Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Prairie: Analiza marketingowa potwierdza przewagę kosztową węgla z Dębieńska

Ben Stoikovich, prezes Prairie
Ben Stoikovich, prezes Prairie
Udostępnij

Analiza marketingowa wykonana przez firmę consultingową CRU Group potwierdza dużą przewagę kosztową węgla koksującego z kopalni Dębieńsko - inwestycji realizowanej przez Prairie Mining Limited. Dzięki zlokalizowaniu kopalni na Górnym Śląsku szacowany koszt dostarczenia węgla do środkowoeuropejskich producentów stali wyniesie jedynie 4,6 USD za tonę, podało PDZ (PRAIRIE)

Wyniki analizy marketingowej będą włączone do powstającego studium ewaluacyjnego (scoping study), które zostanie opublikowane w nadchodzących tygodniach.

"W 2016 r. Europa importowała około 40 mln ton węgla koksującego typu 35, z czego 49% pochodziło z Australii. Transport węgla z australijskiego regionu Queensland do Europy Środkowej kosztuje 37 USD/t i trwa nawet 60 dni. Węgiel z Dębieńska będzie mógł być dostarczony do tych samych odbiorców w ciągu 24 godzin za mniej niż 5 USD/t" - powiedział prezes Prairie Ben Stoikovich, cytowany w komunikacie. 

Podkreślił, że położenie w Europie Środkowej daje producentowi z Dębieńska naturalną przewagę kosztową nad węglem importowanym. 

"W przeszłości oszczędności na transporcie były dzielone po połowie między producenta i odbiorcę. W rezultacie kopalnia uzyskiwała wyższą cenę sprzedaży, a klient niższy koszt zakupu i dodatkowo szybszą dostawę. Funkcjonowanie kopalni Dębieńsko będzie oparte na tej samej zasadzie. Produkowany przez nią węgiel będzie miał około 15 USD/t przewagi cenowej nad węglem z Australii czy USA" - powiedział także prezes. 

W jego ocenie, w wyniku negocjacji z klientami ten pozytywny efekt może zostać dodatkowo wzmocniony, co znacząco podniesie opłacalność projektu Dębieńsko i jednocześnie zapewni, że popyt na węgiel z tej kopalni wśród lokalnych hut i koksowni będzie bardzo wysoki.

Spółka podała, że obecnie koszty importu węgla koksującego do Europy Środkowej wynoszą: 
- Australia (49% europejskiego importu) - 37,7 USD/t
- USA (29% europejskiego importu) - 33,5 USD/t
- Rosja (5% europejskiego importu) - 26,2 USD/t. 

Analiza marketingowa zawiera porównanie kosztów importu węgla z Australii, USA i Rosji. Jako punkt docelowy i reprezentatywny przykład do wykonania obliczeń została wybrana należąca do ArcelorMittal największa koksownia w Europie Środkowej - Zdzieszowice. W analizie założono, że węgiel jest kupowany w porcie kraju pochodzenia. Koszty dostarczenia do odbiorców obejmują koszt transportu morskiego, opłaty portowe, koszty przeładunku i składowania, jak również koszt transportu koleją z portu w Świnoujściu do Zdzieszowic (600km). 

"Czas transportu wynosi od 30 dni w przypadku zakupu w USA do nawet 60 dni w przypadku importu z Australii. Transport surowca na tak dużą odległość może wiązać się z ryzykiem degradacji surowca i nałożenia kar. Z kolei kopalnia Dębieńsko jest zlokalizowana jedynie 70 km od Zdzieszowic i bezpośrednio połączona koleją. Koszt transportu węgla z Dębieńska do Zdzieszowic wyniesie niecałe 5 USD/t." - czytamy dalej. 

Kopalnia Dębieńsko sprzedając węgiel koksujący lokalnym hutom i koksowniom będzie zyskiwać około 15 USD/t z tytułu renty geograficznej, podano także. 

Prairie planuje wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejową do transportu węgla koksującego do hut i koksowni w regionie. Niezależna analiza przygotowana przez Politechnikę Śląską potwierdza dostępną przepustowość linii kolejowych, umożliwiającą transport 4 mln ton węgla z kopalni Dębieńsko do kluczowych odbiorców.

"W promieniu niewiele ponad 100 kilometrów od Dębieńska znajduje się pięć zakładów należących do ArcelorMittal, Carbo Koks i Zamen Group, które zużywają rocznie ok. 10 mln ton węgla koksującego. Ze wszystkimi tymi zakładami Dębieńsko jest połączone istniejącą siecią kolejową, co daje nam przewagę nad węglem importowanym drogą morską" - powiedział członek kadry menadżerskiej Prairie Mirosław Taras, cytowany w komunikacie. 

Zużycie węgla koksującego w 2016 roku wyniosło w Europie 52 mln ton, z czego 40 mln ton pochodziło z importu. Ponad 86% węgla importowanego do Europy sprowadza się z Australii, USA i Kanady. 

Prairie Mining Limited jest spółką eksploracyjno-wydobywczą realizującą projekt w Lubelskim Zagłębiu Węglowym. Spółka zakończyła program rozpoznawczy, a dokumentacja geologiczna sporządzona przez spółkę została zatwierdzona przez Ministra Środowiska. Tym samym Prairie uzyskała pierwszeństwo w ubieganiu się o koncesję wydobywczą. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW we wrześniu 2015 r.