Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Larq miał w 2018 r. 13,2 mln zł straty netto

Udostępnij

W 2018 r. Larq wykazał 13,2 mln zł straty netto wobec 35,6 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk z działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do -14,5 mln zł z 45,9 mln zł w 2017 r, przychody ze sprzedaży wyniosły 0,45 mln zł w porównaniu do 0,93 mln zł rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu LRQ (LARQ) do akcjonariuszy.

Szanowni Państwo, 

miniony rok był dla LARQ kolejnym okresem intensywnego wzrostu naszych aktywów, ale jednocześnie okresem tylko częściowej satysfakcji z osiągniętych wyników. Spółki, w które jesteśmy zaangażowani, po raz kolejny zademonstrowały, że są aktywami o ponadprzeciętnej dynamice wzrostu: 3 z 4 naszych kluczowych spółek zanotowały wzrosty sprzedaży na poziomie przekraczającym 30% r/r. Spółka, która wykazała się najniższą dynamiką wzrostu w roku ubiegłym, na stabilnym rynku zwiększyła swoje przychody „jedynie” o 16%. Niestety zanotowane dynamiki wzrostu przychodów nie we wszystkich przypadkach przełożyły się na satysfakcjonujące wyniki finansowe. Powyższe, w połączeniu z niezwykle wymagającą sytuacją na warszawskim rynku kapitałowym, zaowocowało głęboką przeceną zarówno akcji spółek, w które jesteśmy zaangażowani, jak i akcji samego LARQ.  

Największe kwotowe zaangażowanie LARQ dotyczy spółki NXB (NEXTBIKE) – lidera w segmencie zautomatyzowanych miejskich systemów rowerowych. Spółka przez cały raportowany okres kontynuowała umacnianie swojej wiodącej pozycji na krajowym rynku rowerowym. W 2018 roku flota rowerów dostarczonych i obsługiwanych przez Nextbike Polska zwiększyła się z 12 tys. do blisko 17 tys. rowerów. Spółka w minionym roku uruchomiła swój pierwszy system poza granicami Polski, w fińskim mieście Turku, a także pionierski system rowerowy we współpracy z Łódzką Koleją Aglomeracyjną „Rowerowe Łódzkie”. W minionym roku Nextbike Polska wygrał również postępowanie przetargowe na uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego dla Trójmiasta i okolicznych gmin (drugiego co do wielkości systemu w Polsce). Trójmiejski system rowerowy Mevo jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie i największych na świecie systemów – oraz największym w Europie - opartym w całości o rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Z uwagi na skalę wyzwań Nextbike Polska nie uruchomił systemu Trójmiejskiego w terminie: zamiast pod koniec 2018 roku, system ruszył w marcu roku bieżącego. Powyższe znalazło odzwierciedlenie zarówno w niesatysfakcjonujących wynikach tej spółki, jak i głębokim spadku jej kapitalizacji (o ponad 40% r/r).    

W naszej ocenie perspektywy wzrostu Nextbike Polska pozostają niezwykle atrakcyjne. Biorąc pod uwagę kolejne przetargi wygrane przez tę Spółkę, rosnące wpływy ze sprzedaży powierzchni reklamowej oraz prywatnych stacji rowerowych, a także bliską współpracę z partnerami biznesowymi takimi jak BFT (BENEFIT), Citibank czy PKN (PKNORLEN), oczekujemy istotnej poprawy wyników generowanych przez Nextbike Polska w 2019 roku.  

Drugie co do wielkości zaangażowanie LARQ dotyczy spółki B24 (BRAND24) - właściciela autorskiego oprogramowania do monitoringu treści w internecie, sprzedawanego w modelu SaaS (software as a service). Z oprogramowania Brand24 korzysta już ponad 3 tys. klientów w ponad 110 krajach na całym świecie. Spółka wykorzystując część środków pozyskanych w ramach upublicznienia oraz rosnącą efektywność po raz kolejny zademonstrowała w zeszłym roku imponującą dynamikę wzrostu przychodów sięgającą 60% r/r. Wierzymy, że w roku bieżącym, dzięki kontynuacji prac nad udoskonaleniem produktu oraz efektywności procesów sprzedażowych i utrzymaniowych, Brand24 jest w stanie utrzymać wysoką dynamikę wzrostu z poprzednich okresów. 

Trzecim z głównych aktywów LARQ jest spółka Synergic – lider polskiego rynku niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej. W minionym roku Synergic na stabilnym rynku reklamy wygenerował wzrost przychodów na poziomie 16% r/r, komercjalizując powierzchnię reklamową w wybranych, wysokomarżowych segmentach rynku. Powyższe, w połączeniu z wysoką efektywnością operacyjną, pozwoliło Spółce zwiększyć wynik EBITDA o blisko 30% r/r. W 2019 roku oczekujemy kontynuacji wysokiej dynamiki wzrostu wyników Synergic. U podstaw takich oczekiwań jest dalsze powiększanie powierzchni reklamowej dostępnej do sprzedaży przez Spółkę, jak również planowane rozpoczęcie komercjalizacji pionierskiej na polskim rynku sieci nośników cyfrowych.  

Czwartym kluczowym aktywem LARQ jest większościowy pakiet w spółce YouLead. YouLead jest właścicielem autorskiego oprogramowania klasy sales & marketing automation, wspierającego generowanie i konwertowanie tzw. lead’ów sprzedażowych. Oprogramowanie to jest komercjalizowane przez Spółkę w modelu SaaS. Klientami YouLead są m.in. wiodący deweloperzy, dilerzy samochodów oraz operatorzy dużych sklepów e-commerce. Spółka jest w fazie intensywnego wzrostu: w minionym roku zwiększyła przychody do 2 mln zł (33% wzrostu r/r). Wierzymy, że YouLead podąży ścieżką wytyczoną przez Brand24 i w kolejnych okresach będzie intensywnie zwiększać skalę prowadzonej działalności. 

Uważam, że LARQ realizując swoją branżową strategię biznesową, poprzez posiadane aktywa stanowi ciekawą propozycję dla inwestorów szukających ekspozycji na szybko rosnące wyselekcjonowane spółki z innowacyjnych gałęzi gospodarki. Wierzę, że mamy przed sobą rok intensywnego wzrostu wartości naszych aktywów. Jestem przekonany, że najbliższy rok przyniesie nam wszystkim wiele satysfakcji z wyników osiągniętych przez LARQ i jego kluczowe aktywa. 

Bardzo dziękuję naszym Akcjonariuszom za zaufanie oraz wsparcie dla naszych działań a wszystkim osobom, które pracują w naszych spółkach, za ich codzienne zaangażowanie w bieżącą pracę  i realizację naszej wspólnej wizji rozwoju.  

Z poważaniem, 
dr Krzysztof Przybyłowski 
Prezes Zarządu LARQ S.A. 

Szczegółowe dane finansowe Larq są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus