Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Pierwsza strata w historii ABC Data. Grupa miała w 2018 r. -69,45 mln zł wyniku netto

Udostępnij

Przychody ABC Data były w 2018 r. równe 4 468,02 mln zł, o 3,6% mniej w porównaniu z poprzednim rokiem. EBIT spadł w ubiegłym roku do -38,1 mln zł z 52,8 mln zł w 2017 r., a wynik netto wyniósł -69,45 mln zł wobec 25,4 mln zł rok wcześniej. Spółka zamknęła rok z -68,6 mln zł zysku netto akcjonariuszy jednostki dominującej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu ABC (ABCDATA) do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,  

w imieniu swoim oraz całego Zarządu ABC Data S.A., składam na Państwa ręce raport roczny Spółki i Grupy Kapitałowej za 2018 rok.  

Okres ten bez wątpienia zapisze się w naszej pamięci. Koniec roku 2018 przyniósł bowiem bardzo ważne wydarzenie, otwierające przed nami zupełnie nowy rozdział – zakończyliśmy proces poszukiwania inwestora strategicznego dla Spółki i Grupy. W dniu 21 grudnia 2018 roku została zawarta umowa ramowa zakładająca sprzedaż przedsiębiorstwa ABC Data i ABC Data Marketing do spółki należącej do ALSO Holding AG i jednocześnie ogłoszone zostało wezwanie do sprzedaży naszych akcji na giełdzie. Przyłączenie przedsiębiorstwa ABC Data do wyjątkowo prężnej grupy kapitałowej da nam większe możliwości w zakresie kreowania rynkowych trendów i wprowadzania do oferty najnowszych rozwiązań technologicznych.  

Zanim jednak ALSO Holding zdecydował się zaangażować kapitałowo w zakup przedsiębiorstwa ABC Data, przez większość roku nasza Grupa stawiała czoła różnym wyzwaniom. Były to między innymi niższe marże i rosnąca presja cenowa, będąca wynikiem coraz większej konkurencji, jak i, pośrednio, działań otoczenia regulacyjnego. Istotnie wzrosły też koszty wynagrodzeń, transportu czy ubezpieczenia należności. Niemniej dołożyliśmy wszelkich starań, aby przeprowadzić ABC Data przez ten niełatwy okres w optymalny sposób, co – w naszej ocenie – w pełni się udało. Podejmowane wysiłki przynoszą oczekiwane skutki. W tej części Europy jesteśmy wiodącym dystrybutorem sprzętu najważniejszych globalnych marek technologicznych, co potwierdzają liczne wyróżnienia, które otrzymujemy. Cieszymy się zasłużoną opinią firmy wyspecjalizowanej we wprowadzaniu nowych producentów na europejskie rynki. Co więcej, skutecznie konkurujemy ze światowymi liderami dystrybucji, mającymi zdecydowanie większy potencjał finansowy. Nic dziwnego, że to właśnie na ABC Data zwrócił uwagę globalny inwestor.  

Od strony biznesowej, w 2018 roku kontynuowaliśmy rozwój Grupy w oparciu o wcześniej obrane kierunki działań. W efekcie Grupa wypracowała 4,5 mld złotych skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na 255,4 mln złotych zysku brutto ze sprzedaży. Uwzględniając opisane powyżej uwarunkowania, wynik ze sprzedaży, tylko nieco niższy niż rok wcześniej, należy uznać za optymalny w tych okolicznościach.  

Planowana transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa ABC Data prowadzić będzie do zmiany dotychczasowej działalności Spółki. Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego za rok 2018, przedsiębiorstwo ABC Data zostało więc zaklasyfikowane jako aktywo przeznaczone do zbycia. W efekcie tej decyzji zdecydowaliśmy o przeszacowaniu wartości aktywów netto i dokonaniu wysokich odpisów. Z tego względu Grupa Kapitałowa wykazała ujemny wynik netto za 2018 rok w wysokości 69,5 mln złotych. Dokonane przeszacowania miały jednak charakter księgowy, bez wpływu na przepływy gotówkowe. W skonsolidowanym bilansie środki pieniężne na koniec 2018 roku wynosiły 97,4 mln złotych, co oznacza wzrost o 54,3 mln złotych w porównaniu z końcem 2017 roku. Co istotne, w okresie sprawozdawczym dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej Grupy wzrosły do poziomu 23,4 mln złotych z 0,3 mln złotych w analogicznym okresie 2017 roku. 

Wśród naszych ubiegłorocznych priorytetów, już tradycyjnie, znalazły się poszerzenie portfolio produktów oraz zdobycie nowych kontraktów. Zgodnie z przyjętą strategią, koncentrowaliśmy się również na umacnianiu i zwiększaniu posiadanych przewag konkurencyjnych w czterech kluczowych obszarach: e-commerce, VAD, Cloud oraz Mobile. W 2018 roku podpisaliśmy umowę z Microsoft CSP na dystrybucję rozwiązań w całym regionie CEE. Kontrakt ten jest dla nas wyjątkowo ważny, ponieważ pozwala zacieśnić współpracę z Microsoft w zakresie usług wdrożeniowych i wspierających, jednocześnie pozwalając na pozyskiwanie większej sprzedaży i stabilnej marży. W ubiegłym roku, ABC Data, jako pierwszy dystrybutor w Europie, nawiązała również strategiczne partnerstwo z Alibaba Cloud. Jego celem jest dostarczanie wydajnych, niezawodnych oraz efektywnych kosztowo produktów i usług cloudowych na rynki Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach zawartej umowy ABC Data została wyłącznym dystrybutorem rozwiązań Alibaba Cloud w Polsce i w siedmiu innych krajach regionu. Niezmiennie kontynuowaliśmy też prace nad projektami e-commerce, które od lat stanowią jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych Grupy, koncentrując się na dalszym rozwoju platformy sprzedażowej InterLink.  

Bardzo dużo osiągnęliśmy w obszarze nowych technologii mobilnych. W I połowie minionego roku Xiaomi, globalny lider branży technologicznej, przy współpracy z ABC Data, otworzył pierwszy w Warszawie autoryzowany salon Mi Store. Z kolei pod koniec ubiegłego roku podpisaliśmy kontrakt dystrybucyjny z firmą Oppo, jednym z wiodących chińskich producentów smartfonów. Jednocześnie, nasza spółka zależna iSource niezmiennie pozostaje wiodącym dystrybutorem urządzeń Apple w Polsce. Istotną pozycją w strukturze naszej sprzedaży były w ubiegłym roku również usługi z wartością dodaną (VAD), obejmujące między innymi prace związane z projektowaniem i wdrażaniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Tak jak w poprzednich latach, także w 2018 roku do najważniejszych sektorów prowadzonej przez Grupę działalności należała sprzedaż sprzętu i komponentów IT.  

Nasze działania prorozwojowe nie byłyby możliwe bez odpowiedniego zespołu specjalistów. Dlatego też ABC Data sukcesywnie inwestuje w kapitał ludzki, kontynuując realizację inicjatywy High Performance Organization, w ramach której pracownicy udoskonalają posiadane kompetencje zawodowe. W efekcie możemy poszczycić się bardzo niską fluktuacją kadr, a nasi pracownicy cennymi wyróżnieniami. Co więcej, wieloletnie doświadczenie w połączeniu z posiadanym know-how oraz ekspercką wiedzą specjalistów ABC Data, pozwalają nam już od lat uczestniczyć w pracach GTDC, prestiżowego stowarzyszenia największych dystrybutorów IT na świecie.  

Jesteśmy dumni, iż na międzynarodowych rynkach nasza firma postrzegana jest dziś jako wiodący dystrybutor IT w regionie CEE. Jest to możliwe między innymi dzięki wsparciu, które otrzymujemy ze strony naszych Partnerów i Klientów. W imieniu swoim i całego Zarządu ABC Data S.A. chciałabym złożyć serdeczne podziękowania wszystkim osobom, firmom i instytucjom, które przyczyniły się do rozwoju Grupy Kapitałowej, a pracownikom za trud, profesjonalizm i olbrzymie zaangażowanie, które każdego dnia wkładają w swoją pracę. Nie mam wątpliwości, że potencjalne połączenie przedsiębiorstwa ABC Data z ALSO Holding, o którym wspominałam na początku niniejszego listu, będzie korzystne zarówno dla obu spółek i ich otoczenia biznesowego, jak też każdego, kto na co dzień korzysta ze sprzętu IT i elektroniki użytkowej. 
 
Z poważaniem,  
Ilona Weiss 
Prezes Zarządu ABC Data S.A. 

Szczegółowe dane finansowe ABC Data są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus