widoczna była również na początku kolejnego roku obrotowego, co odzwierciedla wymagające warunki handlowe we wszystkich kategoriach, szczególnie w segmencie health & beauty.

 

PERSPEKTYWY

 

Oczekiwania Zarządu na rok obrotowy 2026

Grupa spodziewa się osiągnąć w roku obrotowym 2026 wzrost przychodów między 6% a 8%. Na łączne przychody wpłynęła sytuacja związana z wyjściem z rynku towarów szybkozbywalnych, co zgodnie z naszymi szacunkami w roku obrotowym 2026 spowoduje pomniejszenie wzrostu przychodów o około 2 pkt. proc. Wpływ ten będzie szczególnie widoczny w pierwszej połowie roku obrotowego, ze spodziewaną odbudową w trakcie całego roku. W zakresie marży brutto w roku obrotowym 2026 oczekujemy osiągnięcia co najmniej poziomu 48% jeszcze przed uwzględnieniem pozytywnego efektu wyjścia z segmentu FMCG, co odzwierciedla korzystniejszy kurs walutowy, częściowo równoważony skupianiem się na utrzymaniu wiodących na rynku cen dla klientów. Oczekuje się, że wyjście z kategorii towarów szybkozbywalnych dodatkowo poprawi marżę brutto o około 40 punktów bazowych na poziomie całej Grupy.

Naszym celem jest uruchomienie 250 nowych sklepów netto w ramach całej Grupy w roku obrotowym 2026, z koncentracją na regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale przy jednoczesnym przyspieszeniu otwarć sklepów w Europie Zachodniej, gdzie planujemy uruchomić 75 nowych sklepów, szczególnie na Płw. Iberyjskim i we Włoszech. Nie spodziewamy się uruchamiania nowych klepów Dealz w roku obrotowym 2026, przed wyjściem z tej działalności.

Zakładany wzrost bazowego wyniku EBITDA (wg MSSF 16) za cały rok wyniesie co najmniej 9% r/r, dzięki dalszym usprawnieniom operacyjnym i poprawie oferty dla klientów w najważniejszych kategoriach towarów, pomimo poniesienia kosztów transformacji w wysokości 25–35 mln euro, obejmujących m.in. przyspieszenie rozwoju naszych kompetencji cyfrowych i w obszarze analizy danych, utworzenie centrum technologicznego w Porto, usprawnienie naszej platformy IT oraz dalsze zwiększanie efektywności procesów operacyjnych, finansowych i łańcucha dostaw.

Wzrost bazowego zysku netto będzie kontynuował silną dynamikę z roku obrotowego 2025 i zgodnie z oczekiwaniami przekroczy 25% rdr, co odzwierciedla powyżej wymienione czynniki oraz działania podjęte w celu obniżenia efektywnej stawki podatkowej, refinansowania naszego zadłużenia przy niższych kosztach odsetkowych oraz dostosowanie polityki amortyzacyjnej tak, aby lepiej odpowiadała rzeczywistym okresom trwania umów najmu sklepów.

Oczekujemy, że w roku obrotowym 2026 wolne przepływy pieniężne, bez uwzględnienia dźwigni finansowej, przekroczą 200 mln euro, po uwzględnieniu nakładów inwestycyjnych na poziomie górnego przedziału naszego średnioterminowego zakresu oczekiwań wynoszących 160–180 mln euro rocznie, co w dużej mierze odzwierciedla harmonogram wydatków w obszarze technologii oraz inwestycje w sklepy w roku obrotowym 2026.

W przypadku Dealz prace nad przekształceniem działalności w samodzielny podmiot po sprzedaży Poundland zostały pomyślnie zakończone. Pozwoli to kierownictwu Dealz w pełni skoncentrować się na poprawie wyników handlowych, a także rozpocząć proces dezinwestycji na początku 2026 r. (kalendarzowego).

 

Średnioterminowe oczekiwania Zarządu

Zarząd podnosi dziś niektóre oczekiwania dla wskaźników w średnim terminie z uwagi na nasze rosnące przekonanie co do perspektywy dla Grupy. W okresie do 2030 r. spodziewamy się wzrostu przychodów w tempie co najmniej 7% CAGR (bez zmian) oraz marży brutto na poziomie co najmniej 48,5% (poprzednio 48,0%). Oczekujemy, że zyski będą rosły szybciej niż przychody, ponieważ koszty inwestycji związanych z transformacją będą z czasem maleć. W związku z tym spodziewamy się wzrostu EBITDA o co najmniej 9% CAGR (bez zmian), zaś zysk netto ma rosnąć o co najmniej 15% CAGR w tym okresie – co jest nowym średnioterminowy celem finansowym Grupy. W założeniu doprowadzi to do utrzymywania wolnych przepływów pieniężnych bez dźwigni finansowej na poziomie co najmniej 250 mln euro rocznie (poprzednio 200 mln euro), przy nakładach inwestycyjnych zgodnych z naszym poprzednim celem wynoszącym od 160 mln euro do 180 mln euro rocznie.

Priorytetem kierownictwa jest zapewnienie stałego wzrostu przychodów w ujęciu porównywalnym, dalsza poprawa łańcucha dostaw, a także kontynuacja inwestycji w technologie cyfrowe i obszar analizy danych w celu zwiększenia zaangażowania klientów. Dzięki tym fundamentom, a także ciągłemu skupianiu się na dyscyplinie w zakresie inwestycji w celu zapewnienia generowania wolnych przepływów pieniężnych, spodziewamy się dalszych strategicznych i finansowych postępów w nadchodzących latach.

 

ALOKACJA KAPITAŁU

Nadrzędnym celem założeń dotyczących alokacji kapitału Grupy jest zwiększenie wartości dla akcjonariuszy, w tym utrzymanie silnego bilansu i zapewnienie odpowiedniego poziomu płynności finansowej. Kluczowym elementem tej strategii jest generowanie solidnych wolnych przepływów pieniężnych, które Grupa zamierza osiągnąć poprzez usprawnienia operacyjne, w tym poprawę wyników sprzedaży LFL, zwiększenie marży brutto oraz ściślejszą kontrolę kosztów operacyjnych. Ponadto rygorystyczne skupianie się na efektywności kapitału obrotowego netto i optymalizacji podatków gotówkowych powinno dodatkowo wzmacniać wolne przepływy pieniężne.

W przypadku wygenerowania nadwyżki gotówki Grupa będzie nadal priorytetowo traktować inwestycje mające na celu rozwój działalności, zapewniające atrakcyjny zwrot z kapitału. Jednakże rozpoznawana z czasem nadwyżka kapitału może być przekazywana akcjonariuszom w formie regularnych bądź specjalnych dywidend i/lub wykupu akcji, zgodnie z decyzją Zarządu i (w stosownych przypadkach) po zatwierdzeniu przez akcjonariuszy. Średnioterminowym celem Grupy Pepco jest generowanie co najmniej 250 mln euro wolnych przepływów pieniężnych rocznie. Grupa będzie nadal dążyć do osiągnięcia wskaźnika dźwigni finansowej netto (przed MSSF 16) na poziomie nie więcej niż 1,5x, co ma zapewnić elastyczność finansową przy jednoczesnym utrzymaniu silnego bilansu.

Większy nacisk na zdyscyplinowane inwestycje kapitałowe poprawił generowanie gotówki w roku obrotowym 2025. Nakłady inwestycyjne wyniosły 108 mln euro (wobec 149 mln euro rok wcześniej). Wolne przepływy pieniężne całej Grupy wyniosły 334 mln euro (wobec 287 mln euro rok wcześniej). Dźwignia finansowa (zadłużenie netto przed MSSF 16) na koniec roku obrotowego 2025 wyniosła 0,3x, co podkreśla utrzymywanie solidnego bilansu.

Dywidenda

W ubiegłym roku Grupa rozpoczęła wypłatę dywidendy, opartą na wskaźniku wypłaty wynoszącym 20% rocznego zysku netto. Biorąc pod uwagę nacisk na zwiększanie zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy oraz po udanym refinansowaniu i wzmocnieniu bilansu, wskaźnik wypłaty dywidendy zostanie zwiększony do 25% rocznego zysku netto. Zarząd nadal oczekuje, że bezwzględna kwota dywidendy pozostanie na stabilnym poziomie lub będzie stopniowo rosła w ujęciu rocznym, z zastrzeżeniem możliwości wystąpienia istotnych czynników wewnętrznych lub zewnętrznych, które mogą mieć wpływ na wysokość wypłacanej dywidendy.

W związku z tym zarząd zamierza, pod warunkiem uzyskania ostatecznych zaudytowanych danych, zarekomendować wypłatę dywidendy za cały rok w wysokości 9,6 centów euro na akcję (wobec 6,2 centów euro za rok obrotowy 2024), pod warunkiem jej zatwierdzenia przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 11 marca 2026 r. Dalsze szczegóły, w tym terminy wypłat, zostaną podane we właściwym terminie.

Program skupu akcji własnych

Podczas Dnia Inwestora w marcu 2025 r. zarząd zatwierdził możliwość skupu akcji własnych o wartości do 200 mln euro w latach obrotowych 2025–2027. Priorytetami są optymalizacja wolnych przepływów pieniężnych i przemyślana alokacja kapitału w czasie, w tym zwroty dla akcjonariuszy w celu zwiększania tworzonej wartości. Grupa zrealizowała pierwszą transzę skupu akcji o wartości 50 mln euro w okresie od lipca do sierpnia 2025 r., a następnie w październiku 2025 r. rozpoczęła drugą transzę o wartości 50 mln euro, która ma zostać zakończona do połowy stycznia 2026 r. Zarząd będzie nadal oceniać możliwości przyszłych zwrotów dla akcjonariuszy w celu zwiększenia wartości.

 

REFINANSOWANIE

W listopadzie 2025 r. Grupa Pepco zakończyła istotny proces refinansowania w wysokości 770 mln euro w ramach linii kredytowych udzielonych przez konsorcjum 10 banków. Nowe finansowanie obejmuje 3-letni kredyt terminowy w wysokości 235 mln euro z terminem zapadalności w listopadzie 2028 r., 5-letni kredyt terminowy w wysokości 235 mln euro z terminem zapadalności w listopadzie 2030 r. oraz 5-letni wielowalutowy kredyt odnawialny w wysokości 300 mln euro. Marże dla trzech nowych kredytów wahają się od 1,35% do 1,70% ponad EURIBOR.

Kredyty te zrefinansowały istniejące zadłużenie, w tym kredyt terminowy z terminem zapadalności w kwietniu 2026 r. (250 mln euro), kredyt odnawialny z terminem zapadalności w kwietniu 2027 r. (390 mln euro) oraz pozostałe zabezpieczone obligacje uprzywilejowane z terminem zapadalności w lipcu 2028 r. i oprocentowaniem 7,25% (200 mln euro). Nowe finansowanie zostały zapewnione przez konsorcjum Citibank, ING Bank i J.P. Morgan Securities. W uzupełnieniu Grupa przeprowadziła emisję obligacji o wartości 600 mln zł (około 141 mln euro) w ramach programu emisji obligacji o łącznej wartości 2 mld zł. Obligacje zostały przekształcone za pomocą swapów walutowych w zobowiązania w euro oparte o stałą stopę wynoszącą 4,4%.

To dwutorowe refinansowanie wzmocniło strukturę kapitałową Grupy i zwiększyło jej elastyczność finansową, jednocześnie znacznie obniżając koszty finansowania.

 

IBEX GROUP WYDŁUŻA DZIAŁALNOŚĆ INWESTYCYJNĄ NA KOLEJNE LATA

Główny udziałowiec Grupy Pepco, Ibex Group, ogłosił dziś, że wydłuża okres działania platformy inwestycyjnej IBEX do grudnia 2028 r., z możliwością dalszego przedłużenia do grudnia 2030 r. Ta zmiana to kolejny sygnał poparcia Ibex dla strategii transformacji Pepco oraz przekonania co do możliwości dalszego tworzenia wartości przez Grupę Pepco przez okres wielu lat.

Pełna treść dzisiejszego ogłoszenia Ibex Group znajduje się na stronie: https://www.ibexholdings.co.za/index.php

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus