Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Sygnity za I półrocze 2019/2020 oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody Sygnity w półroczu roku obrotowego 2019/2020 były równe 122,97 mln zł wobec 124,95 mln zł wypracowanych w ciągu sześciu miesięcy poprzedniego roku obrotowego. Wynik operacyjny wzrósł w zakończonym okresie do 19,92 mln zł z 18,16 mln zł wypracowanych w I połowie 2019/20. W zakończonym półroczu spółka odnotowała wynik netto na poziomie 13,35 mln zł w porównaniu do 15,27 mln zł w analogicznym okresie 2018/19.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu SGN (SYGNITY) do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,  
Drodzy Akcjonariusze,  

w imieniu Zarządu Sygnity S.A. przekazuję na Państwa ręce sprawozdania podsumowujące działania i wyniki finansowe Grupy Sygnity za pierwsze półrocze roku obrotowego 2019/2020, zakończone 31 marca 2020 r. W raportowanym okresie Spółka koncentrowała się na poprawie efektywności wewnętrznej, ograniczaniu ryzyk operacyjnych związanych z prowadzeniem bieżącej działalności, dostosowując się sprawnie do zmieniającego się otoczenia rynkowego i równocześnie osiągając satysfakcjonujące wyniki finansowe. Pierwsze półrocze bieżącego roku finansowego Spółki to także okres rozpoczęcia intensywnych prac związanych z selektywnym przygotowaniem produktów i usług (w szczególności z obszaru cloud oraz RPA), które uzupełnią dotychczasową ofertę Spółki dopasowując ją do bieżących potrzeb rynku.

Działania rynkowe i rozwój Spółki w strategicznych segmentach skoncentrowany jest na współpracy z klientami z sektorów: publicznego (administracji centralnej i lokalnej), bankowo – finansowego (bankowość, ubezpieczenia) oraz energetyki i użyteczności publicznej. W okresie od października 2019 r. do marca 2020 r. Spółka odnowiła szereg kontraktów stanowiących główny obszar biznesu u swoich długoletnich Klientów, zapewniając wsparcie w zmieniającej się działalności operacyjnej, dostosowanie systemów do wymagań prawnych, w tym sprawozdawczych, a także rozwój nowych inicjatyw w ich organizacjach umożliwiając dalszą cyfryzację kolejnych obszarów działalności.  

Główne umowy w raportowanym okresie zostały zawarte przez Sygnity z: 

  • PGE Dystrybucja S.A. – umowa dotyczy świadczenia usług serwisowych oraz rozwojowych w zakresie systemów informatycznych funkcjonujących w przedsiębiorstwie zamawiającego (wynagrodzenie Sygnity z tytułu realizacji umowy wyniesie łącznie ok. 10,7 mln zł brutto);
  • Narodowym Bankiem Polski – przedmiotem umowy jest świadczenie usług serwisu i modyfikacji dla Systemu Gospodarki Własnej Zamawiającego (wynagrodzenie nie przekroczy  ok. 9 mln zł brutto);
  • Ministerstwem Spraw Zagranicznych - 2-letnia umowa na świadczenie usług modyfikacji oprogramowania systemów konsularnych oraz serwisu i szkoleń na rzecz Ministerstwa Spraw Zagranicznych i podległych placówek (całkowite wynagrodzenie nie przekroczy 9,2 mln zł brutto);
  • Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – umowa dotyczy rozwoju i utrzymania w sprawności Oprogramowania do obsługi świadczeń rodzinnych (SR) i świadczeń wychowawczych (SW) na poziomie instytucji realizujących koordynację systemu zabezpieczenia społecznego (maksymalne wynagrodzenie wynosi 2,4 mln zł brutto);
  • Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – umowa na usługi dotyczące systemu teleinformatycznego „Centralna Baza Danych Cudzoziemców” (maksymalne wynagrodzenie - 2,1 mln zł brutto); • Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – umowa na usługi dotyczące systemu teleinformatycznego „Centralna Baza Ofert Pracy” (maksymalne wynagrodzenie wynosi 1,7 mln zł brutto);
  • Klientami sektora bankowego - finansowego – w obszarze bankowo-finansowym podpisane umowy i zamówienia dotyczyły dalszego rozwoju autorskich systemów Sygnity, wspierających kluczowe procesy działalności naszych klientów, rozwoju systemów płatności i rozliczeń (ELIXIR, EUROELIXIR, SEPA), sprawozdawczości obligatoryjnej (SPID) związanej z nowymi wymaganiami European Banking Authority (EBA) w zakresie XBRL. Dodatkowo, Spółka pozyskała zamówienia w obszarze cyfryzacji procesów bankowych w obszarze sprzedaży produktów i usług bankowych w kanałach zdalnych.  

Do bardzo istotnych wydarzeń raportowanego okresu należy również zaliczyć zawarcie 30 marca 2020 r. Aneksu do Umowy Restrukturyzacyjnej. Przedmiotem Aneksu jest przede wszystkim rozterminowanie nadchodzących płatności oraz ustalenie nowego harmonogramu spłaty zadłużenia na cały pozostały okres trwania Umowy Restrukturyzacyjnej, co stabilizuje sytuację finansową Spółki oraz umożliwi prowadzenie bieżącej działalności operacyjnej poprzez dalszy rozwój biznesu przy jednoczesnym niezakłóconym wypełnianiu zobowiązań wobec Wierzycieli.

Harmonogram spłat zadłużenia ustalony na podstawie ww. aneksu do Umowy Restrukturyzacyjnej został opracowany w oparciu o plan działań operacyjnych przygotowany przez Spółkę, definiujący kluczowe kierunki rozwoju Grupy w okresie kolejnych 5 lat. Zgodnie z założeniami powyższy plan obejmuje zarówno działania operacyjne w zakresie dotychczasowych obszarów działalności Spółki, działania zapewniające efektywność wewnętrzną organizacji, jak i wdrażanie selektywnych inicjatyw w zakresie nowych obszarów działalności (w tym prace związane z rozwojem oferty produktowo-usługowej dla segmentów, w których Spółka obecnie działa, prace umożliwiające rozwój oferty i uzyskanie przychodów od klientów w nowych obszarach, a także ewentualne scenariusze akwizycyjne). Plan będzie na bieżąco modyfikowany i dostosowywany w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej i pojawiających się szans do dalszego efektywnego rozwoju Grupy.  

Obecnie Spółka prowadzi m.in. prace związane z:

  • rozwojem kompetencji do wykorzystania technologii cloud’owych, wypracowując własne rozwiązania softwarowe uzupełniające standardowe funkcjonalności oprogramowania dostawców globalnych;
  • uruchomieniem wybranego oprogramowania własnego Sygnity w modelu cloud, dzięki wykorzystaniu infrastruktury dostawców globalnych, w celu dotarcia ze sprawdzonymi rozwiązaniami do nowych klientów;
  • rozwojem kompetencji RPA (Robotic Process Automation) i wykorzystaniem istniejącej wiedzy branżowej do dalszej automatyzacji procesów u istniejących klientów wykorzystujących m.in. autorskie rozwiązania Sygnity.  

Niezależnie od powyższego należy wskazać, iż od pierwszych miesięcy 2020 r. mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją w Polsce i na świecie związaną z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę znaną jako COVID-19. Od marca 2020 r. wprowadzono w kraju szereg obostrzeń i ograniczeń, które znacząco negatywnie wpłynęły na kondycję gospodarki i położenie wielu przedsiębiorstw. W omawianym okresie pandemia miała ograniczony wpływ na sytuację Sygnity. Charakterystyka modelu biznesowego Spółki pozwoliła na sprawne i nieodczuwalne dla kontrahentów przejście na pracę zdalną większości pracowników. Zdecydowana większość naszych kluczowych klientów nie ograniczyła swojej działalności, jednocześnie często sygnalizując zwiększone zapotrzebowanie na usługi informatyczne. Wzmożone zapotrzebowanie na usługi Spółki związane było również ze wsparciem aktywności państwa w obszarach rynku pracy i zabezpieczenia społecznego. Zarówno powiatowe urzędy pracy jak i jednostki organizacyjne pomocy społecznej stanęły przed zadaniem konieczności obsługi większej ilości klientów, obsłużenia nowych form pomocy czy zmiany sposobu realizacji dotychczasowych zadań.  

Biorąc jednak pod uwagę wyjątkowość obecnej sytuacji, w tym nieprzewidywalny czas dalszego trwania zagrożenia epidemicznego, skalę wszystkich ograniczeń administracyjnych, ich skutki gospodarcze, zarówno w trakcie oraz po ustaniu zagrożenia epidemicznego trudno na tym etapie jednoznacznie przewidzieć w jaki sposób cała sytuacja wpłynie w dłuższym horyzoncie na działalność Sygnity.

Niezależnie od wyjątkowej sytuacji, w dalszym ciągu naszym głównym priorytetem jest wzmacnianie pozycji Sygnity jako wartościowego partnera w transformacji cyfrowej naszych klientów, a także budowanie wartości firmy dla pozostałych Interesariuszy. Zapraszam do lektury wyników osiągniętych w raportowanym okresie. 
 
I. WYNIKI FINANSOWE 
W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 Grupa wypracowała na poziomie księgowym wyniki zbliżone do tych, które osiągnięto w tym samym okresie przed rokiem. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na czynniki, które wpłynęły na taki obraz sprawozdania, w tym głównie zdarzenie jednorazowe – czyli dyskontowy wykup obligacji, do którego doszło w porównywanym okresie poprzedniego roku (jednorazowy dodatni wpływ na wynik okresu porównywanego w kwocie ok. 5,7 mln PLN). 

W szczególności zwracamy Państwa uwagę na: 
1. Przychody ze sprzedaży: Grupa uzyskała przychody na poziomie 123 mln zł, co oznacza poziom podobny do wyników w poprzednim roku obrotowym (122,6 mln zł). Zwracam jednak Państwa uwagę, że przychody roku poprzedniego 1HFY18-19 pochodziły jeszcze z nisko rentownych projektów, z których realizacji wycofaliśmy się w kolejnych okresach. Jednocześnie warto odnotować, że w półroczu omawianym w niniejszym raporcie znacznie poprawiła się relacja przychodów z usług i sprzedaży produktów własnych do sprzedaży związanej z projektami nisko marżowymi (infrastruktura). 
2. Zysk z działalności operacyjnej: Grupa w 1HFY19-20 osiągnęła zysk z działalności operacyjnej na poziomie 19,9 mln zł. To poziom niemal identyczny z zeszłorocznym, co świadczy o dużej stabilności biznesu i potencjale dla ciągłości generowania zysków.  
3. Zysk netto oraz EBITDA: Grupa odnotowała zysk netto na poziomie 13,3 mln zł (15,3 mln zł w I półroczu roku FY19). Pamiętać należy jednak, że zysk netto w porównywalnym okresie poprzedniego roku został zwiększony w wyniku osiągnięcia przychodów finansowych w wysokości 5,7 mln zł będących efektem dyskontowego wykupu obligacji, mającego miejsce w pierwszym kwartale roku  FY19. Na dobry wynik netto w 1HQFY19-20 wpływ miało, oprócz zwiększenia marży na sprzedaży również obniżenie kosztów ogólnego zarządu w stosunku do porównywalnego okresu.  

EBITDA w pierwszych sześciu miesiącach roku 2019/2020 zwiększyła się o 17%, do poziomu ok. 28 mln zł. Jest to również efekt zastosowania po raz pierwszy MSSF 16, co przyczyniło się do wzrostu amortyzacji. 

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu: Grupa odnotowała zauważalny spadek kosztów ogólnego zarządu przy jednoczesnym podobnym poziomie kosztów sprzedaży (po wyłączenia wpływu rozwiązania rezerw).

II. ZADŁUŻENIE I PŁYNNOŚĆ SPÓŁKI 
W 1HFY20 w zakresie spłaty zadłużenia Grupa wypełniła wszystkie zobowiązania wynikające z Umowy Restrukturyzacyjnej, konsekwentnie zmniejszając swoje zadłużenie przy jednoczesnym wywiązywaniu się ze swoich zobowiązań handlowych. Biorąc pod uwagę saldo środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego zakończonego 31 marca 2020 roku w wysokości 32,7 mln zł Grupa efektywnie zmniejszyła swoje zadłużenie netto o 26 mln zł. Było to możliwe dzięki wypracowaniu 26,8 mln zł przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. 

III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ 
Po okresie restrukturyzacji przeprowadzonym w poprzednim roku obrotowym 2018/2019, Spółka może obecnie pochwalić się kolejnym kwartałem zakończonym dobrymi wynikami finansowymi. Podkreślenia wymaga fakt, że - oprócz pozytywnych wyników finansowych - Grupa stale obniża swoje zadłużenie realizując zobowiązania Umowy Restrukturyzacyjnej. W opinii Zarządu współpraca pomiędzy Spółką a Wierzycielami i Akcjonariuszami przebiega pozytywnie z ukierunkowaniem na dalszy stabilny rozwój firmy. W nadchodzącym czasie Grupa koncentrować się będzie w dalszym ciągu na utrzymaniu efektywności wewnętrznej, dalszym rozwoju własnych produktów oraz umacnianiu sytuacji finansowej dzięki pozyskiwaniu nowych kontraktów i Klientów, selektywnie wprowadzając do swojej oferty nowe produkty i usługi odpowiadające potrzebom rynku. 

W imieniu Zarządu Spółki dziękuję Pracownikom za szybkie i sprawne dostosowanie się do działalności w nowej formule, nieustające zaangażowanie i wiarę w sukces Sygnity. Klientom, Akcjonariuszom, Wierzycielom, i Partnerom biznesowym za efektywną i konstruktywną współpracę.   

Bogdan Zborowski

Szczegółowe dane finansowe Sygnity są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus