Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Amiki wzrósł r/r do 27,35 mln zł w IV kw. 2017 r.

Udostępnij

AMC (AMICA) odnotowała 27,35 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2017 r. wobec 23,84 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 32,61 mln zł wobec 39,12 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 749,96 mln zł w IV kw. 2017 r. wobec 669,99 mln zł rok wcześniej.

W całym 2017 r. spółka miała 146,31 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 108,55 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 653,85 mln zł w porównaniu z 2 474,89 mln zł rok wcześniej.

"Amica, największy polski producent dużego AGD, zanotowała narastająco po czterech kwartałach 2017 roku rekordowe prawie 2 654 mln zł skonsolidowanej sprzedaży, co oznacza wzrost o 7% wobec rezultatu z roku 2016. Sprzedaż produktów (sprzęt grzejny) odpowiadała za 47% sprzedaży, a towarów – za 53% (+2 pkt proc. r/r)" - czytamy w komunikacie.

"Grupa Amica wypracowała jednocześnie solidne wyniki finansowe - blisko 188 mln zł wyniku EBITDA oraz ponad 146 mln zł zysku brutto. Rezultaty te byłyby wyraźnie lepsze, gdyby nie konserwatywne podejście księgowe: w IV kwartale dokonano odpisu w wysokości 7,7 mln zł (100%) na należność od upadłego klienta w Rosji z powodu długotrwałego procesu jej odzyskania. Obecnie trwa postępowanie sądowe, mające na celu odzyskanie należnej zapłaty od ubezpieczyciela, co może spowodować odwrócenie dokonanego odpisu w przyszłości" - czytamy dalej.

Według spółki, wzrost zaksięgowanego narastająco po czterech kwartałach 2017 roku zysku netto o 35% r/r, do ponad 146 mln zł (najwyższy wynik w historii), odzwierciedla rozwój potencjału biznesowego Amiki. W zysku netto ujęte zostało bowiem łącznie 54,7 mln zł aktywa podatkowego, związanego z dokonanymi inwestycjami we Wronkach, w Kostrzyńsko-Słubickiej SSE, z czego 8,8 mln zł w IV kwartale. W tym okresie (październik-grudzień) przychody grupy Amica wzrosły o 12%, do 750 mln zł, co pozwoliło na wygenerowanie 45 mln zł wyniku EBITDA oraz zaksięgowanie 27 mln zł zysku netto, podano również.

"Rok 2016 jest wysoką bazą porównawczą, a mimo to w okresie czterech kwartałów roku 2017 zwiększyliśmy przychody i zanotowaliśmy rekordowy zysk netto. Jednocześnie wyniki roku 2017 obarczone są czynnikami o charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszenie zapasów u dystrybutorów w Polsce. Co jednak ważne, rentowność EBITDA znalazła się w założonym przedziale 7-8%" - skomentował wiceprezes Wojciech Kocikowski, cytowany w komunikacie.

Największym regionem sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w okresie czterech kwartałów 2017 r. odpowiadała za 39% całkowitych przychodów przy wzroście wartości sprzedaży w złotych o 18% r/r. Spółka wskazała, że wzrost byłby jeszcze wyższy, gdyby nie deprecjacja funta (-14%) – sprzedaż w lokalnej walucie była bowiem w Wlk. Brytanii zbliżona w ujęciu rok do roku.

"Pozytywnym zjawiskiem jest powrót trendu wzrostowego sprzedaży w Niemczech w drugim półroczu. Do wzrostu skali przychodów w regionie Zachód coraz mocniej przyczynia się francuska spółka Sideme, konsolidowana od drugiego kwartału. Eksport sprzętu grzejnego do Francji wzrósł w minionym roku o 70%. Czwarty kwartał potwierdził pozytywne trendy na kluczowych rynkach, jak Polska czy Niemcy" - powiedział Kocikowski.

W związku ze zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapasów dystrybutorów, szczególnie widoczne w II i III kw.), krajowe przychody Amiki spadły w okresie czterech kwartałów 2017 roku o 4,5% r/r, stanowiąc 27% całkowitej sprzedaży grupy. Należy zauważyć, że w samym IV kwartale sprzedaż była na poziomie sprzed roku, a na rodzimym rynku Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo marką sprzętu grzejnego z udziałem na poziomie 30%, podano także.

W regionie Wschód – dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i gospodarczej - sprzedaż Grupy Amica, liczona w złotych, wzrosła o 10% r/r, a obszar ten odpowiadał za 18% skonsolidowanej sprzedaży. W Rosji pozytywne efekty przynosi rozszerzenie dystrybucji i asortymentu sprzedawanych towarów. Na Ukrainie sprzedaż sprzętu grzejnego była wyższa o 28% r/r, a na pozostałych rynkach wschodnich (+36% r/r) szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły piekarników, kuchni wolnostojących i płyt grzejnych.

W krajach skandynawskich (8% skonsolidowanych przychodów) Grupa Amica zwiększyła sprzedaż sprzętu grzejnego przy spadku w obszarze chłodnictwa, co w rezultacie zniżyło przychody w złotych o 6%. Natomiast wartość sprzedaży w regionie Południe (7% przychodów Grupy Amica) zwiększyła się rok do roku o 10%, a motorem wzrostu na rynku czeskim i słowackim (+11%) był asortyment towarów handlowych, dzięki któremu Amica staje się dostawcą pełnego portfolio produktów AGD. Wartość sprzedaży w pozostałych krajach najmocniej wzrosła na Węgrzech (+79% r/r) i w Izraelu (+33% r/r), czytamy dalej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w  2017 r. wyniósł 146,5 mln zł wobec 128,65 mln zł zysku rok wcześniej.

Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus