Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

mDM: Popyt szybko dostosuje się do zakazu handlu w niedzielę

Udostępnij

Zakaz handlu w niedzielę może negatywnie wpłynąć na sprzedaż spółek notowanych na GPW, uważają analitycy Domu Maklerskiego mBanku (mDM). Oczekują oni jednak szybkiego dostosowania popytu do zaistniałej sytuacji.

"Naszym zdaniem, w krótkim terminie zakaz może negatywnie wpłynąć na sprzedaż spółek, jednak oczekujemy szybkiego dostosowania popytu. Brak zakazu powinien wspierać wzrost sprzedaży w kanale e-commerce. Z drugiej strony, dostosowanie harmonogramów pracy powinno wpłynąć na obniżenie kosztów wynagrodzeń, które są ponoszone przez spółki z sektora" - czytamy w raporcie. 

Według mDM, należy oczekiwać raczej słabych wyników za IV kw. 2017 r. m.in. w CCC (+3% r/r do 243 mln zł EBITDA; efekt niższej dynamiki sprzedaży w październiku 2017), LPP (spowolnienie dynamiki oczyszczonej EBITDA do +25% r/r; efekt wysokiej dynamiki kosztów SG&A), TXM (płaska dynamika sprzedaży r/r oraz wzrost kosztów SG&A), GRI (GINOROSSI) (spadek sprzedaży r/r, obniżenie rentowności sprzedaży r/r przy rosnących kosztach). 

"Dobre wyniki w IV kw. powinny zaraportować: VST [Vistula] (EBITDA +26% r/r; kontynuacja lfl oraz wzrost marży brutto na sprzedaży), BTM [Bytom] (EBITDA +56% r/r; odbicie w lfl oraz powrót do poprawy rentowności sprzedaży r/r) oraz MON [Monnari Trade] (EBITDA +32% r/r; wysoki wzrost rentowności sprzedaży przewyższa negatywny wpływ spadku lfl)" - napisali analitycy. 

Analitycy oczekują kontynuacji pozytywnego trendu w sprzedaży porównywalnej oraz rentowności sprzedaży m.in. w LPP, VST (VISTULA) oraz BTM (BYTOM)

"Efekt wysokiej bazy może tłumić dynamikę poprawy lfl w CCC. Stopniowego odbicia dynamiki sprzedaży oczekujemy w TXM (efekt niskiej bazy). Niska dynamika sprzedaży powinna się być utrzymana w GRI [Gino Rossi] oraz MON (MONNARI) (oczekujemy wsparcia wyników z tytułu poprawy rentowności sprzedaży związanej z deprecjacją USDPLN r/r)" - szacuje mDM.

Ich zdaniem, wyniki sprzedażowe spółek osiągane w okresie styczeń-luty mają niską istotność w tworzeniu całorocznego wyniku spółek handlowych (okres wyprzedaży).

"Pozytywnie oceniamy wyniki opublikowane przez VST oraz w BTM (w obu przypadkach poprawa sprzedaży porównywalnej (lfl) oraz rentowności sprzedaży r/r). Negatywnie oceniamy wyniki CCC (spadek lfl pomimo efektu bazy, prawdopodobnie spółka pozostanie z wysokim poziomem zapasów po sezonie sprzedażowym), MON (spadek lfl pomimo niskiej bazy), GRI (spadek sprzedaży w obu segmentach) oraz TXM (niska dynamika sprzedaży r/r pomimo efektu bazy). Jednocześnie od stycznia nie są publikowane dane miesięczne z LPP (sprzedaż, rentowność sprzedaży oraz powierzchnia) i z GRI (zaprzestanie publikowania danych o marży detalicznej i hurtowej)" - czytamy także. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus