Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

PKN Orlen zaangażuje się w restrukturyzację Ruchu

Udostępnij

Rada Wierzycieli Ruch SA, wśród których są wydawcy największych polskich tytułów prasowych, zaakceptowała plan restrukturyzacji, który przedstawił Alior Bank. Jego realizacją zajmie się największy wierzyciel Ruchu, czyli właśnie ALR (ALIOR), przy współpracy PZU oraz zaangażowaniu PKN (PKNORLEN), dowiedziało się ISBnews.

Z informacji, do których dotarło ISBnews wynika, że współautorami koncepcji biznesowej mającej na celu wprowadzenia programu naprawczego spółki Ruch jest prezes PKN Orlen Daniel Obajtek i zarządzający spółkami z Grupy PZU. Strony porozumienia zgodziły się, źe warunkiem koniecznym wdrożenia docelowej struktury restrukturyzacji biznesowej Ruchu jest uzgodnienie planu oddłużenia. 

"Dzięki włączeniu się w proces restrukturyzacji Orlenu i współpracy zaangażowanych podmiotów, Ruch będzie w stanie odbudować płynność. To z kolei umożliwi bieżące regulowanie zobowiązań wobec wydawców wynikających z ustaleń podjętych w ramach przyspieszonego postępowania układowego" - poinformowało ISBnews źródło.

PKN Orlen będzie wspierał Ruch w restrukturyzacji w bieżącej działalności operacyjnej. Zaangażowanie spółki paliwowej będzie polegało na wykorzystaniu całej sieci dystrybucyjnej Ruchu do sprzedaży swoich towarów z kategorii FMCG. Docelowo PKN Orlen - jeśli to będzie opłacać się biznesowo - może przeprowadzić restrukturyzację działalności detalicznej Ruchu, wykorzystując synergie z własną działalnością.  

"Formalne porozumienie między oboma podmiotami ma zostać zawarte na początku tygodnia" - wyjaśniło źródło. 

W efekcie współpracy Ruch będzie w stanie zwiększyć obroty, co doprowadzi do odbudowy płynności spółki oraz poprawy jej ogólnej sytuacji finansowej. To z kolei umożliwi bieżące regulowanie zobowiązań wobec wydawców wynikających z ustaleń podjętych w ramach przyspieszonego postępowania układowego.

"Niewykluczone, że w przyszłości PKN Orlen mógłby zdecydować się na przejęcie ok. 1 800 punktów sprzedaży należących do Ruchu" - zaznaczyło źródło.

Z informacji ISBnews wynika, że warunkiem koniecznym wdrożenia docelowej struktury jest uzgodnienie planu poprawy płynności finansowej spółki umożliwiającej przygotowanie szczegółowych planów restrukturyzacji. 

Dla Orlenu byłaby to dobra okazja do dalszego rozwoju obszaru detalicznego, ale na pewno nie konieczność. Posiada już bowiem własny format sprzedaży pozapaliwowej O!shop oraz niezbędny do dalszego organicznego rozwoju detalicznego know how. Warto przypomnieć, że w segment ten ma być, według strategii prezesa Obajtka, jednym z filarów dalszego rozwoju spółki w najbliższych latach, a jego EBITDA w III kwartale 2018 r. wyniosła prawie 800 mln zł.

Sieć własna Ruchu składa się z 1 800 punktów zapewniających roczny obrót w wysokości ok. 870 mln zł. Kolportaż Ruchu dociera do ok. 20 tys. punktów i generuje roczny obrót o wartości ok. 500 mln zł. Spółka posiada dziś 13 centrów logistycznych i 1 magazyn centralny.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus