Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto PCM spadł w 2018 r. o 97% r/r do 0,9 mln zł

Udostępnij

Zysk netto PCM spadł w 2018 r. do 0,9 mln zł z 35,8 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Łączne przychody odnotowana przez spółkę w ubiegłym roku sięgnęły 621,8 mln zł wobec 521,2 mln zł wypracowanych w 2017 r., a same przychody ze sprzedaży wzrosły do 555,9 mln zł z 540,6 mln zł w poprzednim roku. Zysk operacyjny spółki spadł w 2018 r. o 60% do poziomu 15,3 mln zł.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu PCM do akcjonariuszy.

Szanowni Inwestorzy i Akcjonariusze,

 Z przyjemnością oddaję w Państwa ręce Raport Roczny Grupy Masterlease, w którym zamieściliśmy przegląd najważniejszych wydarzeń biznesowych oraz wyniki finansowe osiągnięte w roku 2018. 

Za nami kolejny rok działalności Grupy Masterlease, który w historii naszej spółki zapisze się wyjątkowo dużą dynamiką zmian otoczenia rynkowego i regulacyjnego w jakim działamy, wyzwaniami przed jakimi stanęła spółka na rynku samochodów używanych oraz nasileniem się trendów rynkowych transformujących rynek leasingu i finansowania samochodów w Polsce. 

W krótkim czasie, oprócz standardowych czynników wpływających na rynek leasingu samochodów, takich jak ogólna koniunktura gospodarcza czy poziom inwestycji małych i średnich przedsiębiorców, miały miejsce także istotne zmiany regulacyjne. Po pierwsze, wraz z rosnącymi wymaganiami co do norm emisji spalin, od 1 września 2019 dopuszczono do sprzedaży na terenie EU jedynie pojazdy spełniające wymagania normy Euro6, co wymusiło dodatkową aktywność sprzedażową producentów samochodowych, którzy chcieli pozbyć się ze swoich zapasów aut niespełniających najnowszych wymagań w tym zakresie. Po drugie, branża leasingowa została dotknięta zmianami w regulacjach podatkowych, które miały wpływ na konkurencyjność produktów leasingowych. Wprowadzone na koniec roku nowe, mniej korzystne dla korzystających z leasingowanych aut rozwiązania, spowodowały przesunięcie popytu, dodatkowo stymulując sprzedaż w czwartym kwartale roku 2018, jednocześnie  ograniczając spodziewaną sprzedaż w pierwszej połowie roku 2019. 

Niewątpliwie, istotnym negatywnym czynnikiem mającym wpływ na działalność Grupy Masterlease w roku 2018 był spadek cen na rynku samochodów używanych i zwiększenie ilości oferowanych do sprzedaży samochodów w wieku do 5 lat. Osłabienie się rynku w tym segmencie, potęgowane przez ogólnie  słabszy sentyment do samochodów z silnikami wysokoprężnymi, skutkowało pogorszeniem się możliwości sprzedaży samochodów Grupy Masterlease, które wróciły po zakończonych kontraktach leasingu operacyjnego. Miało to negatywny wpływ na marżę na remarketingu, marżę na amortyzacji oraz przyczyniło się do wzrostu zapasów. 

Wśród negatywnych czynników osłabiających potencjał spółki było pogorszenie się możliwości pozyskiwania efektywnego kosztowo finansowania działalności operacyjnej, szczególnie w obszarze finansowania się długiem obligacyjnym, spowodowane kryzysem zaufania rozprzestrzeniającym się na rynku finansowym w Polsce w pierwszej połowie roku 2018. Czynnik ten miał szczególne znaczenie dla percepcji spółki na rynku ze względu na jednoczesny wzrost wskaźnika zadłużenia w relacji do kapitałów własnych, spowodowany niższym zyskiem netto osiąganym przez Grupę i relatywnie wysoką dynamiką wzrostu wartości zawieranych nowych kontraktów. Powyższe czynniki, a także nieprecyzyjna komunikacja z rynkiem w zakresie możliwości wypłaty dywidendy za rok 2017 spowodowały znaczące obniżenie notowań akcji spółki na rynku giełdowym.

W tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu Grupa Masterlease realizowała strategię ukierunkowaną na uzyskiwanie większych synergii pomiędzy wszystkimi obszarami działalności Spółki i wzrost rentowności kapitałów własnych przez uzupełnienie portfela o wysokomarżowe produkty oferowane klientom detalicznym.    Strategiczne przesunięcie się ciężaru biznesu w kierunku mniejszych klientów było kontynuowane głównie przez wzrost wagi w Master1.pl - kanału sprzedaży usług Grupy kierowanego do osób fizycznych i mikroprzedsiębiorców. Poszerzenie oferty o krótkoterminowy wynajem realizowany był przez rozwój spółki MasterRent24, która z miesiąca na miesiąc zwiększając ilość zleceń osiągnęła w drugiej połowie roku rentowność netto. Uruchomienie w kwietniu 2018 roku produktu MasterBenefit miało na celu zbudowanie potencjału do lepszego wykorzystania relacji z klientami korporacyjnymi przez bezpośrednią obsługę także ich pracowników. Produkt ten trafił w wyraźne zapotrzebowanie rynku i z pewnością będzie stanowił silne wsparcie potencjału sprzedażowego w kolejnych latach. 

Szereg wyzwań, z którymi mierzyła się Grupa w roku 2018 wymagał odpowiednich działań dostosowawczych. Jednym z nich było wprowadzenie polityki dostosowującej tempo wzrostu biznesu do wskaźników zadłużenia. Dynamiczne zarządzanie rentownością nowozawieranych kontraktów pozwoliło na osiągnięcie systematycznego wzrostu rentowności nowego portfela w roku 2018 przy jednoczesnym ustabilizowaniu, a w końcówce roku, nawet zmniejszeniu wskaźników zadłużenia.

Obserwowane niższe marże na remarketingu samochodów pokontraktowych skłoniły Grupę do zrewidowania polityki pricingu, w tym do zaostrzenia polityki dotyczącej wyznaczania wartości rezydualnych pojazdów w kontraktach zawieranych w roku 2018.

Wzrost wielkości zapasów na początku roku 2018 był dodatkowym impulsem do szukania sposobów na zwiększanie potencjału sprzedażowego Master1.pl. Dzięki poprawie procesów wspomagających sprzedaż oraz dzięki rozbudowie sieci punktów sprzedaży o punkty w Poznaniu i Wrocławiu Grupa osiągała rekordowe ilości sprzedanych pojazdów w ostatnich miesiącach roku. Efektem zwiększenia wolumenu sprzedaży było najpierw zahamowanie wzrostu zapasów, a w końcówce roku ich zmniejszenie. Jestem przekonany, że praca wykonana w roku 2018 zaowocuje dalszym spadkiem poziomu zapasów w roku 2019 i osiągnięciem zakładanego w strategii Grupy stanu, w którym potencjał sprzedażowy Master1.pl jest na tyle trwały i silny, że umożliwia dodatkowe stymulowanie sprzedaży przez zasilanie oferty samochodów z innych źródeł niż samochody pokontraktowe. Potencjał sprzedażowy Master1.pl zwiększa także praktyczne wykorzystywanie w sprzedaży produktów typu abonament w pełni on-linowego procesu sprzedażowego, pozwalającego na to, że już co piąta umowa tego typu zawierana jest w systemie transakcyjnym, bez udziału przedstawiciela handlowego.

Jednym z istotnych wydarzeń w roku 2018 był także ogłoszony we wrześniu przegląd opcji strategicznych wspierających dalszy rozwój Grupy.  Przegląd miał na celu wybór najkorzystniejszego sposobu realizacji długoterminowego celu Grupy, którym jest wzrost jej wartości z perspektywy akcjonariuszy poprzez zbudowanie wiodącej pozycji rynkowej w Polsce w obszarze finansowania i serwisowania samochodów, wykorzystując do tego wzrost organiczny lub akwizycje.  Proces podzielono na dwa etapy: 

 Analiza aktualności przyjętej strategii rynkowej

 Rozważenie różnych opcji strategicznych, w szczególności pozyskanie dla Grupy partnera finansowego lub strategicznego, dokonanie transakcji o innej strukturze, jak również opcje nie obejmujące powyższych działań. 

Jako rezultat pierwszej części projektu przeglądu opcji, który polegał na weryfikacji przyjętej strategii, Spółka uzyskała potwierdzenie, że nakreślone w 2016 roku kierunki strategiczne są prawidłowe, a realizowane projekty strategiczne (Master1.pl, MasterBenefit i MasterRent24) są synergiczne i właściwie adresują trendy rynkowe.

Efektem drugiego etapu przeglądu, polegającego na aktywnym poszukiwaniu inwestorów finansowych lub strategicznych był intensywny proces badania spółki w styczniu i lutym 2019 roku przez podmioty, które złożyły oferty wstępne lub ogłosiły wezwania na akcje Spółki. Na dzień sporządzenia sprawozdania za rok 2018 trwa okres subskrypcji w wezwaniu do sprzedaży akcji spółki ogłoszonym jako rezultat realizowanego przeglądu opcji strategicznych.

Wierzę, że przeprowadzony przez Zarząd konkurencyjny proces przeglądu opcji strategicznych dostarczył akcjonariuszom zestawu informacji, które obiektywizują ocenę spółki, pozwalają zapoznać się z oceną jej osiągnięć z perspektywy potencjalnych nowych inwestorów, bez bezpośredniego wpływu aktualnej koniunktury giełdowej na wartość Grupy.

Jestem pewien, że wyzwania, z którymi Grupa Masterlease mierzyła się w roku 2018 uczyniły nas, jako organizację, lepiej przygotowanymi do budowy wartości spółki w konkurencyjnym otoczeniu rynkowym. Przyjęta przez nas strategia dobrze wpisuje się w trendy jakie obserwujemy na rynku finansowania i leasingu samochodów. Szerokość naszej oferty i doświadczenia które zdobyliśmy oferując produkty typu abonament powodują, że jesteśmy przygotowani do zmiany produktowej wymuszonej przez zmieniające się oczekiwania klientów. Jesteśmy też pionierem digitalizacji procesów sprzedażowych w najmie samochodów w Polsce, a sprawność operacyjną wymuszoną przez wysokie wymagania klientów korporacyjnych przenosimy na małych przedsiębiorców i klientów indywidualnych. Jednocześnie jestem przekonany, że ogromne zaangażowanie pracowników Grupy Masterlease, do których w roku 2018 dołączyło liczne grono nowych specjalistów, pozwala na optymizm w zakresie osiągnięcia planowanych celów, a tym samym daje solidne podstawy do rozwoju i budowy trwałej wartości Grupy Masterlease.

Z poważaniem

Jakub Kizielewicz

Prezes Zarządu

Szczegółowe dane finansowe PCM są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.