PHR (PHARMENA) pracuje intensywnie nad nową strategią sprzedaży i spodziewa się poprawy wyników w kolejnych kwartałach, poinformował prezes Konrad Palka.

"Wzrost konkurencji na rynku dermokosmetyków wyraźnie obciążył wyniki za trzy kwartały tego roku. Pracujemy intensywnie nad nową strategią sprzedaży. Część prac została już wdrożona. Ponadto sprzedaż produktów na rynku azjatyckim ma ruszyć w przyszłym tygodniu. Liczymy, że do końca bieżącego roku będziemy mieć jeszcze kolejne zamówienie, które wynika z kontraktu. W związku z realizacją tej umowy oraz ostatnio wdrożonych działań na polskim rynku, spodziewamy się lepszych wyników w następnych kwartałach" - powiedział Palka, cytowany w komunikacie.

Narastająco w trzech kwartałach 2017 roku jednostkowe przychody ze sprzedaży Pharmeny wyniosły 9,8 mln zł wobec 11,8 mln zł w roku ubiegłym. Wynik EBITDA był równy 645 tys. zł wobec 1 791 tys. zł. Wynik netto za trzy kwartały 2017 r. ukształtował się na poziomie 64 tys. zł wobec 1 198 tys. zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.

"Powodem spadku przychodów, a w konsekwencji wyników jest wzrost udziału aptecznych marek konkurencyjnych w kategorii produktów przeciw wypadaniu włosów z linii Dermena" - wyjaśniono.

W raportowanym okresie Pharmena skupiała się na działaniach marketingowych, które mają prowadzić do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Działania marketingowe mają na celu również poszerzenie dostępności nowo wprowadzonych produktów w kategorii skin care, podano także.

W pierwszych 9 miesiącach 2017 roku na poziomie skonsolidowanym Grupa wykazała stratę operacyjną wynoszącą 1,2 mln zł w porównaniu z 1 mln zł straty operacyjnej rok wcześniej, oraz stratę netto na poziomie 1,9 mln zł wobec 1,6 mln straty w analogicznym okresie roku poprzedniego. Poziom skonsolidowanych wyników spółki jest efektem końcowych rozliczeń w obszarze badań klinicznych, które spółka prowadziła nad lekiem 1-MNA oraz wydatków związanych z wdrożeniem innowacyjnego suplementu diety OTC.

"Spółka od zeszłego roku prowadzi proces prezentacji przemysłowi farmaceutycznemu wyników zakończonych badań klinicznych leku 1-MNA,celem dalszego rozwoju (komercjalizacji) projektu z udziałem koncernu farmaceutycznego. Ten rok był przełomowy dla branży sercowo-naczyniowej. Zostały opublikowane wieloletnie wyniki badań trzech dużych prób klinicznych, prowadzonych przez światowe koncerny farmaceutyczne. Jedna z tych prób prowadzona była przez firmę Novartis. Uzyskane przez koncern wyniki badań są dla Pharmeny szczególnie ważne, ponieważ wpisują się w strategię firmy. Z punktu widzenia dalszej komercjalizacji leku 1-MNA wyniki tej próby będą istotne dla firm z przemysłu farmaceutycznego, które potencjalnie mogłyby poprowadzić III fazę badań leku 1-MNA" - czytamy dalej.

Pod koniec zeszłego miesiąca spółka poinformowała również, że otrzymała od Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) pozytywną opinię dotyczącą wprowadzenia do obrotu 1-MNA jako składnika nowej żywności. Otwiera to Pharmenie drogę do wdrożenia innowacyjnego suplementu diety OTC stosowanego w profilaktyce miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych na rynki wszystkich krajów UE. Rejestracja suplementu jest pierwszym tego typu projektem realizowanym przez polską firmę. Zarząd oczekuje, iż po uzyskaniu finalnej decyzji od Komisji Europejskiej na początku przyszłego roku, pierwsze przychody ze sprzedaży suplementu mogłyby pojawić w drugim półroczu 2018 roku, przypomniano.

Pharmena to spółka biotechnologiczna, której głównym obszarem działalności jest opracowywanie i komercjalizacja innowacyjnych produktów powstałych na bazie opatentowanej fizjologicznej i naturalnej substancji czynnej 1-MNA. Jest notowana na NewConnect od 2008 r.