Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Asbis wypracował w I kwartale 2,2 mln USD zysku netto

Udostępnij

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował w I kwartale 2020 roku bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w omawianym okresie wyniosły 500,5 mln USD w porównaniu do 417,3 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza wzrost o 20%. Zysk netto w I kw. 2020 r. wzrósł o 32%, do 2,2 mln USD z 1,7 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

ASB (ASBIS) pozostaje dystrybutorem pierwszego wyboru dla wielu światowych producentów IT, a strategią Grupy jest wypracowywanie jak najlepszych wyników dla swoich akcjonariuszy. W I kw. 2020 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (53-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (blisko 29-proc. udział). Największym krajem pod względem przychodów wypracowanych w I kw. 2020 roku była Rosja. Kolejny kwartał z rzędu Polska znalazła się wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w I kw. 2020 roku 7. miejsce z przychodami na poziomie blisko 19,6 mln USD.

6 maja 2020 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki, zgodnie z rekomendacją Rady Dyrektorów Spółki z dnia 27 marca 2020 r., zdecydowało o wypłaceniu finalnej dywidendy z zysków za rok 2019 r. w wysokości 0,075 USD na akcję tj. 4.162.500 USD. Dzień dywidendy ustalony został na 21 maja 2020 r. a dzień wypłaty dywidendy na 4 czerwca 2020 r. Tym samym całościowa dywidenda z zysku za 2019 r. wraz z wypłaconą w dniu 19 grudnia 2019 roku zaliczką na poczet dywidendy wyniesie 0,135 USD na akcję, co oznacza całkowitą wypłatę w wysokości 7.492.500 USD. Jest to najwyższa dywidenda w historii Spółki.

„I kwartał tego roku upłynął całemu światu pod znakiem koronawirusa oraz stopniowemu zamykaniu wszystkich granic, Dzięki naszemu bardzo dużemu zasięgowi geograficznemu oraz szybkiemu i elastycznemu dostosowaniu się do panujących warunków, udało nam się nie tylko utrzymać, ale przede wszystkim znacznie wzmocnić naszą sprzedaż. Wszystkie linie produktowe odnotowały dynamiczny wzrost sprzedaży. Nasza sprzedaż wzrosła ogółem o 20%, natomiast zysk netto o 32%, w porównaniu do I kwartału 2019 r. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wyniku” – powiedział Siergiej Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.

„Rozpoczął się już II kwartał tego bardzo trudnego dla nas wszystkich roku. Jest to też kwartał, który dla naszego sektora zwyczajowo jest najsłabszy w całym roku. Dodatkowo sytuację utrudnia zamknięcie praktycznie wszystkich istotnych rynków działania, co szczególnie odczuwalne jest w sprzedaży detalicznej. Na szczęście już widzimy oznaki otwierania rynków, naszym zdaniem w maju sytuacja powinna się unormować. Przewidujemy jednak, że sprzedaż w tym roku będzie niższa niż w ubiegłym, jesteśmy jednak na to przygotowani. Zamierzamy utrzymać naszą silną pozycję rynkową oraz skupić się na pozyskiwaniu i obsłudze dużych projektów biznesowych. Oczekujemy też, że przemodelowana marka Prestigio, wraz z markami Canyon i Perenio pozytywnie wpłyną na przychody i rentowność” – dodał Siergiej Kostevitch.

Sprzedaż według regionów

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w I kw. 2020 r. Sprzedaż w krajach zarówno byłego ZSRR jak i w Europie Środkowo-Wschodniej mocno wzrosła w omawianym okresie odpowiednio o 29,4% i 30,1%. Biorąc pod uwagę wszystkie wskazane powyżej zmiany, udział krajów byłego ZSRR w przychodach ogółem wzrósł do 53,06% w I kw. 2020 r. z 49,16% w I kw. 2019 r.

Sprzedaż według krajów

Analiza według krajów potwierdza doskonałe wskaźniki wzrostu, które Grupa była w stanie osiągnąć we wszystkich głównych krajach działalności. Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w I kwartale były:

  • Polska – wzrost o blisko 108%
  • Kazachstan – wzrost o 56,8%
  • Białoruś – wzrost o 44,8%
  • Słowacja – wzrost o 28,6%
  • Ukraina – wzrost o 23,7%

Sprzedaż w regionie krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, którego wynik zależy głównie od przychodów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, spadła o 11,7% w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. Sprzedaż w Europie Zachodniej w I kwartale 2020 r. również spadła o 10,1% w porównaniu do I kwartału 2019 r.

Sprzedaż według linii  produktowych

W pierwszym kwartale 2020 r. wszystkie główne linie produktów Grupy znacznie wzrosły w ujęciu rocznym. Największy wzrost względem I kw. 2019 r. odnotowały następujące linie produktowe:

  • oprogramowanie – wzrost o 82,7%
  • dyski twarde – wzrost o 54,2%
  • serwery – wzrost o 46,6%
  • pamięci RAM – wzrost o 46,1%
  • dyski twarde SSDs – wzrost o 41,0%
  • laptopy – wzrost o 29,2%.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus