Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

EBIT Arctic Paper w II kwartale wyniósł 69,9 mln zł, a zysk netto 47,7 mln zł

Udostępnij
  • Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w II kwartale wyniosły 762,5 mln PLN (177,6 mln EUR).
  • EBITDA w II kwartale osiągnęła poziom 90,5 mln PLN (21,1 mln EUR).
  • EBIT w II kwartale wyniósł 69,9 mln PLN (16,3 mln EUR), a zysk netto 47,7 mln PLN (11,1 mln EUR).
  • Sfinalizowanie inwestycji w Arctic Paper Kostrzyn w zwiększenie możliwości produkcyjnych i większą elastyczność maszyny papierniczej PM1, pozwala na rozszerzenie gamy oferowanych papierów graficznych i opakowaniowych.
  • Program poprawy rentowności dla segmentu papieru przebiega zgodnie z planem, latem otwarte zostało w Kostrzynie centrum usług wspólnych.
  • Sprzedaż gruntów papierni w Mochenwangen przyniosła jednorazowe przychody w wysokości 18 mln PLN.
  • Rottneros AB osiągnął rekordowo wysoki poziom produkcji celulozy i odnotował 9-proc. wzrost zysku netto. 

„Kontynuujemy wypracowywanie bardzo dobrych wyników na poziomie skonsolidowanym. Połączenie produkcji celulozy i papieru w ramach Grupy stabilizuje nasze wyniki, gdyż wahania w obu segmentach wzajemnie się równoważą.”  – powiedział Michał Jarczyński, Prezes Zarządu ATC (ARCTIC).

„Nasza rosnąca działalność w segmencie opakowań zaowocowała 3 000 ton nowego wolumenu w I połowie 2019 r.” – Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A. 

W II kwartale 2019 r. Grupa Arctic Paper osiągnęła przychody w wysokości 762,5 mln PLN (w porównaniu do 784,1 mln PLN w II kw. 2018 r.), a EBITDA wyniosła 90,5 mln PLN (w porównaniu do 65,9 mln PLN w II kw. 2018 r.). Kontynuujemy wypracowywanie bardzo dobrych wyników na poziomie skonsolidowanym.  Połączenie produkcji celulozy i papieru w ramach Grupy stabilizuje nasze wyniki, gdyż wahania w obu segmentach wzajemnie się równoważą. 

Segment papieru wygenerował przychody w wysokości 537,6 mln PLN (w porównaniu do 558,8 mln PLN w II kw. 2018 r.), a EBITDA wyniosła 35,4 mln PLN (w porównaniu do 19,7 PLN w II kw. 2018 r.) z czego 18 mln PLN to przychody jednorazowe związane ze sprzedażą gruntu w papierni Mochenwangen. Produkcja w II kwartale wyniosła 147 000 ton (160 000 ton w II kw. 2018 r.), a w I połowie 2019 r. 296 000 ton (326 000 ton w I połowie 2018 r.). 

W segmencie papieru nadal działamy w trudnym i bardzo konkurencyjnym otoczeniu, mimo że w II kwartale warunki rynkowe poprawiły się. Ceny celulozy spadły średnio o 10%, a nasz przychód na tonę - z powodu korekt cen i lepszego mixu produktowego - wzrósł o 4,6% w porównaniu do II kwartału 2018 roku. Największym wyzwaniem jest obecnie zrekompensowanie niższego popytu na papier graficzny poprzez wprowadzenie nowych produktów w innych segmentach oraz maksymalizację wydajności naszych papierni. Nasza rosnąca działalność w segmencie opakowań zaowocowała 3 000 ton nowego wolumenu w I połowie 2019 roku. Inwestycja w zwiększenie zdolności produkcyjnych w Arctic Paper Kostrzyn została sfinalizowana w II kwartale, a zmodernizowana maszyna papiernicza PM1 powróciła obecnie do produkcji. Inwestycja w wysokości 10 mln EUR zwiększa gamę i jakość produktów jakie możemy wytwarzać, zarówno jeśli chodzi o papier graficzny, jak i opakowaniowy, dzięki czemu produkcja w  papierni jest znacznie bardziej elastyczna. Udział produktów premium oraz specjalistycznych stanowił 28% całkowitej sprzedaży w I półroczu 2019 r. (26% w I połowie 2019 r.). 

Program poprawy rentowności z celem uzyskania oszczędności w wysokości około 40 mln PLN w skali roku, począwszy od 2020 r., jest realizowany zgodnie z planem. Latem w Kostrzynie otwarte zostało nowe centrum usług wspólnych wspierających Grupę. 

Przychody Rottneros AB, w którym Arctic Paper Group posiada 51 procent, wzrosły o 1%, do 582 mln SEK (w porównaniu do 576 mln SEK w II kw. 2018 r.), a EBITDA  o 11% do 131 mln SEK (w porównaniu do 118 mln SEK w II kw. 2018 r.)

Koncentrujemy się na obronie i poprawie naszych marż. Stale pracujemy nad obniżeniem kosztów, zwiększeniem wydajności i rozwojem portfolio naszych produktów. Wdrażanie zmian wymaga czasu, ale w II kwartale zaobserwowaliśmy już pierwsze efekty naszych działań. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus