Co to jest monitoring internetu?

Dobra oferta sklepu może nie wystarczyć by zdobyć i utrzymać klientów. W sieci zawieść może mnóstwo czynników,  których nie da się przewidzieć i kontrolować w oczywisty sposób. Być może brak zakupów w naszym sklepie wynika z błędu technicznego na stronie internetowej, albo ktoś napisał o sklepie krzywdzącą opinię. 

Te i podobne kwestie należy monitorować. W tradycyjnym, stacjonarnym sklepie większość podobnych uchybień byłaby widoczna na pierwszy rzut oka (np. nie działa kasa sklepu), ale w internecie by wiedzieć co można poprawić należy używać specjalnych narzędzi. 

Sklep internetowy to konieczność stałego dostosowywania się do błyskawicznie zmieniającej się wirtualnej rzeczywistości. Nieustannie zmieniają się trendy oraz technologie oznaczają, że należy stale trzymać rękę na pulsie. Dotyczy to zarówno samych doświadczeń na stronie jak i potrzeb użytkowników, którzy stanowią grupę docelową twojego sklepu. Zobacz co dokładnie można, a nawet trzeba monitorować w internecie działając w branży e-commerce.

Monitoring doświadczeń użytkowników

Wchodząc na stronę sklepu każdy użytkownik pozostawia po sobie ślad. Za pomocą specjalistycznych narzędzi można prześledzić jakich czynności dokonał na stronie potencjalny klient, a więc w którym momencie zrezygnował z zakupu. 

Ta informacja może być kluczowa do znalezienia wąskich gardeł zdalnej sprzedaży i, w konsekwencji, likwidacji ich i zwiększenia obrotów sklepu. Taki monitoring nosi nazwę DEM (ang. digital experience monitoring) oraz RUM (ang. real user monitoring). 

Monitoring dostępności i działania strony

Co jeśli sklep niespodziewanie przestanie działać? Błędy na stronach internetowych czy awarie serwerów to niestety codzienność. Każda minuta gdy sklep nie działa oznacza straty. W przypadku dużych sklepów straty spowodowane awariami sięgają milionów! Dlatego praca administratora IT jest tak odpowiedzialna i dobrze płatna. 

By uniknąć przestojów, które oznaczają nie tylko straty finansowe ale też wizerunkowe należy monitorować dostępność strony. Pozwoli to na błyskawiczną reakcję w przypadku  krytycznych błędów.

Krytyczne błędy uniemożliwiające na korzystanie ze strony to nie jedyny problem. Badania dowodzą, że im szybciej działa strona, tym chętniej korzystają z niej użytkownicy. Różnica w responsywności (tym jak ‘płynnie’ działa strona) na poziomie jednej sekundy to wręcz kluczowa kwestia dla wielu internautów. 

Tego, jak zachowuje się strona na przeróżnych urządzeniach i systemach operacyjnych nie da się w łatwy sposób przewidzieć. Dlatego by zwiększyć sprzedaż należy uważnie śledzić ten czynnik. 

Monitoring social media

W social mediach mogą pojawić się wpisy, które są w stanie zrujnować opinię nawet największych i najbardziej zaufanych firm na świecie. Dlatego należy monitorować również wpisy w social media, czy to wprost na temat naszego sklepu, czy też ogólnie produktów i usług, które go dotyczą. 

Oprócz uniknięcia wpadek pozwoli to na dostrzeżenie potrzeb klientów. Czy twój sklep na pewno sprzedaje to, czego szukają i oczekują ludzie? Obecnie nie ma potrzeby zatrudniać ludzi do śledzenia takich informacji. Wystarczą specjalne automaty do monitoringu, które wyszukają i wskażą wskazane przez nas informacje. Uzyskane w ten sposób informacje należy jeszcze zrozumieć i wyciągnąć z nich wnioski. Najprostszym narzędziem do monitoringu tego typu jest google alerts.

Monitoring cen konkurencji

W przestrzeni internetu cena to niestety chyba najważniejszy czynnik, którym kierują się klienci sklepów internetowych. Dlatego tak istotne jest, by wiedzieć jakie ceny za ten sam produkt proponuje nasza konkurencja. To również stanowi jeden z nieodłącznych elementów monitorowania internetu w branży e-commerce.

Dzięki monitorowaniu cen sklep jest w stanie znaleźć szanse i nisze rynkowe, a także uniknąć błędów i zwiększyć zysk. przez dostosowanie polityki cenowej do sytuacji w branży.

Monitoring SEO

SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization. Co to ma wspólnego ze sklepem internetowym? SEO jest konieczne, by strona internetowa sklepu wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania google, a monitoring SEO to nadzór nad tą pozycją.

SEO może obejmować mnóstwo elementów. Proste czynności takie jak dostosowanie nazw produktów i wprowadzenie ich opisów mogą przynieść zaskakująco dobre efekty, jak podniesienie pozycji strony o nawet kilkadziesiąt pozycji! W ekstremalnych przypadkach brak optymalizacji pod kątem wyszukiwarki może oznaczać, że naszego sklepu w ogóle nie da się znaleźć przez google. Musimy wtedy polegać wyłącznie na wejściach do sklepu przez płatne reklamy. Ostatecznie SEO można całkowicie pominąć i skupić się jedynie na reklamach, ale wymaga to znacznie większych nakładów inwestycyjnych.