Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Ambra utrzymuje dwucyfrową dynamikę sprzedaży w trzecim kwartale 2019/2020

Udostępnij

W trzecim kwartale roku obrotowego 2019/2020 przychody ze sprzedaży na głównych rynkach działalności Grupy AMB (AMBRA) wzrosły o 10,6 mln zł, czyli 11,1% pomimo ograniczenia sprzedaży w dostawach do gastronomii i w sklepach specjalistycznych w wyniku pandemii COVID-19. Do wzrostu sprzedaży w największym stopniu przyczyniły się wina spokojne, alkohole wysokoprocentowe i napoje bezalkoholowe.  
 
Wpływ pandemii COVID-19 zaczął istotnie wpływać na sprzedaż i wyniki Grupy AMBRA od połowy marca 2020 roku, głównie w kanałach dystrybucji obejmujących dostawy do gastronomii (HoReCa) i poprzez sieć specjalistycznych sklepów winiarskich i alkoholi premium CENTRUM WINA / DISTILLERS LIMITED. Sprzedaż w tych kanałach dystrybucji odpowiada za ok. 15% całkowitej sprzedaży Grupy. 
 
Pomimo negatywnego efektu pandemii sprzedaż Grupy AMBRA wzrosła w trzecim kwartale roku obrotowego 2019/2020. W wartościowy wzrost sprzedaży ponownie największy wkład miały wina spokojne, wśród których wyróżniały się w Polsce wina FRESCO i PORTADA, przejęta w 2019 r. rumuńska marka SANGE DE TAUR oraz wina z owoców NÁŠ SAD w Czechach i Słowacji. Przychody ze sprzedaży win spokojnych wzrosły w trzecim kwartale 2019/2020 roku o 8,9%. Jeszcze dynamiczniej rosła sprzedaż alkoholi wysokoprocentowych. Do wzrostu o 19,1% przyczyniły się w szczególności brandy PLISKA i ZAREA, whisky i wódki BACZEWSKI oraz alkohole premium sprzedawane w sieci sklepów DISTILLERS LIMITED. Również dynamicznie rozwijała się kategoria napojów bezalkoholowych, której wzrost wyniósł 17,5%, przede wszystkim dzięki nowemu opakowaniu napoju dla dzieci PICCOLO.  
 
Na głównym rynku działalności Grupy AMBRA, czyli w Polsce przychody ze sprzedaży wzrosły w trzecim kwartale 2019/2020 roku o 8,2% - ponownie szybciej niż cały rynek wina, którego dynamika wyniosła w tym okresie 6,8%. Jeszcze szybciej rosła sprzedaż na rynkach zagranicznych: w Rumunii w tempie 48,1%, a w Czechach i Słowacji – 9,5% (w walutach lokalnych). Wzrost organiczny (oczyszczony o efekt przejęć marki SANGE DE TAUR w Rumunii i spółki Vino-Klub.cz s.r.o. w Czechach) na rynkach zagranicznych wyniósł odpowiednio 9,5% i 3,3%. 
 
Niższe tempo wzrostu marży i zysku brutto ze sprzedaży w trzecim kwartale 2019/2020 roku w porównaniu do dynamiki przychodów ze sprzedaży wynikało głównie z kosztów różnic kursowych z tytułu zakupów, wyższych kosztów dystrybucji i wsparcia marketingowego oraz nieco niższego udziału kanałów premium. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 34,5 mln zł i był o 0,2 mln zł niższy niż przed rokiem, a jego rentowność spadła o 2,6 punktu procentowego. 
 
Strata z działalności operacyjnej (EBIT) wyniosła 1,2 mln zł w trzecim kwartale 2019/2020 roku i była o 2,9 mln zł niższa w porównaniu do zysku z działalności operacyjnej w analogicznym okresie poprzedniego roku obrotowego. Na wysokość straty miały wpływ również wyższe koszty wynagrodzeń w Rumunii, związane z niesłabnącą presją płacową na większości stanowisk. Strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej w kwocie 2,5 mln zł była o 2,3 mln wyższa niż strata wykazana przed rokiem.  
 
„W okres pandemii COVID-19 wkroczyliśmy w bardzo dobrej kondycji: z wysoką dynamiką sprzedaży i niskim zadłużeniem. Już w marcu wprowadziliśmy pierwsze kroki obniżające koszty. Nasza strategia na okres spowolnienia konsumpcji opiera się na koncentracji na naszych głównych sprawdzonych markach – liderach swoich kategorii w średnich segmentach cenowych. Jednocześnie pracujemy nad zmniejszeniem negatywnego wpływu pandemii w sieci sklepów CENTRUM WINA poprzez renegocjację umów najmu i zamknięcie części sklepów w najmniej rentownych lokalizacjach” – mówi Robert Ogór, prezes Grupy AMBRA. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus