Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W 2019 roku Alior Bank wypracował 3794 mln zł przychodów i 253 mln zł zysku netto

Udostępnij

ALR (ALIOR) ogłasza strategię „Więcej niż bank” obejmującą lata 2020-2022. Podstawowym celem Banku jest ułatwianie codziennych działań klientów w różnych obszarach ich życia. Bank wykorzysta do tego możliwości otwartej bankowości oraz najnowsze technologie. Jednocześnie Alior Bank zamyka 2019 rok z najwyższym w swojej historii poziomem wskaźnika kapitałowego TIER1, dobrym wynikiem odsetkowym oraz niższymi kosztami działania, pomimo znacznego wpływu tzw. „małego TSUE” na dwa ostatnie kwartały roku.

Strategia „Więcej niż bank” jest odpowiedzią na rozwój technologiczny

Nowa strategia Alior Banku to plan rozwoju dla banku nowej generacji. Zakłada rozbudowę aplikacji mobilnej, rozszerzenie oferty o produkty pozabankowe oraz wdrożenie narzędzi i wykorzystanie technologii, które poprawiają doświadczenia klientów i wzmacniają relację z nimi.

– Branża finansowa zmienia się w szybkim tempie. Bankowość cyfrowa to już codzienność naszych klientów, a ich oczekiwania wykraczają poza zarządzanie domowymi czy firmowymi finansami. Mają one decydujący wpływ na ewolucję, jaką w szybkim tempie przechodzimy – od modelu tradycyjnego, poprzez bank cyfrowy, wysoce spersonalizowaną ofertę, aż po coś więcej niż bank. Zaufanie, jakim darzą nas klienci, zaprocentuje niespotykaną do tej pory wygodą i możliwościami – dużo większymi niż dotychczas. Chcemy otaczać klienta swoim wsparciem i usługami wykraczającymi poza świat bankowości. To bliska przyszłość – taki będzie nasz bank w 2022 roku – mówi Krzysztof Bachta, prezes zarządu Alior Banku.

Więcej niż aplikacja mobilna

Alior Bank wyjdzie poza ramy bankowości i stworzy w swojej aplikacji Alior Mobile ekosystem usług pozabankowych, z których klient będzie mógł wygodnie korzystać o każdej porze, bez względu na to, gdzie się znajduje. Kupi bilet komunikacji miejskiej, bilet do kina, ubezpieczy mieszkanie, samochód czy zapłaci za paliwo lub przejazd autostradą. – Alior Mobile ma towarzyszyć klientowi w codziennym życiu, nie tylko w sprawach związanych z zarządzaniem finansami – zapowiada zarząd. Bank planuje stopniowo udostępniać w aplikacji kolejne rozwiązania własne oraz dostarczane przez uznanych partnerów zewnętrznych i w ten sposób zyskać miano lidera otwartej bankowości. Dzięki umiejętności szybkiej adaptacji i kompetencjom technologicznym, które Alior rozwija od samego początku, będzie mógł integrować nowe funkcje sprawniej i szybciej niż jego rynkowi konkurenci. Docelowo z aplikacji Alior Banku ma korzystać aż 1,5 mln klientów.

Technologiczny lider

Dalszy rozwój Alior Banku jest bezpośrednio związany z nowymi technologiami. Plan na najbliższe trzy lata zakłada nie tylko szybkie tempo wdrażania innowacyjnych rozwiązań i wykorzystanie możliwości otwartej bankowości, ale także stosowanie zaawansowanej analityki do najlepszej na rynku personalizacji oferty.

Alior Bank wykorzysta dane udostępniane przez swoich klientów, by udoskonalić ofertę i dopasować ją do potrzeb konkretnej osoby. Dla wygody klientów Alior Bank planuje też uprościć i unowocześnić obsługę. Dzisiaj już 100 robotów wspiera procesy realizowane dla klientów banku. Wykorzystanie sztucznej inteligencji sprawi, że nawet 30% rozmów z klientami będzie się odbywać za pośrednictwem chatbotów, a 60% z udziałem voicebotów. Klienci dużo więcej będą mogli zrobić samodzielnie, także dzięki aplikacji Alior Mobile. – To strategia organizacji, która każdego dnia jest blisko swoich klientów – podkreśla prezes Krzysztof Bachta.

Ułatwienia w prowadzeniu biznesu

W segmencie przedsiębiorstw nowa strategia zakłada rozwój ekosystemu produktów i usług zarówno bankowych, takich jak faktoring czy leasing, jak i pozabankowych, m.in. prowadzenia księgowości, czy obsługi PPK.

Alior Bank będzie dla przedsiębiorców partnerem na każdym etapie rozwoju biznesu: od założenia firmy, poprzez jej rozwój, prowadzenie online, aż po wyspecjalizowaną pomoc przy większych operacjach. Zapewni im także eksperckie wsparcie dostosowane do specyfiki branży i rynku, na którym funkcjonują. Będzie to źródłem przewagi konkurencyjnej Alior Banku i budowania trwałych relacji z przedsiębiorcami.

Nowoczesne oddziały jako wsparcie dla bankowości cyfrowej

W nowoczesnym świecie bankowości, który tworzy Alior Bank, ważną rolę odegra także sieć nowoczesnych oddziałów. Niedawno Alior Bank zaprezentował ich nowy format, który całkowicie zmienia sposób myślenia o stacjonarnej obsłudze klienta. Procesy wspierane są przez technologie, a z kolei oddziały Alior Banku są elementem całej infrastruktury bankowej, na którą składają się m.in. bankowość cyfrowa, internetowe wnioski kredytowe oraz zautomatyzowane decyzje, nowoczesne metody płatności oraz bankomaty i wpłatomaty. Pierwszy taki oddział powstał w Warszawie, drugi w Gdańsku. Do końca roku będzie w sumie 30 takich placówek, a w horyzoncie strategii ponad 100.

Alior Bank po 2019 roku – wyniki finansowe i podsumowanie działań

W 2019 roku Alior Bank wypracował 3794 mln zł przychodów i 253 mln zł zysku netto. Z wyłączeniem wpływu wyroku TSUE dot. częściowego zwrotu opłat i prowizji przy przedterminowych spłatach kredytów konsumenckich przychody wyniosły 4 173 mln zł, a wynik netto 559 mln zł. Wskaźnik ROE w tym roku wyniósł 3,82%. Po wyłączeniu wpływu wyroku TSUE, ROE kształtowało się na poziomie 8,44%. Bank poprawił również koszt finansowania – w IV kw. CoF wyniósł 1,12% (w samym grudniu 2019 - 1,08%).

Współczynniki kapitałowe na koniec 2019 roku odnotowały silny wzrost. TIER1 osiągnął najwyższy wynik w historii i wyniósł 13,48%, natomiast TCR osiągnął poziom 16,20%, co stanowi solidny bufor ponad wymogi regulacyjne na poziomie odpowiednio 198 p.b. (980 mln zł) oraz 270 p.b. (1300 mln zł).

Marża odsetkowa netto (NIM) banku w 2019 roku wyniosła 4,51% (-12 p.b. r/r). Bez uwzględnienia wpływu wyroków TSUE wyniosłaby 4,71%. Bank konsekwentnie poprawia marżę na strategicznych produktach – odnotował wzrost wyniku odsetkowego w ujęciu narastającym r/r o 3,1% (z 3 085 mln zł w 2018 roku do 3 181 mln zł w 2019 roku) oraz o 7,5% bez uwzględnienia wpływu wyroku TSUE.

Współczynnik kosztów do dochodów (C/I) w 2019 roku wyniósł 43%, czyli mniej o 0,1 p.p. względem roku 2018. Wyłączając wpływ wyroku TSUE wyniósłby on 39,1%. Koszty działania banku wyniosły 1 630 mln zł i są niższe o 4,4% względem 2018 roku. W związku z podwyższonymi kosztami ryzyka w segmencie agro klienta biznesowego, koszty ryzyka wyniosły 1 437 mln zł. Wskaźnik kosztów ryzyka wzrósł o 0,54 p.p. do poziomu 2,39%. – Mimo rezerw, jakie musieliśmy zawiązać w zeszłym roku w związku z wyrokiem TSUE, bank utrzymuje stabilną pozycję płynnościową oraz jedną z najlepszych w sektorze efektywności kosztowych. Bez uwzględnienia wpływu TSUE, nasz wskaźnik C/I w 2019 roku wyniósłby poniżej 40%. Nieustannie dbamy o wysoki poziom bezpieczeństwa banku, o czym świadczy najwyższy poziom współczynnika kapitałowego TIER1 w historii banku – mówi Tomasz Biłous, wiceprezes zarządu Alior Banku ds. finansów.

Klienci indywidualni bankują cyfrowo i na co dzień

Alior Bank w 2019 roku pozyskał 117 tys. nowych klientów indywidualnych. Łączna baza tych klientów wynosi obecnie 4,15 mln osób. Zauważalna jest wyraźna poprawa w strukturach nowo założonych ROR-ów: liczba rachunków z transakcjami oraz z systematycznymi wpływami wzrosła odpowiednio o 61% i 65%. Konsekwentnie wzrasta też znaczenie kanałów cyfrowych. Liczba użytkowników aplikacji mobilnych Alior Banku wzrosła do 456 tys., co stanowi przyrost 64% rok do roku. Sprzedaż ROR i kont oszczędnościowych on-line wzrosła o 56% w 2019 roku.

Aktywne i trwałe relacje z klientem biznesowym

W IV kwartale 2019 roku Alior Bank odnotował 13% wzrost liczby nowych klientów biznesowych w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Nowa akwizycja jest nakierowana na większe uproduktowienie klientów i koncentruje się na budowaniu z nimi głównej relacji. W IV kwartale 2019 roku bank odnotował blisko dwukrotny wzrost sprzedaży w segmentach małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w ujęciu kwartalnym (z 575 mln zł na koniec III kw. do 1 078 mln zł na koniec IV kw.), co jest efektem m.in. zmian organizacyjnych w sieci Centrów Korporacyjnych.

Dynamicznie rosnącym segmentem banku są mikroprzedsiębiorstwa. Na koniec 2019 roku liczba klientów z tego sektora wyniosła 192,2 tys. (vs. 159 tys. na koniec 2018 roku). W tym czasie liczba nowych klientów mikro wzrosła o 53% rok do roku oraz otworzyli oni ponad 30 tys. nowych rachunków bieżących (co stanowi 45% przyrost r/r). W czwartym kwartale za pośrednictwem konta w Alior Banku aż 61,9 tys. mikroprzedsiębiorców zapłaciło składki ZUS oraz podatki (wzrost 18% r/r). Większa efektywność w segmencie najmniejszych firm jest możliwa dzięki znaczącej akwizycji klientów online. Klienci mikro coraz częściej zakładają rachunki firmowe przez kanały zdalne – ich udział przekroczył w czwartym kwartale 40,3% (z 35,2% na koniec 2018 roku).

Rok innowacji i nowych możliwości

Rok 2019 upłynął w Alior Banku pod znakiem nowych technologii i korzystania z możliwości, jakie daje unijna dyrektywa PSD2. Alior Bank był pierwszym bankiem w Polsce, który wykorzystał blockchain publiczny i w czerwcu wprowadził platformę z dokumentami bankowymi, których autentyczność sprawdza się przy wykorzystaniu technologii Ethereum. Natomiast w lipcu bank udostępnił klientom nowy serwis Kantoru Walutowego. Jego użytkownicy otrzymali szereg nowych funkcjonalności oraz kartę wielowalutową obsługującą płatności w blisko 160 walutach.

W III kwartale 2019 roku bank otrzymał zgodę KNF na działanie jako TPP i w konsekwencji, na koniec roku, zaoferował klientom innych banków tzw. uproszczony proces kredytowy, czyli możliwość ubiegania się o kredyt bez konieczności przedstawiania zaświadczenia o zarobkach. Alior Bank poszukiwał także możliwości nawiązania partnerstw z zewnętrznymi spółkami technologicznymi. W ramach drugiej edycji akceleratora RBL_START bank rozpoczął projekty pilotażowe oraz wdrożeniowe z 7 uczestnikami programu.

Alior Bank w 2022 roku – zakładane wyniki finansowe

Nowa strategia niesie ze sobą ambitne i realistyczne cele w zakresie osiąganych wyników biznesowych i finansowych. Bank zakłada wzrost aktywów do 95 mld zł. Na koniec 2022 roku Alior Bank planuje zwiększenie liczby klientów indywidualnych do 4,5 mln, czyli o 400 tys. więcej względem 2019 roku oraz klientów biznesowych do 300 tys. (o 80 tys. w stosunku do 2019 roku).

Alior Bank planuje także poprawę rentowności – na koniec 2022 roku ROE ma wynieść powyżej 10%, marża odsetkowa NIM 4,6%, wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) 41%, a koszt finansowania (CoF) poniżej 1%.

W horyzoncie strategii Alior Bank planuje utrzymanie nadwyżki współczynnika kapitałowego TIER1 na poziomie co najmniej 125 p.b. na koniec każdego roku. Zakładany koszt ryzyka (CoR) za trzy lata jest niższy od wyniku z 2019 rokuo 0,6% i wynosi 1,8%.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus