Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Eurotel: Skutki koronawirusa COVID-19 będą miały istotny wpływ na obecne jak i przyszłe wyniki

Udostępnij

Zgodnie z aktualną na dzień 19 marca 2020 roku oceną, ETL (EUROTEL) spodziewa się, iż skutki koronawirusa COVID-19 będą miały istotny wpływ na obecne jak i przyszłe wyniki działalność Emitenta oraz Grupy kapitałowej Eurotel. Wpływ ten jest na dzień sporządzenia raportu trudny do oszacowania w związku z barkiem dokładnych informacji na temat czasu dalszego trwania zagrożenia epidemiologicznego i skali ograniczeń z tym związanych. Negatywne czynniki mające wpływ na wyniki Emitenta związane są nie tylko z jego sytuacją, ale również są ściśle powiązane z otoczeniem rynkowym na które Emitent ma jeszcze mniejszy wpływ.

Czynniki po stronie podażowej dotyczące sytuacji Emitenta i spółek Grupy, to opóźnienia dostaw towaru w związku z zamknięciem fabryk w głównej mierze zlokalizowanych w Chinach, skąd w większości pochodzi dystrybuowany towar. Kolejny czynnik to zawirowania w łańcuchach dostaw związane ograniczeniami w transporcie i przemieszczaniu się, co wpływa dodatkowo na problemy związane z zapewnieniem odpowiednich ilości towaru.

Ryzyko to stopniowo będzie ograniczane z racji wznowienia części produkcji w Chinach, ale wymagać będzie czasu nadrobienie powstałych zaległości. Emitent posiada pewną ilość towaru, który pozwala na prowadzenia w ograniczonej skali sprzedaży poprzez kanał on-line oraz część otwartych salonów sprzedaży. Skala tych działań jest jednak mniejsza niż prowadzonej wcześniej sprzedaży.

Czynniki po stronie popytowej, to brak możliwości realizowania sprzedaży w sieciach detalicznych salonów sprzedaży zlokalizowanych w większych galeriach handlowych w związku z koniecznością ich zamknięcia, co dotyczy wszystkich salonów iDream, MiMarkt oraz dużej liczby salonów operatorów telekomunikacyjnych. Ograniczenia w przemieszczaniu się klientów dodatkowo wzmacniają wpływ tego czynnika.

Zmieniają się również preferencje zakupowe klientów, którzy realizują w większości tylko podstawowe zakupy, odkładając na później wydatki inwestycyjne. Zjawiska te będą się zmieniały i mogą rosnąć w miarę przedłużania się stanu zagrożenia.

Emitent prowadzi sprzedaż poprzez e-sklepy iDream.pl oraz MiMarkt.pl które są w stanie zrealizować zapotrzebowanie rynku na pewnym poziomie, zastępując w części stacjonarne kanały sprzedaży.

Obie powyższe kategorie będą miały negatywny wpływ na wyniki Emitenta i spółek Grupy. Ich skala i czas trwania nie są obecnie możliwe do oszacowania.

Należy również zwrócić uwagę na możliwości powstania zatorów płatniczych u partnerów Emitenta, które mogą wynikać z braku prowadzonej przez nich działalności oraz wynikającego z tego ograniczenia w dysponowaniu wolnymi środkami obrotowymi. Potencjalne zmniejszenie zaangażowania instytucji finansowych może powodować pojawienie się wymagalności zobowiązań lub ograniczenia w wysokości przyznanych gwarancji czy też limitów kredytowych, które utrudni możliwość prowadzenia płynnej sprzedaży.

Zarząd Emitenta zwraca uwagę na konieczność pokrywania wysokich kosztów stałych związanych z wydatkami na pracowników oraz koszty czynszów. Zwłaszcza te ostatnie wzrosną w najbliższym czasie w związku z osłabieniem złotego w stosunku do innych walut w których są te koszty wyliczane. Wydatki te zmniejszają poziom wolnej gotówki do dyspozycji Emitenta.

Prowadzony jest obecnie intensywny monitoring sytuacji, bieżące reagowanie i minimalizowanie negatywnych dla Emitenta konsekwencji wynikających z rozprzestrzeniania się koronawirusa. Ponadto, mając na uwadze zdrowie oraz bezpieczeństwo pracowników, klientów i kontrahentów, część działalności została zmieniona na pracę zdalną.

Strategia Emitenta opiera się obecnie na maksymalnym akumulowaniu kapitału obrotowego oraz ograniczaniu wszelkich wydatków, które nie służą utrzymaniu podstawowej działalności. Celem takiego działania jest zapewnienie zachowania jak najdłuższego okresu płynności finansowej.

Emitent wskazuje przy tym, iż powyższa ocena została sporządzona zgodnie z najlepszą wiedzą Zarządu Spółki na dzień sporządzenia niniejszego raportu bieżącego, przy czym rozmiar wpływu skutków epidemii COVID-19 na działalność Emitenta i Grupy Eurotel jest nieznany i obecnie niemożliwy do oszacowania oraz uzależniony od czynników, które pozostają poza wpływem lub kontrolą ze strony Emitenta.
Zarząd Spółki będzie na bieżąco analizował sytuację w związku z rozprzestrzenianiem się epidemii wirusa COVID-19 i jej wpływ na działalność.

Ewentualne nowe uwarunkowania, istotnie wpływające na generowane wyniki działalności oraz sytuację gospodarczą Emitenta, zostaną zakomunikowane niezwłocznie w osobnych raportach bieżących.
 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus