W I kwartale 2019 roku giełdowy lider infrastruktury kolejowej w Polsce odnotował wzrost przychodów oraz zysku r/r. Uwzględniając wybory najkorzystniejszych ofert Grupa Torpol posiada portfel zamówień o wartości ponad 3 mld zł netto. Grupa skupia się na sprawnej, terminowej realizacji kontraktów, pozyskiwaniu nowych zamówień oraz rozwoju nowych obszarów działalności.

TOR (TORPOL) w I kwartale 2019 roku wypracowała przychody w wysokości niemal 264 mln zł (+24,6% r/r), zysk operacyjny 5,15 mln zł oraz zysk netto 3,9 mln zł, co stanowi jego poprawę o ponad 8 mln zł rdr. Rentowność brutto na sprzedaży za I kwartał 2019 roku wyniosła ok. 4,9%.

Wyniki Grupy za I kwartał 2019 roku to efekt przede wszystkim wysokiego tempa i zakresu realizacji prac w ramach wypracowanego w latach 2017-2018 rekordowego portfela zamówień. Restrykcyjnie pilnujemy strony kosztowej realizacji projektów na bardzo trudnym rynku modernizacji infrastruktury kolejowej, dzięki czemu Grupa jest w stanie generować dodatnie wyniki finansowe. Nadal w sposób istotny odczuwamy presję na marże spowodowaną ryzykiem wzrostu cen materiałów budowlanych, trudniejszego dostępu do podwykonawców oraz wzrostu kosztów pracowniczych i w związku z tym konieczne jest podjęcie systemowych rozwiązań oraz decyzji w zakresie waloryzacji realizowanych obecnie kontraktów. Uważamy jednak, że pod względem operacyjnym 2019 rok będzie podobny do 2018, jednakże bez obciążenia sytuacją w Norwegii - mówi Grzegorz Grabowski, prezes Torpol S.A.

Na koniec I kwartału 2019 roku Grupa posiadała portfel zamówień o wartości ponad 3 mld zł netto bez udziału konsorcjantów. Długoterminowa, średnia rentowność na sprzedaży brutto posiadanego portfela zamówień kształtuje się na poziomie ok. 5%. Dodatkowo spółka wygrała dwie aukcje elektroniczne o wartości ponad 1,4 mld zł netto i aktualnie oczekuje dalszych działań zamawiającego
w ramach procedury przetargowej. Po uwzględnieniu wyników tych aukcji, portfel zamówień może osiągnąć niemal 4,5 mld zł netto.

To historyczna wartość portfela, którego sprawna realizacja wymaga olbrzymiego zaangażowania potencjału ludzkiego, sprzętowego, ale również zapewnienia limitów gwarancyjnych i płynności finansowej. Należy podkreślić, że w większości są to kontrakty zaliczkowane przez zamawiającego (w wysokości 10% kontraktu brutto).

Pracujemy również nad pozyskiwaniem kolejnych zamówień, wykorzystując swój potencjał
i doświadczenie w realizacji dużych projektów wielobranżowych. Ponadto realizujemy zamówienia nie tylko te związane z krajową infrastrukturą kolejową. Dywersyfikujemy portfel zarówno pod względem odbiorców jak i branż budowlanych. Przykładem jest realizowany kontrakt na budowę bocznicy kolejowej w Jaworznie czy nowo pozyskany kontrakt na rewitalizację dworca kolejowego w Pomiechówku. Warta uwagi jest także działalność spółki Torpol Oil&Gas sp. z o.o. (TOG), która na koniec I kwartału posiadała najwyższy w swojej historii backlog na poziomie 53 mln zł, co oznacza potrojenie portfela zamówień rdr. Chcę także przypomnieć, że w naszej krótkiej wspólnej historii, TOG wypracował niewielki, dodatni wynik netto za cały 2018 rok i potwierdził go w wynikach I kwartału br., co jest krokiem milowym dla tej spółki w kierunku umocnienia swojej pozycji na rynku.
– komentuje prezes.

Na wyniki finansowe Grupy znikomy wpływ ma obecnie sytuacja spółki w Norwegii. Na początku 2019 roku rozpoczął się proces likwidacji tamtejszej spółki. Obecnie spółka jest na etapie spłaty zobowiązań.

Proces likwidacji przebiega zgodnie z przyjętym planem. Na koniec kwietnia br. saldo zobowiązań wobec wierzycieli wynosiło niecałe 1,4 mln zł i systematycznie maleje, na skutek spłaty zobowiązań ze środków pochodzących ze sprzedaży majątku likwidowanej spółki. Zakładamy, że w ciągu dwóch, trzech miesięcy zakończymy procedurę likwidacyjną - ocenił prezes Grabowski.

Spółka zaproponowała wypłatę dywidendy w wysokości 5,74 mln zł, tj. 0,25 zł na akcję.

Nasza rekomendacja uzyskała pozytywną opinię Rady Nadzorczej i podlega zatwierdzeniu na planowanym 11 czerwca br. Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu. Jesteśmy i w długoterminowej perspektywie chcemy być spółką dywidendową, która dzieli się wypracowanym zyskiem ze swoimi Akcjonariuszami - podsumował CEO Torpolu.