Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Ferro wzrósł w 2018 r. do 37,7 mln zł, EBIT do 46,8 mln zł

Aneta Raczek
Aneta Raczek
Udostępnij

Przychody Ferro były w 2018 r. równe 405,6 mln zł, o 11% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. EBIT wzrósł w ubiegłym roku do 53,6 mln zł z 47,7 mln zł w 2017 r., a zysk netto wyniósł 37,7 mln zł wobec 11 mln zł rok wcześniej. 

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu FRO (FERRO) do akcjonariuszy:

Drodzy Akcjonariusze FERRO S.A. 

W imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. zapraszam do lektury Raportu Rocznego za 2018 rok  będącego podsumowaniem działalności biznesowej Grupy i najważniejszych wydarzeń minionego  roku. 

Rok 2018 był dla naszej Grupy okresem intensywnym pod wieloma względami. Byliśmy  skoncentrowani na kontynuacji rozwoju na wszystkich rynkach operacyjnych, co kolejny rok z rzędu  pozwoliło nam osiągnąć bardzo dobre wyniki. Grupa FERRO zakończyła 2018 rok przychodami na  poziomie 405,6 mln zł, co oznacza wzrost o 11% w ujęciu rok do roku. W podobnym tempie wzrosła EBITDA i wyniosła 57,3 mln zł, dzięki czemu osiągnęliśmy rentowność EBITDA na poziomie blisko 16%.  Grupa zakończyła rok zyskiem netto na poziomie 37,7 mln zł. 

Jesteśmy zadowoleni z wyników, jakie osiągnęliśmy na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni  - bardzo dobrze zachowywały się zarówno nasze kluczowe rynki zagraniczne, jak i rynek polski. Z  początkiem 2018 wydzieliliśmy - jako odrębny z „pozostałych” - rynek węgierski, którego udział w  sprzedaży na koniec roku wynosił już 2,5% - to nasz czwarty pod względem wielkości rynek zagraniczny.  Widzimy także pozytywną kontrybucję do sprzedaży krajów bałtyckich, gdzie zaczęliśmy działać w ub.r. 
W efekcie udział sprzedaży zagranicznej w przychodach ogółem zbliżył się do 62%.  
Wysoki poziom sprzedaży i satysfakcjonujący poziom marż cieszą nas tym bardziej, że działaliśmy w  ub.r. na wciąż bardzo wymagającym rynku – borykaliśmy się m.in. ze wzrostem cen surowców i usług  transportowych, odczuliśmy także presję na płace a wyzwaniem dodatkowo były kursy walut. Rok 2018  to również okres intensyfikacji pracy nad strategią rozwoju Grupy FERRO na kolejne lata –  przeprowadziliśmy kompleksową analizę Grupy i jej otoczenia oraz nakreśliliśmy kluczowe projekty  rozwojowe na kolejne lata. Naszą odpowiedzą na wyzwania, ale przede wszystkim na zidentyfikowane  szanse, jest opublikowana w marcu 2019 Strategia na lata 2019-2023, której nadaliśmy nazwę Strategia  F1. 

Realizując dotychczasowe cele strategiczne, osiągnęliśmy silną pozycję rynkową w Polsce i regionie,  jednocześnie utrzymując stabilną sytuację finansową. Zbudowaliśmy także kompetentny i  zaangażowany zespół, z którego jesteśmy dumni. Wszystkie te czynniki sprawiają, że jesteśmy jako  Grupa dobrze przygotowani do rozpoczęcia kolejnego etapu rozwoju określonego właśnie w Strategii  F1. Opracowany przez Grupę szereg inicjatyw i celów pozwoli w naszej opinii przygotować organizację  do działania w długim horyzoncie czasowym i przyczyni się do przyspieszenia jej rozwoju. Do naszych  głównych zadań strategicznych należeć będzie integracja i konsolidacja funkcji centralnych w Grupie,  segmentacja oferty i repozycjonowanie marki FERRO, wdrożenie oferty systemowej, optymalizacja i  integracja łańcucha dostaw oraz intensyfikacja ekspansji rynkowej. W efekcie tych działań szacujemy  osiągnięcie przez Grupę FERRO w 2023 r. skonsolidowanych przychodów na poziomie sięgającym 700  mln zł i skonsolidowanej EBITDA około 90 mln zł. Wartości te nie uwzględniają wpływu potencjalnych  projektów z zakresu M&A, które również bierzemy pod uwagę w ramach realizacji strategii.  Podkreślamy także, że w dalszym ciągu chcemy oferować Akcjonariuszom udział w zyskach na  atrakcyjnym poziomie. Proponowana polityka dywidendy zakłada rekomendowanie przez Zarząd  wypłaty dywidendy w wysokości nie mniejszej niż 50 % zysku netto FERRO S.A. (przy założeniu poziomu  relacji długu finansowego netto do skonsolidowanej EBITDA poniżej 2,5 na koniec roku obrotowego,  którego dotyczy rekomendacja podziału zysku). 

Opracowanie i ogłoszenie Strategii F1 oznacza dla nas także wzmocnienie zespołu. Jesienią 2018 r.  dołączyła do nas Olga Panek jako Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Finansowy i Administracyjny. Z kolei  za wdrożenie i realizację Strategii Grupy oraz jej rozwój odpowiedzialny będzie Wojciech Gątkiewicz,  którego powitaliśmy niedawno na pokładzie FERRO jako Wiceprezesa Zarządu - Dyrektora Strategii i  Rozwoju. 

Korzystając z okazji, w imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. pragnę złożyć podziękowania  wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego, że rok 2018 był kolejnym, w którym osiągnęliśmy sukces  biznesowy. Podziękowania należą się także tym wszystkim, którzy swoim zaangażowaniem, ambicją i  doświadczeniem przyczynili się do opracowania Strategii F1. Przed nami kolejny intensywny rok –  wierzę, że okaże się on satysfakcjonujący dla nas wszystkich - naszych Klientów, Kontrahentów i przede  wszystkim Akcjonariuszy. 

Aneta Raczek 
Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny 

Szczegółowe dane finansowe Ferro są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus