Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Amica publikuje raport za trzy kwartały 2019 r. oraz aktualizuje strategię

Udostępnij

Największy polski producent AGD zamierza wejść do grona trzech największych wytwórców sprzętu grzejnego w Europie. Oprócz wzrostu mocy produkcyjnych w fabryce we Wronkach priorytetami programu inwestycyjnego o wartości 500 mln zł są automatyzacja i digitalizacja – program Amica 4.0,  a solidne rezultaty finansowe trzech kwartałów 2019 roku stanowią dobrą bazę do realizacji celu 4 mld zł sprzedaży przy 8% marży EBITDA w 2023 roku.

W zaktualizowanej strategii Grupy AMC (AMICA) kluczowymi czynnikami wspierającymi wzrost sprzedaży jest koncentracja na sprzęcie grzejnym, skuteczna transformacja cyfrowa w każdym obszarze działalności oraz wzmocnienie pozycji marek, szczególnie w Polsce (Amica), Skandynawii (Gram), Rosji (Hansa) i Hiszpanii (Fagor – jedna z najbardziej rozpoznawanych lokalnie marek dołączyła we wrześniu br. do portfolio Grupy Amica). Wzrost rentowności mają z kolei wspierać liczne inicjatywy zwiększające efektywność we wszystkich obszarach działalności, optymalizacja kosztów zakupu komponentów i towarów handlowych, jak również skuteczne zarządzanie spójnym i kompleksowym portfolio produktowym. Główną przewagą rynkową Grupy Amica pozostanie wysoki stosunek jakości do ceny, a jednocześnie konsumenci w segmencie popularnym mogą liczyć na wprowadzanie do urządzeń Grupy Amica kolejnych innowacyjnych i użytecznych rozwiązań.

Amica wypracowała mocne kompetencje w zakresie produkcji sprzętu grzejnego, dlatego  zamierzamy wykorzystać nasze przewagi w tym zakresie, stając się do roku 2023 jednym z trzech największych producentów sprzętu grzejnego w Europie, gdzie skoncentrujemy również wysiłki sprzedażowe. Jednocześnie marka Fagor pozwoli nam zaistnieć na Półwyspie Iberyjskim w takiej skali, o jakiej od lat myślimy. Analizujemy także możliwości przejęć, skupiając się na sile marek i nowych rynkach  – wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.  

- Wsparciem dla strategii, której celem jest wzrost przychodów i zyskowności, znajduje się program transformacji cyfrowej Amica 4.0. Dotyczy on zarówno produkcji, jak również zarządzania, handlu,  marketingu czy operacji finansowych. Skupiamy się także na zwiększeniu efektywności procesów wewnętrznych i wspieraniu zaangażowania całego, międzynarodowego zespołu, tworzącego Grupę Amica – dodaje Robert Stobiński, Członek Zarządu Grupy Amica ds. transformacji cyfrowej.

HIT2023 Grupy Amica to pierwsza długoterminowa (10-letnia) strategia polskiej spółki publicznej. Jej aktualizacja wynika wprost ze zmian otoczenia biznesowego, jakie miały miejsce w ostatnich pięciu latach: recesji w Rosji i innych rynkach wschodnich, brexitu, konsolidacji branży na poziomie producentów i dystrybutorów, wzrostu kosztów materiałów, komponentów, pracy i energii.

O ile na czynniki zewnętrzne nie mamy wpływu, o tyle w ramach dotychczasowej realizacji strategii HIT2023 mamy satysfakcję z istotnego zwiększenia wartości Grupy Amica dla akcjonariuszy dzięki czynnikom wewnętrznym. W ramach dywersyfikacji sprzedaży dokonaliśmy przejęcia Sideme we Francji oraz CDA w Wlk. Brytanii, pozyskaliśmy w tym roku kolejną silną markę lokalną, która jest doskonale znana w Hiszpanii - Fagor. Wdrożyliśmy kompletne linie produktów do zabudowy X-type i Q-type oraz wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. na rynku w Polsce urządzenia, których do tej pory nie mieliśmy w ofercie – chłodziarki do wina i szuflady grzejne. Wyraźnie zwiększyliśmy przychody oraz moce produkcyjne i ich efektywność, generując rosnące zyski. Regularnie wypłacamy dywidendę – wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.

Porównując rok 2018 do roku 2013 (bazowy dla strategii HIT2023), przychody wzrosły o około 80%, przy czym w ramach dywersyfikacji geograficznej największym obszarem przychodowym stała się Europa Zachodnia. O 26% wzrosła produkcja kuchni i piekarników, a sprzęt grzejny do zabudowy ma już 47% udziału w strukturze sprzedaży tego asortymentu. Wynik EBITDA w 2018 roku przekroczył próg 200 mln zł, rosnąc o 64% względem rezultatu z 2013 roku.

Warto zauważyć, że okres trzech kwartałów 2019 roku wpisuje się w długoterminowy rozwój Grupy Amica w ramach realizacji strategii HIT2023.  

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Od stycznia do września br. przychody Grupy Amica wzrosły o 5% rdr, do blisko 2,2 mld zł, co przełożyło się na wyższe tempo wzrostu wyników finansowych: zysk operacyjny zwiększył się o 9%, do prawie 109 mln zł, a wynik EBITDA o 7%, przekraczając 149 mln zł. Grupa Amica dba jednocześnie o pozycję gotówkową oraz bezpieczne wskaźniki finansowe, wśród których wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymuje się poniżej 1,5

Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostają wyzwaniami na cały bieżący rok, konsekwentnie realizujemy jednak strategię wzrostu. Zyskujemy dzięki podjętym działaniom proefektywnościowym, z których dotychczas największą inwestycją był automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z centrum logistycznym przy fabryce kuchni we Wronkach – komentuje Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.

Wzrost Grupy Amica wspiera ekspansja produktowa - do oferty wprowadzono w tym roku nowe linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe oraz zostały rozbudowane o urządzenia, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina, jak i szuflady grzejne zapewniają klientom jeszcze większy wybór i daję nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner, gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus