Zarząd British Automotive Holding (BAH (BAHOLDING)) zamierza rekomendować wypłatę dywidendy w wysokości ok. 80% skonsolidowanego zysku netto przypadającego na rzecz akcjonariuszy corocznie począwszy od zysku za 2017 r., podała spółka.

"Strategicznym celem zarządu spółki jest maksymalizacja zysku dla akcjonariuszy wykorzystując rozwój i ciągły wzrost wartości spółki. Chcąc zapewnić akcjonariuszom atrakcyjny zwrot na zaangażowanym w spółkę kapitale, intencją zarządu spółki jest regularne wnioskowanie do walnego zgromadzenia o wypłatę dywidendy z wypracowanego zysku. Zarząd ocenia, że część zysku spółki, przeznaczanego na wypłatę dywidendy, będzie wynosić ok. 80% skonsolidowanego wyniku grupy kapitałowej" - czytamy w komunikacie.

Zarząd zamierza rekomendować wypłatę dywidendy w wysokości ok. 80% skonsolidowanego zysku netto przypadającego na rzecz akcjonariuszy za 2017 r. Zarząd zakłada, że wypłata dywidendy nastąpi w dwóch ratach, podano także.

"Mając na uwadze czas niezbędny na przygotowanie i zbadanie sprawozdań finansowych, oraz chęć dokonania wypłat w pierwszym możliwym terminie, wypłata I raty dywidendy nastąpić może w maju 2018 r., zaś wypłata II raty dywidendy - w sierpniu 2018 r." - czytamy dalej.

Zarząd podał także, że planuje także wypłatę zaliczki na poczet dywidendy za rok obrotowy 2018 r. Wypłata zaliczki na poczet dywidendy nastąpiłaby w dwóch ratach,  wypłata I raty zaliczki na poczet dywidendy - w grudniu 2018 r., zaś wypłata II raty zaliczki na poczet dywidendy - w marcu 2019 r.

"W kolejnych latach obrotowych zarząd zamierza rekomendować wypłatę dywidendy w wysokości ok. 80% skonsolidowanego zysku netto przypadającego na rzecz akcjonariuszy spółki" - napisano także.

W związku z zamiarem dokonywania kwartalnych wypłat zysku na rzecz akcjonariuszy, zarząd zakłada, że w kolejnych latach obrotowych wypłaty dywidendy, jak również zaliczki na poczet dywidendy następować będą analogicznie w dwóch ratach. Wypłata I raty dywidendy miałaby miejsce w czerwcu, zaś wypłata II raty dywidendy we wrześniu, z kolei wypłata I raty zaliczki na poczet dywidendy miałaby miejsce w grudniu, zaś wypłata II raty zaliczki na poczet dywidendy - w marcu, podano dalej.

"Naszą ambicją jest wyznaczanie na polskim rynku kapitałowym standardów w zakresie przejrzystości i atrakcyjności polityki dywidendowej, wzorowanej na najlepszych przykładach spółek handlowych i użyteczności publicznej z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych, dlatego w nowym przyjętym modelu chcemy kwartalnie dzielić się zyskami z naszymi akcjonariuszami. Jednocześnie przyjmujemy zasadę rekomendowania akcjonariuszom wypłaty około 80% zysku, już z zysku za 2017 r. i w kolejnych latach" - skomentował prezes BAH Mariusz Książek dla ISBnews.

Prezes tłumaczy, że przyjęty model zakłada określanie w ciągu roku dnia z prawem do dywidendy zaliczkowej oraz drugiego z prawem do dywidendy właściwej, co pociąga dalsze skutki w postaci takiej samej liczby korekt kursu o wartości odcięć. W 2018 r. inwestorzy otrzymaliby dywidendę za miniony rok w dwóch transzach, z kolei w grudniu 2018 roku zostałaby wypłacona dywidenda zaliczkowa z zysku 2018 r.

"Nadrzędnym celem zarządu spółki jest pozyskanie stabilnego, długoterminowego akcjonariatu. Dyskutowane zmiany niwelują efekty zawirowań kursowych, widoczne w przypadku spółek wypłacających wysokie dywidendy, ale raz w roku. Tym samym łatwiej możemy zachęcić długoterminowych inwestorów w zakresie zaangażowania kapitałowego w BAH, a akcjonariuszy zainteresowanych uzyskaniem dywidendy raz w roku i potem wyjściem z inwestycji - do pozostania z nami na dłużej" - uzupełnił.

W listopadzie 2016 r. spółka British Automotive Holding (dawny Marvipol S.A.) ogłosiła politykę dywidendową zakładającą rekomendację zarządu w zakresie wypłaty w postaci dywidendy min. 40% zysku ówczesnego segmentu motoryzacyjnego. Polityka zakładała również wzrost stopy wypłaty o 10 pkt proc. rocznie. Publikowane obecnie zmiany przyspieszają osiągnięcie docelowego poziomu 80% już z zysku za 2017 r., wobec wcześniej przyjętego 2020 r., podkreśliła spółka.

"W 2018 r. zgodnie z założeniami polityki chcielibyśmy rekomendować akcjonariuszom wypłatę 80% zysku bez uszczerbku dla realizacji ambitnych inwestycji. W planowanym harmonogramie mamy zwołanie WZA w pierwszym możliwym terminie po publikacji raportu rocznego i tym samym wypłatę również w bliskim okresie" - wskazał prezes.

W 2017 r. na wniosek akcjonariusza mniejszościowego British Automotive Holding (dawny Marvipol S.A.) - NN OFE, akcjonariusze podjęli uchwałę w zakresie wypłaty blisko 80% zysku segmentu motoryzacyjnego, tj. 34,07 mln zł i 0,82 zł na akcję.

"Obecnie realizujemy szereg inwestycji w zakresie budowy i modernizacji salonów własnych. Z jednej strony chcemy zwiększać sprzedaż nie tylko importerską, ale także dilerską i zarabiać drugą marżę dilerską, z drugiej strony - podwyższamy standardy obsługi klienta, zgodnie z polityką koncernu JLR" - powiedział Książek.

Spółka obecnie realizuje w Warszawie projekt British Motor Club przy ul. Wawelskiej (finansowany w większości z kredytu bankowego) oraz niebawem rozpocznie budowę nowych obiektów w Warszawie przy ul. Puławskiej oraz Łodzi i Trójmieście, których dominującym źródłem finansowanie będzie również finansowanie zewnętrzne.

"Model finansowania inwestycji zakłada 70-80-procentowy udział kredytu bankowego oraz 20-30-procentowy udział środków własnych. Nasi inwestorzy mogą być przekonani o powodzeniu takiego modelu, gdyż dotychczasowe inwestycje realizujemy w ten bezpieczny sposób. W BAH od dawna mamy nadpłynność finansową, a jednocześnie duże możliwości zaciągania długu i nadal wolne linie kredytowe, korzystamy także z faktoringu" - zauważył także prezes.

Książek wyjaśnił, że dług netto spółki do EBITDA na koniec III kw. 2017 r. wynosił 0,4, co oznacza "znaczące" możliwości zaciągania finansowania zewnętrznego.

"Inwestycje z minionego i bieżącego roku w dużej części wyczerpują nasze najbliższe plany wydatkowe na kilka najbliższych lat. Jeśli natomiast podejmiemy decyzję o otwarciu nowego, własnego salonu, z pewnością będziemy realizować go również w dotychczasowym modelu" - podsumował.

W listopadzie 2017 r. akcjonariusze BAH (Marvipol) oraz Marvipol Development zdecydowali o dokonaniu podziału spółki Marvipol poprzez przeniesienie części majątku na spółkę Marvipol Development oraz o zmianie nazwy Marvipol na British Automotive Holding (BAH). BAH będzie rozwijał dotychczasowy segment motoryzacyjny spółki, a Marvipol Development - deweloperski.

British Automotive Holding (BAH) poprzez spółki zależne, prowadzi na polskim rynku dystrybucję samochodów, części zamiennych i akcesoriów oraz kompleksową obsługę serwisową marek Jaguar, Land Rover i Aston Martin. Wchodzące w skład grupy spółki są od 2003 r. generalnym importerem Jaguar Land Rover, bezpośrednim dilerem (Direct Dealer) Aston Martin. Spółki z grupy prowadzą również działalność dilerską Jaguar Land Rover.