Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Orange Polska w III kwartale 2019 roku wyniósł 224 mln zł

Jean-François Fallacher
Jean-François Fallacher
Udostępnij
  • Wzrost EBITDAaL (EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu) o 22,4% rok-do-roku, co odzwierciedla głównie:
    • wzrost przychodów o 4,3% dzięki usługom konwergentnym oraz IT i integracyjnym
    • silny wpływ transformacji biznesu: koszty pośrednie spadły o 5% rok-do-roku (z wyłączeniem zysków ze sprzedaży aktywów)
    • zysk ze sprzedaży kompleksu nieruchomości przy ul. Nowogrodzkiej/Św. Barbary w wysokości 212 mln zł
  • Wzrost EBITDAaL z wyłączeniem zysków ze sprzedaży aktywów o 7,1% rok-do-roku (o 1,2% rok-do-roku w okresie dziewięciu miesięcy)
  • Cel całoroczny wzrostu przychodów oraz EBITDAaL podtrzymany  
  • Wzrost przychodów o 4,3% rok-do-roku, odzwierciedlający:
    • wysoką dynamikę wzrostu w usługach konwergentnych, usługach IT i integracyjnych (po raz pierwszy z konsolidacją wyników spółki BlueSoft) oraz sprzedaży sprzętu
    • poprawę trendu przychodów z usług wyłącznie komórkowych
    • utrzymującą się presję w obszarze usług tradycyjnych  
  • Dobre wyniki komercyjne w usługach konwergentnych, światłowodowych i komórkowych post-paid:
    • przyrost o 13% rok-do-roku liczby indywidualnych klientów ofert konwergentnych, +24 tys. przyłączeń netto w 3 kw.
    • przyrost o 46% rok-do-roku liczby klientów usług światłowodowych, +39 tys. przyłączeń netto w 3 kw. (penetracja usługi na poziomie 11,9%)
    • przyrost o 2,8% rok-do-roku liczby klientów komórkowych usług abonamentowych, +88 tys. przyłączeń netto w 3 kw.  
  • Nakłady inwestycyjne w wysokości 421 mln zł (spadek o 10% rok-do-roku) odzwierciedlają różny rozkład inwestycji w ciągu roku
  • 4 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec września (191 tys. objętych zasięgiem w 3 kw.)
  • Organiczne przepływy pieniężne w wysokości 419 mln zł uwzględniają wpływy ze sprzedaży kompleksu nieruchomości przy ul. Nowogrodzkiej/Św. Barbary   

Odnosząc się do wyników za 3 kwartał 2019 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników komercyjnych w trzecim kwartale, zwłaszcza w usługach światłowodowych i mobilnych. Przyłączenie netto 39 tys. klientów usług światłowodowych to jak dotąd najlepszy wynik kwartalny w tym roku i drugi wynik w historii. Nasycenie tymi usługami sięga 12%, przy czym wskaźnik ten rośnie z każdym kolejnym kwartałem. Osiągnęliśmy powyższe wyniki pomimo tego, że rynek usług stacjonarnych jest wciąż bardzo konkurencyjny, co wskazuje, że klienci doceniają przewagę technologiczną światłowodu. Na koniec września, w zasięgu naszej sieci światłowodowej znajdowały się blisko 4 miliony gospodarstw domowych – prawie 30% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce.  
 
W abonamentowych usługach mobilnych liczba przyłączeń netto była najwyższa od wielu kwartałów. Jest to wynikiem dobrych wolumenów sprzedaży oraz dalszego ograniczenia wskaźnika rezygnacji z usług, który spadł do rekordowo niskiego poziomu. Jesteśmy zadowoleni z pierwszych efektów naszych działań komercyjnych w formule „więcej za więcej”, które wprowadziliśmy w drugim kwartale. Są one kluczowe dla długofalowego budowania wartości OPL (ORANGEPL). W trzecim kwartale kontynuowaliśmy te działania wprowadzając budujące wartość zmiany w ofertach na kartę.  
 
Na nadchodzący świąteczny szczyt sezonu komercyjnego przygotowujemy wiele atrakcyjnych ofert dla klientów, pamiętając przy tym o naszych priorytetach strategicznych. Pracujemy także nad szczegółowym planem na 2020 rok, który będzie się koncentrować na strategii budowania wartości, transformacji biznesu, dalszej rozbudowie sieci światłowodowej oraz rozwoju technologii 5G.”  

 
Wyniki finansowe  

Wzrost przychodów o 4,3% rok-do-roku dzięki usługom konwergentnym, usługom IT i integracyjnym oraz sprzedaży sprzętu

Przychody wyniosły w trzecim kwartale 2 870 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 118 mln zł, tj. 4,3%. Na trend przychodów wpłynęło pięć głównych czynników.

Po pierwsze, duży wzrost przychodów z usług konwergentnych (o 19% rok-do-roku), wynikający ze wzrostu liczby klientów oraz dosprzedaży nowych usług. Po drugie, towarzyszył temu spadek przychodów z usług wyłącznie komórkowych i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego (o 4,9% rok-do-roku, co stanowi poprawę względem spadku o 6,1% w pierwszym półroczu), na który wpłynęła głównie migracja do ofert konwergentnych oraz konkurencja na rynku. Jednak łączne przychody w tych trzech kategoriach zwiększyły się w 3 kw. o 1,4% rok-do-roku.

Po trzecie, przychody z usług IT i integracyjnych wzrosły o 62% rok-do-roku. Na ten wzrost złożyły się dwa elementy: dalszy dynamiczny wzrost organiczny o 27% rok-do roku oraz dokonana po raz pierwszy konsolidacja wyników nowo nabytej spółki BlueSoft (wpływ w wysokości 48 mln zł za okres czerwiec-wrzesień). Po czwarte, przychody ze sprzedaży sprzętu zwiększyły się o 7% rok-do-roku, co było odzwierciedleniem naszych działań komercyjnych wspierających sprzedaż telefonów. Po piąte, ogólny trend przychodów w dalszym ciągu odzwierciedla utrzymującą się presję na przychody z tradycyjnych usług telefonii stacjonarnej.  
 
Wyniki komercyjne odzwierciedlające nacisk na wartość

Nasza działalność komercyjna koncentruje się na dostarczaniu pakietu usług komórkowych i stacjonarnych, co określamy mianem konwergencji. Konwergencja decyduje o naszej przewadze nad konkurencją, zwiększa lojalność klientów oraz umożliwia dosprzedaż usług, pozwalając uzyskać większy udział w wydatkach gospodarstw domowych na usługi telekomunikacyjne i media.

Liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 3 kw. o 24 tys., tj. 13% rok-do-roku. Na koniec września 61% indywidualnych klientów dostępu szerokopasmowego było abonentami ofert konwergentnych (wobec 55% rok wcześniej). Wśród klientów indywidualnych korzystających z mobilnych usług głosowych, udział ofert konwergentnych wzrósł do 49% (wobec 44% na koniec września 2018 roku). Łączna liczba usług, z których korzystają indywidualni klienci rozwiązań konwergentnych, zbliżyła się do 5,5 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług. Średni przychód na ofertę konwergentną (ARPO) wyniósł 103,4 zł i lekko wzrósł, zarówno w ujęciu rocznym jak i kwartalnym.  

Całkowita liczba klientów stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wzrosła w 3 kw. o 7 tys., tj. 2% rok-do-roku. Udział klientów korzystających z usług szybkiego Internetu zwiększył się do 38% (wobec 32% rok wcześniej). Przyczynił się do tego przyrost bazy klientów usług światłowodowych, która w ujęciu rocznym zwiększyła się o 46%, dzięki 39 tys. przyłączeń netto w 3 kw. To najlepszy wynik kwartalny w 2019 roku i drugi wynik w historii. Liczba klientów dostępu szerokopasmowego nie objętych konwergencją nadal spadała na skutek migracji do ofert konwergentnych, a także w wyniku rezygnacji z usług. Wskaźnik ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego zmniejszył się w ujęciu rocznym o 2%, głównie z powodu malejącego udziału klientów z usługą telewizyjną, którzy migrują do ofert konwergentnych.  

Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 3 kw. o 88 tys., co jest najlepszym wynikiem kwartalnym od dwóch lat. W ofertach głosowych, liczba aktywacji netto wyniosła 61 tys., co było odzwierciedleniem dobrych wolumenów sprzedaży oraz skutecznego ograniczenia wskaźnika rezygnacji z usług. W 3 kw. wskaźnik ten w usługach abonamentowych spadł do rekordowo niskiego poziomu 2,4%. Wskaźnik ARPO z wyłącznie komórkowych ofert głosowych zmniejszył się w ujęciu rocznym o 5%, co oznacza poprawę wobec spadku o 7% rokdo-roku w pierwszym półroczu 2019 roku.  
W stacjonarnych usługach głosowych utrata łączy netto wyniosła 73 tys., przy czym zasadnicze trendy prawie nie uległy zmianie. Rośnie liczba klientów usług telefonii internetowej (VoIP), gdyż wchodzą one w skład pakietu Orange Love. Pomijając usługi VoIP, utrata łączy jest stabilna i w dalszym ciągu odzwierciedla niekorzystne trendy strukturalne na rynku.  
 
EBITDAaL wyższa o 22% rok-do-roku, dzięki rekordowym zyskom ze sprzedaży aktywów, znacznej optymalizacji kosztów oraz dobrej marży bezpośredniej

EBITDAaL za 3 kw. 2019 roku wyniosła 946 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyła się o 22,4%. Kluczowym czynnikiem dla tak dynamicznego wzrostu EBITDAaL był zysk ze sprzedaży kompleksu nieruchomości przy ul. Nowogrodzkiej/Św. Barbary, który wyniósł 212 mln zł. Z wyłączeniem zysków ze sprzedaży aktywów, EBITDAaL zwiększyła się o 7% rok-do-roku. To znaczne osiągnięcie było skutkiem dobrego wyniku marży bezpośredniej oraz dalszej imponującej optymalizacji kosztów. Marża bezpośrednia (różnica pomiędzy przychodami a kosztami bezpośrednimi) wzrosła w ujęciu rocznym o 3 mln zł i była wsparta konsolidacją BlueSoft. Koszty pośrednie (z wyłączeniem zysków ze sprzedaży aktywów) zmniejszyły się o 5% rok-do-roku, co odzwierciedlało głównie dalsze oszczędności na kosztach pracy, IT i utrzymania sieci, reklamy i promocji, kosztach ogólnych oraz usług zewnętrznych związanych z obsługą klientów.  
 
Wynik netto odzwierciedlający wysoki EBITDAaL

Zysk netto w 3 kw. 2019 roku wyniósł 224 mln zł. Było to głównie wynikiem dynamicznego wzrostu EBITDAaL oraz niższej amortyzacji w ujęciu rocznym (odzwierciedlającej korzystny wpływ z wydłużenia okresu użyteczności niektórych składników majątku trwałego w wysokości 48 mln zł). Koszty finansowe nieznacznie wzrosły w wyniku niekorzystnego wpływu zmian kursu walutowego na koszty dyskonta. Ze względu na zmianę w standardach rachunkowości, wynik netto za 3 kw. 2019 roku nie jest w pełni porównywalny z wynikiem za 3 kw. 2018 roku.  
 
Organiczne przepływy pieniężne odzwierciedlające wpływy ze sprzedaży aktywów oraz wysokie zapotrzebowanie na kapitał obrotowy

Organiczne przepływy pieniężne w 3 kw. 2019 roku wyniosły 419 mln zł i były o 141 mln zł wyższe niż w analogicznym okresie 2018 roku. Do tej poprawy znacznie przyczyniły się wpływy ze sprzedaży aktywów (w tym kompleksu nieruchomości przy ul. Nowogrodzkiej/Św. Barbary) w wysokości 355 mln zł. Z wyłączeniem tego czynnika, organiczne przepływy pieniężne były niższe od ubiegłorocznych, co wynikało głównie z wyższego zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Na kapitał obrotowy korzystnie wpłynęła sprzedaż części należności związanych ze sprzedażą ratalną telefonów komórkowych (91 mln zł), przy jednoczesnym niekorzystnym wpływie innych terminów płatności za telefony oraz rozliczenia rabatów roamingowych. Ponadto, w 3 kw. 2018 roku na polepszenie kapitału obrotowego wpłynęło zapłacenie przez T-Mobile opłaty wstępnej z tytułu umowy hurtowej w wysokości 138 mln zł.  
 
Odnosząc się do wyników za 3 kwartał 2019 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:

„Nasze wyniki finansowe w 3 kw. 2019 roku były bardzo dobre, wspierając nasze ambicje w zakresie wzrostu. Zwiększyła się dynamika wzrostu przychodów, do czego przyczyniła się konsolidacja – po raz pierwszy – wyników spółki BlueSoft. Zgodnie z obietnicą, przyspieszyliśmy optymalizację kosztów pośrednich. Te oszczędności, w połączeniu z solidną marżą bezpośrednią, przyczyniły się do znacznego wzrostu EBITDAaL, nawet z wyłączeniem rekordowych zysków ze sprzedaży aktywów. Potwierdzamy cel wzrostu przychodów oraz EBITDAaL w 2019 roku oraz poziom oczekiwanych nakładów inwestycyjnych.”  

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus