Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wynik EBITDA Unima 2000 wzrósł w 2019 r. o 113% r/r

Udostępnij

Notowany na GPW dostawca rozwiązań IT, contact center i komunikacji zdalnej zanotował mocny wzrost wygenerowanej wartości dla akcjonariuszy. Przy przychodach wyższych o 6% (46.115 tys. zł) wynik EBITDA wzrósł o 113% w ujęciu rok do roku, do 3.445 tys. zł, a zysk netto – o 166%, do 2.082 tys. zł.  
- Zmieniamy się, unowocześniamy, jesteśmy w czołówce firm oferujących najnowocześniejsze rozwiązania dla biznesu. W minionym roku zwiększyliśmy swoje zaangażowanie w obszarach związanych z analityką i predykcją biznesową oraz automatyką procesów biznesowych (BPA). Mamy dobrą i stabilną pozycję wśród odbiorców naszych rozwiązań. To zdywersyfikowane, ale również bezpieczne obszary rynku: naszymi odbiorcami są przemysł (23%), banki (18%) i centra usług (55%), jeżeli chodzi o segment IT, a także centra biurowo-komercyjne (67%) i elektrownie (22%) w segmencie wykonawstwa projektów „niskoprądowych” – wskazuje Krzysztof Kniszner, Prezes Zarządu U2K (UNIMA)

- Pomimo pandemii funkcjonujemy obecnie w normalnym trybie - przeorganizowaliśmy pracę w stosowny sposób, wprowadziliśmy środki bezpieczeństwa, a technologia pozwala na efektywną pracę zdalną. Można powiedzieć, że jeśli chodzi o popyt na boty tekstowe i głosowe, rozwiązania komunikacyjne – w tym systemy profesjonalnych wideokonferencji, a także na chmurową transformację contact center, to zmiany biznesowe związane z koronawirusem sprzyjają branży IT. Widzimy również duże zainteresowanie systemami do analityki danych, które pozwalają zwiększać przychody, wyprzedzać konkurencję i podejmować lepsze decyzje. We wszystkich obszarach jesteśmy aktywni i pozyskujemy nowych klientów. Na rok 2020 patrzę z realnym  optymizmem. Zobaczymy, jak czas pandemii odbije się na całej gospodarce, to będzie również determinować efekty działania naszej spółki – dodaje Prezes Krzysztof Kniszner.  

Unima 2000 zbudowała w minionym roku dedykowane polskiemu rynkowi rozwiązania chatbotowe i voicebotowe, wykorzystujące komponenty najlepszych technologii, które stanowią o jakości tego typu rozwiązań: silnik sztucznej inteligencji IBM oraz najlepszą technologię transformacji mowy w języku polskim. To unikalne połączenie najlepszych rozwiązań globalnych i lokalnych zaowocowało szerokim zainteresowaniem rynkowym. Dzięki wykorzystaniu chmury obliczeniowej (cloud computing) bariera wejścia w tak zaawansowane technologie została obniżona do poziomu dostępnego dla klientów o różnej skali – również tych niewielkich, którzy nie mogli sobie dotychczas pozwolić na zakup zaawansowanego sprzętu czy licencji IBM. Spółka prowadzi rozmowy lub projekty pilotażowe z firmami z różnych branż, m.in. ubezpieczeniowej, bankowej, FMCG, transportowej czy kurierskiej. 

Podsumowując rok 2019, w segmencie IT warto wskazać na wdrożenie systemu chat / chatbot / cobrowsing / wideoweryfikacja dla Getin Noble Bank, dostarczenie systemu analitycznego do Akademii Sztuki Wojennej, systemu klasy SIEM do firmy NGK Ceramics oraz platformę integracji danych do firmy Synexus Polska. W ramach umowy ramowej z firmą Ultimo realizowane są już raporty analityczne na platformie IBM Cognos. Z sukcesem Unima 2000 wdrożyła również platformę IBM API Connect dla firmy Inter Cars (bezpieczeństwo i provisioning danych dla firm działających w tzw. API Economy). 
W ramach prowadzonych projektów PoC należy wskazać na m.in. wykorzystanie analityki predykcyjnej do przewidywania wybuchów (Tauron Wytwarzanie, Elektrownia Łaziska) czy przewidywanie awarii linii produkcyjnych (Grupa Kęty). W tej gałęzi działalności firma osiągnęła znaczące sukcesy docenione przez klientów, co zaowocowało koncepcją ambitnego projektu badawczo-rozwojowego, rozpisanego na trzy lata. W celu realizacji tego przedsięwzięcia firma złożyła wniosek o dotację do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pod nazwą: „Opracowanie zintegrowanego Systemu AI–Elektrownia 4.0 wspierającego gromadzenie, udostępnianie wiedzy technicznej i utrzymanie ruchu w elektrowni, opartego o mechanizmy sztucznej inteligencji oraz analityki predykcyjnej”. W ramach systemów zunifikowanej komunikacji Grupa Unima 2000 świadczy usługi wsparcia technicznego lub rozbudowy dla kilkudziesięciu klientów wykorzystujących systemy UC, a także kontynuuje świadczenie (w modelu SaaS) usług dostępu i wsparcia do Platformy Obsługi Mieszkańca dla Urzędu Miasta Gdańska. Projekt ten uzyskał w 2019 roku nagrodę „Skrzydła IT w administracji”. Sytuacja wywołana przez pandemię koronawirusa podniosła popyt na tego typu rozwiązania wobec powszechnej konieczności przestawienia się firm i administracji publicznej na pracę zdalną, jak również na rozwiązania chmurowe (m.in. Contact Centers świadczone z chmury publicznej), z uwagi na szybkość ich wdrażania, stabilność i praktycznie nieograniczoną skalowalność. 

W segmencie „niskoprądowym” (systemy zarządzania budynkiem, instalacje sygnalizacji pożarowej, instalacje elektryczne, teletechniczne, CCTV) w ramach Grupy Kapitałowej Unima 2000 w roku 2019 spółki Unima 2000 i IQnet prowadziły  projekty m.in. w Elektrowni Opole, w biurowcu High5ive w Krakowie (Skanska) oraz innych budynkach tego typu (Piasta Towers, Face2Face, AFI Park, CU Office), w centrum logistycznym firmy Asclepios w Sieradzu, dokonała przebudowy budynku w VIGO System, wykonała instalacje w Muzeum Żup Krakowskich - Kopalnia Soli, Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, Arsenał - Muzeum Narodowe w Krakowie, Radisson Blu Hotel & Residences Zakopane. Wśród podpisanych nowych kontaktów warto zwrócić uwagę na te, które dotyczą warszawskiego Muzeum Wojska Polskiego (etap I), wrocławskiego kompleksu biurowego West 4 Business Hub czy krakowskiego Tertium Business Park. Bardzo istotnym projektem realizowanym przez Grupę Unima 2000 jest również Unity Centre, czyli dawny krakowski „szkieletor”. Spółka instaluje w tym obiekcie rozwiązania z zakresu automatyki budynkowej.  

W roku 2019 Grupa Unima 2000 była bardzo aktywna w ramach działalności edukacyjnej i szkoleniowej, prowadząc liczne projekty w tym zakresie – zarówno dotyczące rozwiązań IT i zunifikowanej komunikacji z klientami, jak także np. instalacji niskoprądowych i BMS (zarządzanie budynkami). W roku 2020, w ślad za koniecznością przejścia w tryb zdalnej pracy, zaplanowane są cykle webinarów. Aktualności dostępne są na stronie unima2000.pl.