Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Wittchen w 2019 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody Wittchen w roku 2019 wyniosły 284,54 mln zł wobec 245,09 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do 36,53 mln zł z 38,07 mln zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 32,03 mln zł w porównaniu do 31 mln zł osiągniętych rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu WTN (WITTCHEN) do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,

Mam przyjemność przekazać Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2019 rok.

Rok 2019, w którym zrealizowaliśmy 285 mln zł przychodów, był kolejnym okresem rozwoju naszej Grupy mającym na celu poszerzanie dostępności naszych produktów w oparciu o strategię rozwoju organicznego głównego segmentu, którym jest handel detaliczny. Mimo wprowadzenia dodatkowych 14 niedziel niehandlowych w porównaniu do 2018 roku, osiągnęliśmy wzrost przychodów detalicznych wynoszący 17%. Na dzień 31 grudnia 2019 roku, nasza sieć sprzedaży wyniosła już 109 punktów sprzedaży detalicznej, w tym 2 salony własne zlokalizowane w Czechach. Realizacja tych wyników była możliwa dzięki niezmiennie wysokiej jakości produktom cieszącym się uznaniem w oczach naszych klientów jak również niezmiennie wysokiemu poziomowi obsługi procesu sprzedażowego, który wspiera doświadczenie zakupowe odbiorców zarówno w kanale tradycyjnym jak i kanale on-line. Otrzymane nagrody takie jak I miejsce w konkursie Koszyk Roku 2019, gdzie sklep internetowy www.wittchen.com zajął I miejsce w kategorii Mobile, czy też złoto w konkursie Power of Content Marketing Awards 2019, w kategorii Content Marketing, potwierdzają nasze dobre przygotowanie do zmian zachodzących na rynku, gdzie sprzedaż internetowa zyskuje z każdym rokiem coraz większe znaczenie, szczególnie w okresie zmniejszającej się liczby dni dostępnych do sprzedaży dla handlu tradycyjnego.

W 2019 roku w ramach dalszego rozwoju zagranicznego, otworzyliśmy 2 pierwsze własne salony flagowe naszej marki w Czechach, w tym w Pradze oraz w Brnie, jak również rozpoczęliśmy działalność na rynku czeskim poprzez własną stronę internetową (www.wittchenshop.cz). W roku 2020 w dalszym ciągu będziemy poszukiwać odpowiednich miejsc na kolejne flagowe salony naszej marki, nie tylko w Czechach, ale również w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Pomimo rosnącej siły zakupowej Grupy, niekorzystne trendy na rynku walutowym oraz realizowana strategia zwiększania udziałów rynkowych, spowodowały spadek marży brutto na sprzedaży o 1 p.p. w porównaniu do 2018 roku. Jednocześnie wprowadzenie dodatkowych ograniczeń związanych z handlem w niedziele, przy wzroście kosztów czynszów związanych z nowymi otwarciami, kursami walutowymi i indeksacją jak również efektem przenoszenia się części sprzedaży do kanału on-line, w którym pozyskanie klienta wiąże się z dodatkowym kosztem reklamowym i logistycznym, wpłynęły na wyższą dynamikę wzrostu kosztów. Na wzrost ten wpłynęła również, zwiększająca się skala działalności Grupy, powodująca konieczność wykorzystania zewnętrznych magazynów, jak również rosnący udział sprzedaży zagranicznej charakteryzujący się wyższym poziomem kosztów marketingowych i logistycznych. Pomimo istnienia wyżej wymienionych okoliczności, EBITDA Grupy za 2019 rok wyniosła 62,5 mln zł, a rentowność EBITDA 22%.

Aby wspierać rozwój w kraju i za granicą oraz zoptymalizować ponoszone koszty logistyczne, zdecydowaliśmy się na rozbudowę istniejącego centrum logistycznego w Palmirach pod Warszawą, które ma przyczynić się do zwiększenia posiadanej powierzchni magazynowej o około 8 tys. m2, powiększając ją tym samym do około 13 tys. m2.

Rok 2019 przyniósł nam również pozytywne rozstrzygnięcia w zakresie prowadzonych w poprzednich latach spraw podatkowych dotyczących podatków CIT i VAT za 2011 rok. W konsekwencji, pod koniec 2019 roku otrzymaliśmy z Urzędu Skarbowego zwrot zapłaconych w poprzednich latach kwot, wraz z należnymi odsetkami, w łącznej wysokości około 5,5 mln zł.

Podobnie jak w latach poprzednich, przeznaczyliśmy znaczną część wypracowanego zysku na wypłatę dywidendy naszym akcjonariuszom za 2018 rok, w kwocie 1 zł na akcję.

Nasze dalsze działania chcemy skupić na kontynuowaniu obecnej polityki zrównoważonego rozwoju organicznego, inwestując w kolejne flagowe salony naszej marki za granicą, wsparte przez rozwój sieci on-line, zawsze stawiając przy tym w centrum naszej uwagi klienta i produkt, który do niego kierujemy, wierząc, że zaprocentuje to wzrostem wartości naszej Spółki dla Akcjonariuszy. W chwili obecnej w związku z rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa oraz tymczasowym zamknięciem centrów handlowych, w których zlokalizowane są sklepy stacjonarne marki WITTCHEN, nasze działania koncentrujemy na wspieraniu sprzedaży w sklepach internetowych oraz ograniczaniu kosztów prowadzonej działalności. Jednocześnie kładziemy duży nacisk na zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników, mając przy tym na uwadze konieczność zapewnienia ciągłości prowadzonego biznesu. 
 
Z poważaniem,  
Jędrzej Wittchen

Szczegółowe dane finansowe Wittchen są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus