Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe PKN Orlen w 2019 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody PKN Orlen w roku 2019 wyniosły 111,2 mld zł wobec 109,7 mld zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do 5,37 mld zł z 7,1 mld zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 4,3 mld zł w porównaniu do 5,5 mld zł osiągniętych rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu zarządu PKN (PKNORLEN) do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze, 
 
Na sukces firm branży paliwowo-energetycznej, takich jak Grupa ORLEN, istotny wpływ ma umiejętne reagowanie na zmiany otoczenia ekonomicznego i rynkowego. Nie tylko w kontekście maksymalizowania zysków, lecz także wzmacniania pozycji konkurencyjnej firmy. Podsumowując miniony rok, z satysfakcją mogę powiedzieć, że cele te udało się nam zrealizować. Konsekwentnie podejmujemy decyzje biznesowe, które także w kolejnych latach pozwolą w pełni wykorzystać potencjał Grupy ORLEN. Zagwarantują również jej dynamiczny rozwój i wzmocnią wypracowane przewagi. Korzyści z realizowanych działań odniosą akcjonariusze i klienci, a także polska gospodarka. 
 
Grupa ORLEN w 2019 roku osiągnęła dobre wyniki finansowe, pomimo zdecydowanego pogorszenia warunków makroekonomicznych. Zmiany regulacyjne, globalne trendy gospodarcze, sytuacja w światowym handlu – to wszystko sprawiało, że działaliśmy w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Duży udział w wyniku Grupy miała energetyka, co pokazuje, że obrany przez nas kierunek budowy silnego koncernu multienergetycznego ma głębokie uzasadnienie. 
 
W zeszłym roku przerobiliśmy prawie 33,9 mln ton ropy oraz odnotowaliśmy rekordową sprzedaż wolumenową na poziomie 43,3 mln ton. Konsekwentnie wykorzystywaliśmy potencjał rafinerii w ramach całej Grupy ORLEN. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na polskim rynku, zwiększony został import paliw z litewskich Możejek, co przełożyło się na wyniki tej rafinerii i spowodowało znaczący wzrost naszych zysków. 
 
W minionym roku zysk z działalności operacyjnej wg LIFO, powiększony o amortyzację (EBITDA LIFO), przed odpisami aktualizującymi wartość aktywów wyniósł 9,2 mld zł – o ponad 0,8 mld zł więcej niż rok wcześniej. Do tego sukcesu znacząco przyczynił się m.in. bardzo dobry wynik sektora detalicznego, który dostarczył ponad 3 mld zł zysku EBITDA. To najwyższy wynik detalu w historii Koncernu.  
 
W 2019 roku doszło do najdłuższej w historii, trwającej 46 dni, przerwy w dostawie ropy naftowej poprzez rurociąg Przyjaźń. Grupa ORLEN była dobrze przygotowana na takie zdarzenie, ponieważ systematycznie realizuje założenia strategii dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej. W tym czasie budowaliśmy i wzmacnialiśmy relacje z nowymi i obecnymi partnerami m.in. z Afryki, USA czy Zatoki Perskiej.  
 
Jednym z kluczowych czynników wpływających na rozwój firmy są inwestycje. W ubiegłym roku Grupa ORLEN przeznaczyła na ten cel około 5,5 mld zł. Z powodzeniem zakończyliśmy budowę instalacji PPF Splitter w Możejkach na Litwie i instalacji Metatezy w Płocku. Spółkę ORLEN Południe konsekwentnie przekształcamy w nowoczesną biorafinerię, dlatego w zakładzie w Trzebini zainaugurowaliśmy budowę instalacji do produkcji ekologicznego glikolu propylenowego. Zakupiliśmy też licencję i projekt bazowy dla instalacji bioetanolu II generacji w Jedliczu. Z kolei w spółce ANWIL rozpoczęliśmy realizację inwestycji, które zwiększą o połowę moce wytwórcze nawozów. Już w 2020 roku w Płocku zaczęliśmy budowę instalacji Visbreakingu, dzięki której zostanie pogłębiony przerób ropy naftowej. Kontynuowaliśmy również realizację strategicznego dla Grupy ORLEN Programu Rozwoju Petrochemii, w ramach którego m.in. już w tym roku powstanie Centrum BadawczoRozwojowe.  

Znaczący wpływ na EBITDA LIFO Koncernu miały wysokie wyniki obszaru energetyki. Dlatego zadecydowaliśmy o jeszcze większym zintensyfikowaniu działań, które wzmocnią również bezpieczeństwo energetyczne nie tylko Grupy ORLEN, ale też Polski i całej środkowo-wschodniej Europy. Jednym z priorytetów było rozpoczęcie procesu przejęcia Grupy ENERGA poprzez ogłoszenie wezwania na 100% jej akcji. Kontynuowaliśmy także działania zmierzające do finalizacji fuzji z Grupą LOTOS. Pod koniec ubiegłego roku zakończył się proces due diligence tej spółki, który trwał od kwietnia 2018 roku. Decyzji Komisji Europejskiej w sprawie konsolidacji z pomorskimi spółkami spodziewamy się do końca czerwca 2020 roku.  
 
Obie planowane przez nas transakcje, a także rozważana realizacja projektu offshore na Morzu Bałtyckim, wpisują się w długoterminową strategię PKN ORLEN, zakładającą budowę multienergetycznego koncernu o ugruntowanej, międzynarodowej pozycji. Utworzenie jednego, silnego podmiotu pozwoli nam jeszcze skuteczniej konkurować na globalnym rynku oraz przyczyni się do wzmocnienia naszej stabilności finansowej.  
 
Dodatkowo  planowana inwestycja w farmy wiatrowe na morzu stanowić może odpowiedź na światowe trendy w zakresie rozwoju energetyki odnawialnej i być istotnym wkładem w rozwój polskiej gospodarki niskoemisyjnej. Podobnie jak budowa instalacji do oczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini. W ubiegłym roku podpisaliśmy także list intencyjny z PESA Bydgoszcz w sprawie rozwoju transportu szynowego zasilanego wodorem. Rozwijamy nasze kompetencje w tym obszarze, dysponujemy infrastrukturą do tankowania wodoru na rynku niemieckim, a w tym roku takie stacje powstaną również w Czechach. Na rynku polskim w pierwszej kolejności koncentrujemy się na współpracy przy rozwoju transportu miejskiego zasilanego wodorem. Mamy już dwie takie umowy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i Miastem Płock, a wkrótce będziemy rozszerzać współpracę o kolejne lokalizacje.   
 
Konsekwentnie wykorzystywaliśmy potencjał segmentu detalicznego osiągając po raz kolejny rekordowy wynik operacyjny, m.in. dzięki wyższej sprzedaży wolumenowej o 4%, wyższym udziałom na rynku polskim, niemieckim i czeskim oraz kilkunastoprocentowemu zwiększeniu marży pozapaliwowej. Dynamicznie rozwijaliśmy format gastronomiczny i sklepowy, m.in. w Polsce, gdzie powstały 164 nowe sklepy convenience pod marką O!SHOP i w Niemczech, gdzie liczba punktów star Connect zwiększyła się ponad dwukrotnie. Sieć detaliczna Koncernu pojawiła się na rynku słowackim, na którym na koniec roku 2019 spółka posiadała 10 stacji paliw. W drugiej połowie roku rozpoczęliśmy proces co-brandingu, w ramach którego już niemal na wszystkich stacjach sieci widoczna jest marka ORLEN. Duży wpływ na wzrost rozpoznawalności naszej marki miała współpraca z Robertem Kubicą oraz obecność w Formule 1 – najbardziej prestiżowych wyścigach świata, które ogląda blisko dwa miliardy osób na świecie. W zeszłym roku globalny ekwiwalent ekspozycji marki ORLEN przekroczył wartość 170 mln zł. 
 
W segmencie wydobycia konsekwentnie realizowaliśmy strategię zakładającą szczególną koncentrację na najbardziej perspektywicznych złożach. Łączne zasoby ropy i gazu (2P) PKN ORLEN wyniosły na koniec 2019 roku 197,3 mln boe. 

Serdecznie dziękuję pracownikom Grupy ORLEN za skuteczną i efektywną pracę, a Radzie Nadzorczej za dotychczasowe wsparcie i cenne wskazówki. Realizacja ambitnych celów biznesowych oraz nieustanny rozwój Grupy ORLEN nie byłyby możliwe bez Państwa zaangażowania. Z kolei Akcjonariuszom dziękuję za zaufanie, którym nas obdarzają przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wspólnie rozpoczęliśmy kolejny pracowity rok, w którym będziemy kontynuować wiele ważnych projektów. Jestem przekonany, że Grupa ORLEN ponownie osiągnie postawione przed sobą cele. 
 
Daniel Obajtek 
Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny PKN ORLEN S.A. 

 Szczegółowe dane finansowe PKN Orlen są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus