Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

M Food chce w najbliższym czasie skończyć badanie producenta miodu z Bułgarii

Udostępnij

MFD (MFOOD) zakłada, że w najbliższym czasie zakończy due diligence bułgarskiego producenta miodu, poinformował ISBnews prezes Jerzy Gądek. Spółka zakłada kolejne akwizycje w segmencie sprzedaży w Europie Zachodniej oraz przejście na GPW z NewConnect z emisją akcji na przejęcia do końca roku.

"Najbardziej interesuje nas rozwój segmentów produkcji własnej i sprzedaży, choć oczywiście procesy logistyczne, kontraktację dostaw i odbiorców surowca, czyli nasz główny segment operacyjny - tzw. downstream również będziemy rozwijać w ramach przyjętego modelu działalności. Nasz plan na najbliższy rok to: rozwój dotychczasowej działalności w zakresie kontraktacji dostaw i sprzedaży hurtowej miodu; rozwój własnej produkcji surowca - budowa sieci pasiek ekologicznych zlokalizowanych w Bułgarii; akwizycja bułgarskiej spółki JGV; rozwój sprzedaży detalicznej opartej o surowiec własny i zewnętrzny; rozwój w segmentach operacyjnych - akwizycja zagranicznej spółki i przeniesienie notowań na GPW. Obecnie jesteśmy w trakcie due diligence spółki bułgarskiej i w przeciągu najbliższych miesięcy ten proces zostanie zamknięty, a spółka włączona do Grupy" - powiedział ISBnews Gądek.

Dodał, że JGV - czyli podmiot bułgarski - jest atrakcyjny przede wszystkim ze względu na posiadany zakład produkcyjny.

"Po sfinalizowaniu transakcji zwiększymy znacząco skalę działalności tego podmiotu - produkcję własną z pasiek. Przewidujemy również rozbudowę samego zakładu, aby mieć większy potencjał do produkcji wysokomarżowego produktu bio .To jednak nie jedyne plany dotyczące rynku bułgarskiego - zamierzamy również dofinansować zaprzyjaźnione pasieki, szczególnie specjalizujące się w produkcie bio. To ważne, bo w ten sposób zabezpieczymy sobie kwestię dodatkowych dostaw tego wysokomarżowego surowca" - dodał prezes. 

"Osobny rozdział to plan przejęcia podmiotu zagranicznego specjalizującego się w sprzedaży detalicznej. Planujemy emisję akcji przy planowanym przejściu na rynek główny GPW z NC, co może wydarzyć się do końca roku. Emisja byłaby właśnie przeznaczona na rozwój segmentu sprzedaży detalicznej poprzez przejęcie. Rozmowy w tej kwestii są prowadzone. W grę wchodzą kraje takie, jak Włochy czy Hiszpania, a firmy, którymi jesteśmy zainteresowani to podmioty posiadające marki własne, obecne w dużych sieciach handlowych, co oznacza dla nas konkretny potencjał rynkowy. Strategia obejmuje tworzenie pełnego łańcucha, aby mieć bezpieczeństwo i kontrolę produkcji oraz potencjał sprzedażowy miodów w Europie" - powiedział Gądek. 

Stwierdził ponadto, że rynek miodu w Europie jest bardzo rozproszony i M Food jako pierwszy gracz dąży do jego konsolidacji na szerszą skalę. Podmiot, który łączy trzy kluczowe segmenty od produkcji przez logistykę, badanie jakościowe do sprzedaży produktu do klienta końcowego ma na pewno szanse na realizację tego zamierzenia.

"Chcemy zamknąć łańcuch od pszczelarza do konsumenta, łącznie kontrolą jakości na każdym etapie dzięki własnemu laboratorium" - wskazał prezes. 

Obok Bułgarii, M Food aktywnie współpracuje z producentami miodu na Ukrainie.

"Ten kraj bardzo rozwinął w ostatnich latach zdolności produkcyjne i eksportowe miodu. Mamy dobre kontakty. Ale tak naprawdę pozyskujemy miód z całego świata - działamy na 4 kontynentach, mamy 403 odbiorców i 108 dostawców. Celujemy, aby uzyskać status istotnego globalnego gracza na tym rynku, który mógłby wpływać na regulacje prawne sektora i cenotwórcze miodu" - stwierdził Gądek.  

W ub.r. M Food wypracował 114 mln zł przychodu i 6,8 mln zł zysku netto. „Chcemy poprawiać marże, właśnie chociażby poprzez wejście w segment miodów bio i zwiększyć ich sprzedaż do 25% całkowitego obrotu w ramach strategii do 2021. Dodatkowo będziemy rozwijać segment produktów pszczelich, takich jak pyłek, wosk czy propolis ze względu na atrakcyjne marże tych produktów.

"Naszym największym rynkiem jest i pozostanie Europa Zachodnia z obecnie 70% generowanych tam przychodów. Polska odpowiada obecnie za 30% naszej sprzedaży i oceniam, że ten udział może spadać przez wzrost naszej międzynarodowej skali działalności i jednocyfrowym wzroście polskiego rynku" - ocenił prezes. 

Strategia M Food zakłada podwojenie wolumenu sprzedaży miodu do 21 tys. ton w 2021 poprzez wspomniane akwizycje oraz organiczny rozwój geograficzny.

M Food działa na rynku pośrednictwa w krajowym i międzynarodowym handlu miodem. Obraca szerokim zakresem gatunków miodów, miodów pitnych i produktów apikultury. W 2016 r. miała 114,5 mln zł skonsolidowanych przychodów. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus