Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Konferencja po wynikach finansowych PKO BP za 1 kw 2020 r. [transkrypcja]

Udostępnij

 

Zapis przebiegu konferencji wynikowej PKO BP z 27 maja 2020 roku, w trakcie której przedstawiciele spółki zaprezentowali wyniki finansowe wypracowane w 1 kw 2020 roku oraz przedstawili oczekiwania na kolejne miesiące. W załączniku znajduje się prezentacja przedstawiana w trakcie spotkania. 

W oddzielnym tekście, dostępnym dla abonentów BR Premium, prezentujemy zapis przebiegu sesji pytań i odpowiedzi z tego spotkania.

 

            Moderator: Witamy serdecznie na prezentacji wyników PKO Banku Polskiego za pierwszy kwartał 2020 roku. Są z nami tradycyjnie Prezes Zbigniew Jagiełło, Prezes Piotr Mazur, Prezes Rafał Kozłowski, Prezes Adam Marciniak oraz Szymon Wałach – szef strategii. Panie Prezesie, bardzo proszę.

 

            Zbigniew Jagiełło: Dzień dobry Państwu, witam serdecznie na prezentacji naszych wyników kwartalnych. Natomiast uważamy, że te wyniki kwartalne, które prezentujemy dla Państwa, są w większości znane, oczekiwane. Chciałem zwrócić uwagę, że ta pandemia, która się zdarzyła na świecie i w Polsce, oczywiście będzie dla nas wszystkich trudna, pogorszy obecne i najbliższe wyniki, natomiast będzie miała też pozytywne aspekty.

            Takim bardzo pozytywnym aspektem z punktu widzenia naszego banku, jak i Polski, jest poprawa pozycji konkurencyjnej. Polska jako kraj wyjdzie z tego kryzysu silniejsza niż była przed. Silniejsza w sensie porównawczym w stosunku do innych gospodarek europejskich. To samo zdarzy się na poziomie świata bankowego. PKO Bank Polski wyjdzie z tego kryzysu silniejszy względem swoich dotychczasowych konkurentów. Poprawimy tą niekwestionowaną pozycję lidera. W tym pomoże nam bardzo dobre przygotowanie naszego banku na okres spowolnienia i to jest kilkuletnia praca banku, aby koszty ryzyka były jak najmniejsze, aby ta relacja z klientami była jak najsilniejsza.

            Jednocześnie przyspieszamy w procesie transformacji cyfrowej i o tym będziemy za chwilę mówili, pokazując przełomowe rozwiązania związane czy to z platformą market place związanego z samochodami, czy to też z naszym kolejnym elementem rozwoju aplikacji IKO, gdzie chcemy Państwu zaprezentować talk to IKO czyli asystent głosowy przy różnego rodzaju prostych zleceniach wykonywanych przez IKO. Dziękuję bardzo i poproszę kolegów, którzy mają po mnie prezentować nasze sukcesy przeszłe, obecne i przyszłe. Dziękuję bardzo.

 

            Adam Marciniak: Witam Państwa. Ja oczywiście powiem o tych naszych nowinkach technologicznych i naszych ambicjach w zakresie rozwoju cyfrowego banku, natomiast chciałbym krótko podsumować nasze ostatnie działania, które były działaniami też bardzo ambitnymi i wymagającymi bardzo dużego zaangażowania i atencji, i też odpowiedzialności w okresie właśnie pandemii.

            Tutaj PKO Bank Polski bardzo dobrze się sprawdził. Funkcjonujemy w dwóch światach. W świecie cyfrowym i świecie można powiedzieć fizycznym, gdzie świat fizyczny dzielimy na sieć naszych placówek i centralę. Sieć placówek była eksponowana od samego początku i narażona na największe zagrożenie, w związku z tym tam położyliśmy największą atencję, żeby ją zabezpieczyć. Uzbroiliśmy wszystkie niezbędne środki zapobiegania zarażeniu czy możliwości żeby nasi pracownicy ulegli zarażeniu. Dodatkowo wprowadziliśmy do tego pewien proces rotacyjny funkcjonowania banku, tak żeby też nasza sieć była jak najbardziej zabezpieczona na ewentualne zdarzenia. To wszystko się udało bardzo dobrze zrobić i doprowadzić do tego, że obsługa klientów była bez zakłóceń. Szczególnie w okresie, kiedy był run na bank – 12, 13, 14 marca – gdzie nasi klienci, zresztą klienci całego sektora, bardzo intensywnie przychodzili do placówek i wybierali pieniądze. Udało się tutaj zapewnić odpowiedź na tą potrzebę w taki sposób, żeby też udowodnić i potwierdzić, że w sektorze jest stabilnie i nie ma co się martwić, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo środków. Później te środki do nas trafiły równie dużą siłą i też to wszystko przyjęliśmy. Najważniejsze jest to, że nasi klienci czują się bezpiecznie i dalej korzystają z naszych placówek.

            Natomiast naszym głównym celem w tym obszarze było zapewnienie, żeby klienci w jak największym stopniu realizowali swoje potrzeby w kanale zdalnym, żeby się nie narażać, nie narażać naszych pracowników na zarażenie. To także się udało zrobić. Doprowadziliśmy do tego, że ten ruch w oddziałach się bardzo istotnie zmniejszył, a ruch klientów został przeniesiony przede wszystkim na kanały zdalne.

            Jeżeli chodzi o centralę, tutaj też mieliśmy test funkcjonowania. Jesteśmy bardzo dużą organizacją i z dnia na dzień przenieśliśmy 11 tysięcy osób do pracy zdalnej, gdzie normalnie bank funkcjonuje, procesy krytyczne, wszystkie pozostałe funkcje były realizowane. Pracownicy w sposób efektywny i jak pokazuje nasz wewnętrzny pulse check, także z dużym zadowoleniem, sobie tą pracę chwalą i to jest przede wszystkim najważniejsze, że bank przede wszystkim daje sobie radę w tym trudnym okresie.

            Natomiast oprócz tego staraliśmy się zapewnić dla naszych klientów jak najlepsze warunki do tego, żeby korzystali z naszych usług. Poprzez po pierwsze łatwą migrację do kanałów zdalnych, po drugie możliwość skorzystania z tych środków pomocowych tak zwanych, czyli funkcjonalności choćby odroczenia spłat rat kredytów zarówno w obszarze klientów detalicznych i firmowych. Wprowadziliśmy takie funkcje jak zdalny podpis elektroniczny, wprowadziliśmy kartę, którą można było otrzymywać w momencie przyjścia do oddziału, żeby nasi klienci nie musieli już po raz kolejny przychodzić, czy też w szybki sposób sektorowo wdrożyliśmy też program podniesienia kwoty wolnej od podawania kodu PIN w bezdotyku.

            Takim kluczowym projektem, szczególnie z widzenia pomocy dla firm, była implementacja w sektorze finansowym tarczy finansowej, gdzie sektor przede wszystkim tu PKO w dwa i pół tygodnia zapewnił realizację tej funkcji. Także nasze służby IT w ramach grupy zaimplementowały system właśnie do obsługi tych wniosków w PFR-ze i dzięki temu już pozytywnie zostało obsłużone ponad 200 tysięcy wniosków na kwotę blisko 40 miliardów złotych, gdzie w PKO było to około 40 tysięcy wniosków, które zostały już pozytywnie rozpatrzone na kwotę blisko 6,5 miliarda złotych.

            Jeżeli chodzi o nasze działanie w zakresie wsparcia społecznego i obszaru służby zdrowia, to te informacje są na slajdzie zaprezentowane.

            Przechodząc dalej, popatrzmy na statystyki. Nasz główny kanał elektroniczny, czyli IKO, jak widać bardzo dobrze przyjął ten ruch. Mimo że dynamicznie i tak się rozwijaliśmy, to widać, że ten trzeci kwartał, transakcyjność jest na poziomie 60 milionów transakcji i ona rośnie. Mamy logowań dziennych do IKO wielkości praktycznie 5 milionów logowań w ciągu jednego dnia. Ilość klientów także stabilnie nam przyrasta. A widać, że jeżeli chodzi o e-commerce, to Blik bardzo dobrze się sprawdza i sukcesywnie zwiększa rynek.

            Z takich rzeczy, które są kluczowe w tym obszarze IKO, tutaj bardzo mocno stawiamy na pracę zdalną i identyfikację. Jeszcze w tym miesiącu będziemy udostępniać dodatkowe funkcje właśnie identyfikacji z naszej bankowości mobilnej. Wprowadzimy także funkcjonalności w kolejnych miesiącach opłaty za autostrady, [? – gift karty – 00:09:06] czy jeszcze ostatnio też taki komunikat, gdzie weszliśmy do sklepu, gdzie IKO może być dostępne dla telefonów dostawcy Huawei.

            Przechodząc do następnego slajdu, chcielibyśmy Państwu zaprezentować nasze takie najmłodsze dziecko, o którym wspominaliśmy na konferencji rok temu, że zajmujemy się właśnie sztuczną inteligencją, a dokładnie machine learning, gdzie wprowadziliśmy kilka funkcji właśnie z wykorzystaniem tego rozwiązania, które chcemy, żeby pomogło funkcjonować naszym klientom i też pomogło być efektywnym, innowacyjnym w banku. Tutaj nasza aplikacja IKO została uzupełniona w dniu dzisiejszym o funkcję Talk to IKO, gdzie w sposób potoczny, w sposób normalnego dialogu klienci będą mogli wydawać polecenia i dyspozycje dla najbardziej powszechnych i najczęściej wykonywanych funkcji. Chcielibyśmy to dzisiaj zaprezentować. Poproszę o film.

[film:]

            IKO: Dzień dobry, Kamil. W czym mogę Ci pomóc?

            Kamil: Cześć. A kim Ty właściwie jesteś?

            IKO: Jestem asystentem głosowym IKO. Rozumiem głos i potrafię odpowiadać na Twoje prośby lub pytania. Czy wiesz już, co potrafię? Zapytaj, ile masz na koncie.

            Kamil: Okej. To ile mam kasy?

            IKO: Na PKO koncie za 0 masz 2570 złotych i 52 grosze. Na konto oszczędnościowe masz 7200 złotych.

            Kamil: Pokaż moje wydatki powyżej 30 złotych z ostatniego tygodnia.

            IKO: Wyświetlam obciążenia od 19 do 26 maja na kwotę powyżej 30 złotych.

            Kamil: Prawie bym zapomniał. Zapłać 39 złotych za telewizję kablową.

            IKO: Potwierdź dane. Przelew z PKO konta za 0 do odbiorcy zdefiniowanego „Operator telewizji kablowej”, tytuł: „Opłata za telewizję”, kwota 39 złotych. Czy wszystko się zgadza?

            Kamil: Tak, jest okej.

            IKO: Czy potwierdzasz przelew? W porządku, przyjęłam przelew do realizacji.

            Kamil: Chciałbym jeszcze doładować mój telefon na 30 złotych.

            IKO: Potwierdź dane. Doładowanie telefonu z PKO konta za 0 do „Mój telefon”. Numer telefonu: 000 111 222, operator „Mój operator”, kwota 30 złotych. Czy wszystko się zgadza?

            Kamil: Tak, zgadza się.

            IKO: Czy akceptujesz regulamin doładowań telefonu?

            Kamil: Akceptuję.

            IKO: Czy potwierdzasz wykonanie doładowania? W porządku, przyjęłam doładowanie do realizacji.

            Kamil: Powiedz mi jeszcze, jak działa Blik?

            IKO: Blik to mobilny system płatności oraz wypłat gotówki z bankomatów bez użycia karty płatniczej. Wystarczy, że wyświetlisz tak zwany kod lub czek, którym potwierdzisz płatność.

            Kamil: To wyświetl mi taki kod.

            IKO: Twój kod Blik: 023 669.

            Kamil: Na koniec prośba. Gdzie mogę ustawić podgląd salda przed zalogowaniem do IKO?

            IKO: Rozumiem, że chcesz przejść do ustawień aplikacji IKO. Czy wyświetlić Ci ten ekran?

            Kamil: Tak, poproszę, dzięki.

            IKO: Okej.

Zbigniew Jagiełło: Adam, kto to jest tajemniczy Kamil?

 

            Adam Marciniak: Kamil jest z nami. Kamil jest szefem zespołu, który ten projekt przez ostatni rok realizował i myślę, że tutaj zasługa jest tego, że raz, że Kamil jest specjalistą w dziedzinie sztucznej inteligencji, a najważniejsze, że nie jest sztuczny, jest prawdziwy.

            Zbigniew Jagiełło: Pokaż się tutaj wszystkim, żebyśmy Cię zobaczyli.

 

            Kamil: Dzień dobry, miło mi.

 

            Adam Marciniak: Tak że tu jak Państwo widzieliście, jest to dialog taki zupełnie normalny, potoczny. Takich intencji, głównych funkcji jest zaprogramowanych na dzisiaj siedemdziesiąt pięć, natomiast fraz, które można zastosować, to jest to setki tysięcy, które te nasze silniki się uczyły. To co jeszcze warto dodać do tego rozwiązania, to jest to, że to rozwiązanie sztucznej inteligencji, które stosujemy, my je wykorzystujemy także w innych funkcjach. Wykorzystaliśmy je do tak zwanego koronabota, gdzie klienci dzwonili do banku i właśnie w ten sam sposób byli obsługiwani w zakresie informacji, co się w banku dzieje, jak bank funkcjonuje w sytuacji tej kryzysowej.

            Trzecią funkcjonalnością, w której to wykorzystujemy, to jest zakres funkcji w tak zwanej miękkiej windykacji, gdzie automatycznie bot dzwoni do klientów, którzy mają opóźnienie w spłacie, i rozmawia z nimi na temat możliwości przyspieszenia czy powrotu do prawidłowego harmonogramu spłaty. Już realizujemy takich połączeń na poziomie 20 tysięcy miesięcznie, i będziemy to sukcesywnie rozwijać.

            Tą funkcjonalność, którą dzisiaj prezentujemy Państwu, będziemy sukcesywnie udostępniać naszym klientom. W dniu dzisiejszym ta funkcjonalność będzie dostępna w ramach aplikacji IKO na platformie Android dla pierwszych 10-15 procent klientów i sukcesywnie na dniach będziemy uzupełniać dla pozostałych. Na platformie IOS będzie w połowie czerwca.

            Przechodząc do następnej funkcjonalności, chciałbym też zaprezentować krótką informację o tym, że nasz projekt platformy sprzedaży samochodów, o którym mówił prezes, jest już praktycznie gotowy. Do końca miesiąca chcemy go udostępnić, zintegrować z naszą platformą IKO i IPKO, gdzie dobrze starając się zrozumieć potrzeby klientów na danych, które posiadamy, będziemy odpowiednio proponować właśnie pojazdy, samochody z naszej bazy, sprawdzone, z pewnego rodzaju naszą gwarancją, uzupełnione o produkty grupy czyli leasing, ubezpieczenia czy też nasze finansowanie.

            Przechodząc do następnego slajdu, to już jest krótkie takie podsumowanie naszej drogi do chmury. Jak Państwo wiecie, na początku miesiąca podpisaliśmy strategiczne partnerstwo z Microsoft, które skutkuje tym, że będziemy mieli kolejny region profesjonalnego dostawcy usług chmurowych kraju, co już praktycznie umożliwia nam w pełni swobodne korzystanie z najnowszych technologii na świecie. To co jest najważniejsze, to PKO Bank Polski już z tej technologii korzysta. Z jednej strony w zakresie wideodoradcy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Tutaj świadczymy usługi właśnie w oparciu o technologię operatora chmury krajowej i Google. Z drugiej strony wdrożyliśmy już system kolaboracji w banku oparty o Microsoft Teams, także w oparciu o usługi chmurowe, i tutaj najbliższe trzy lata sukcesywnie będziemy przenosić nasze usługi do chmury w taki sposób, żeby one były jak najbardziej pożyteczne i innowacyjne dla naszych klientów i dla banku.

 

            Szymon Wałach: Ja już w tym momencie zaproszę Państwa do omówienia działalności biznesowej. Dzień dobry jeszcze raz Państwu. Pierwszy kwartał to do połowy marca można skwitować jako bardzo udany biznesowo kwartał dla PKO Banku Polskiego. Drugą obserwację, o którą się pokuszę, jeżeli chodzi o pierwszy kwartał, to jest okres, w którym notowaliśmy nowe rekordy transakcyjnej aktywności naszych klientów. W szczególności mówię o klientach cyfrowych. I trzecia, myślę, że istotna obserwacja, jeżeli chodzi o te trzy miesiące roku, to jest swoisty fastrack w transformacji cyfrowej, zarówno naszych klientów, jak i naszych doradców. Bo wiele rozwiązań, które budowaliśmy już we wcześniejszych kwartałach, de facto przyspieszyło i w większej skali zaczęliśmy je używać, przygotowując się do tego najtrudniejszego okresu koronawirusowego.

            Ale zapraszając Państwa na slajd 10, proszę zwrócić uwagę, że realizowaliśmy bardzo silny wzrost w kredytach i co najważniejsze, działo się to we wszystkich liniach biznesowych. Po stronie oszczędności tutaj mówimy o dwucyfrowym przyroście oszczędności w naszych klientach i tym samym już przejdziemy na kolejny slajd, bo chyba najwięcej w tym zakresie działo się w zakresie klientów indywidualnych z gospodarstw domowych. Tutaj jasno widać, że mieliśmy do czynienia z 14-procentowym prawie przyrostem rok do roku depozytów. Ten przyrost był realizowany przy jednoczesnej rekordowej sprzedaży obligacji oszczędnościowych skarbu państwa. Państwo doskonale wiedzą, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku ta sprzedaż przekroczyła 7 miliardów złotych, ale w samym kwietniu, to był rekordowy miesiąc, ta sprzedaż wyniosła prawie 5,5 miliarda złotych. Naturalnie działo się to z pewnym uszczerbkiem dla aktywów w funduszach inwestycyjnych.

            Ale to, na co chciałbym także zwrócić uwagę, to jest ta aktywność transakcyjna. Adam na wcześniejszym slajdzie wspominał o bardzo dynamicznym wzroście aplikacji IKO. Tutaj rok do roku mówimy o 35-procentowym wzroście do 4,5 miliona aplikacji. Ale w tym samym czasie to co widzieliśmy, to jest 43-procentowy wzrost klientów logujących się w danym tygodniu do aplikacji IKO i co ciekawsze, 65-procentowy wzrost rok do roku liczby transakcji blikowych w e-commerce’ie wykonywanych przez naszych klientów. Podobne wzrosty także odnotowaliśmy w zakresie przelewów zlecanych z aplikacji IKO na klasyczne numery bankowe.

            Idąc dalej, jeżeli chodzi o kantor internetowy PKO Banku Polskiego, tutaj także mieliśmy bardzo agresywne wzrosty. Kantor internetowy, szczególnie w końcówce kwartału, notował historyczne rekordy. Tutaj mówimy o blisko czterokrotnym zwiększeniu liczby klientów rok do roku i mniej więcej 24 procent kwartał do kwartału. W zakresie obrotów to jest trzykrotny wzrost obrotu w kantorze rok do roku i blisko 66 procent w ujęciu kwartał do kwartału.

            Teraz patrząc na stronę finansowania gospodarstw domowych i klientów indywidualnych, to był bardzo udany kwartał w zakresie kredytów konsumpcyjnych. Faktycznie zabrakło nam tych dwóch ostatnich tygodni kwartału. Całe pierwsze dziesięć tygodni było bardzo dobrym okresem biznesowym. W segmencie kredytów hipotecznych tutaj stabilny wzrost. Do końca kwartału ciężko mówić o tym, aby były widoczne jakieś elementy wpływu koronawirusa. One dopiero zaczęły się ujawniać w drugim kwartale.

            I przechodząc na slajd kolejny, to jest slajd 13, gdzie mamy do czynienia z klientami firmowymi, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa. Tutaj dwie istotne obserwacje. Z jednej strony troszeczkę wolniejszy wzrost w zakresie kredytów. W tym segmencie jest taka specyfika, że wiele transakcji, w szczególności te leasingowe, one zamykają się z końcem kwartału, więc część z tych transakcji po prostu się nie domknęła. Ale to co warte jest podkreślenia w szczególności właśnie w segmentach biznesowych, tu mieliśmy do czynienia z tym swoistym fastrackiem edukacyjnym w zakresie cyfryzacji. Wykorzystanie takich rozwiązań jak Autenti (to nota bene jeden ze start-upów, w który PKO Bank Polski wcześniej zainwestował swoje środki) masowe promocje i udostępnienie funkcjonalności mSzafir czy też wykorzystanie współpracy z operatorem chmury krajowym, aby wdrożyć wideochat dla naszych doradców i możliwość zamawiania takich konsultacji wideo przez naszych klientów – to były narzędzia, które bardzo szybko i sprawnie wdrożyliśmy i które zapewniły nam ciągłość działania i ciągłość obsługi naszych klientów, w szczególności w tym najtrudniejszym okresie.

            I teraz jak przejdziemy do slajdu 14, gdzie już mówimy o segmencie korporacyjnym i o bankowości inwestycyjnej, to proszę zwrócić uwagę na bardzo pokaźną paletę transakcji, które zrealizowaliśmy w tym najtrudniejszym okresie. Część tych transakcji, które widzą Państwo na spodzie slajdu, to były transakcje, które zamykały się już w kwietniu i właśnie dzięki tej cyfrowej dojrzałości, zarówno naszej, jak i naszych klientów, mogliśmy bez przeszkód te transakcje realizować, wspierając naszych klientów w tym trudnym okresie.

            Co warte podkreślenia, także bardzo dobra dynamika w zakresie kredytów dla firm i korporacji, choć wygranym zdecydowanie jest tutaj biuro maklerskie. Ta zmienność na rynkach, którą obserwowaliśmy w marcu, skutkowała bardzo dużym wzrostem obrotów. Mówimy w miesiącu marcu o praktycznie 100-procentowym wzroście obrotów w biurze maklerskim. Także liczba zakładanych rachunków maklerskich w marcu wzrosła czterokrotnie, tak że bardzo dobry okres biznesowy dla tego segmentu działalności banku. To wszystko z mojej strony, dziękuję.

 

            Rafał Kozłowski: Było o cyfryzacji, było o działalności biznesowej. Zdań kilka na temat tego, jak to przekuło się na wyniki finansowe grupy. Zysk netto ukształtował się na poziomie powyżej 0,5 miliarda złotych. Ten zysk był z jednej strony pod presją pandemii i tworzonych odpisów, a z drugiej strony obfitował w dobre wydarzenia w zakresie wyniku odsetkowego, wyniku prowizyjnego i silnej kontroli kosztów. Żeby zrozumieć, z jakimi wyzwaniami się mierzyliśmy w sensie wyniku, wystarczy popatrzeć na kolejny slajd, ten właśnie, na którym widzimy, że ta paleta koloru czerwonego jest dość obszerna. Ona obejmuje z jednej strony odpis na potencjalne ryzyko związane z pandemią i z mocnym schłodzeniem gospodarki, powiązany z tym wydarzeniem również test na utratę wartości naszego zaangażowania kapitałowego w jedną ze spółek bankowych. Z drugiej strony byliśmy pod presją jeszcze ubiegłorocznych wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zarówno tego frankowego, jak i tego wcześniejszego dotyczącego częściowego zwrotu prowizji z tytułu kredytów konsumpcyjnych. Ale to wszystko z drugiej strony było w dużym stopniu zbijane świetnym wynikiem odsetkowym, świetnym wynikiem prowizyjnym i dobrą kontrolą kosztów.

            Przychody rosły w tempie blisko 5 procent. Wynik prowizyjny, wynik odsetkowy w wysokim tempie jednocyfrowym, odsetkowy nawet w tempie dwucyfrowym, natomiast wynik pozostały, czyli wynik z operacji finansowych, wynik trainingowy oraz rezerwa na częściowy zwrot prowizji dla klientów detalicznych, one powodowały głęboki spadek tak zwanego wyniku pozostałego.

            I teraz jak popatrzymy na poszczególne składowe, to przejdziemy do wyniku odsetkowego. Na tym wyniku odsetkowym widzimy, że wzrost był dwucyfrowy, ponad 10 procent. Suma bilansowa – dodajmy, bo to nie wybrzmiało jeszcze, ona wzrosła w skali jednego roku o ponad 40 miliardów złotych. Czyli PKO Bank Polski zwiększył się o skalę działania niejednego średniej wielkości banku w Polsce. To jest ponad 12-procentowy wzrost sumy bilansowej.

            Wzrost sumy bilansowej powoduje, że za nim idzie wynik odsetkowy, bo ten model w dużej części bazuje na wyniku odsetkowym. I teraz dlaczego wobec tego wynik odsetkowy urósł o 10, a nie 12 jak bilans? Otóż dlatego, że tu mamy rozpoznany efekt małego TSUE, to jest około 70 milionów złotych. Gdybyśmy go wyłączyli, to wynik odsetkowy rósłby w tempie 13-procentowym.

            Teraz popatrzmy na wynik z prowizji i opłat. Wysokie jednocyfrowe tempo wzrostu. Dobry wzrost wyników działalności brokerskiej. Bardzo dobry wzrost wyniku z tytułu transakcji wymiany walutowej; panowie o tym mówili już wcześniej, że klienci z nami prowadzą transakcje coraz częściej. Wysoki jednocyfrowy wzrost prowizji opłat z tytułu kart. W dobie pandemii ten ruch ze sklepów też przesuwa się do handlu internetowego. Handel internetowy to są karty, to jest Blik. My na tych transakcjach też zarabiamy więcej niż na transakcjach gotówkowych.

            Natomiast pod presją są rachunki bankowe. One były pod presją od wielu już kwartałów w PKO Banku Polskim. I niższy mamy w tym kwartale wzrost z tytułu kredytów i ubezpieczeń. To jest pochodna tego, że druga połowa marca była już, jeżeli chodzi o sprzedaż nowych kredytów, istotnie słabsza.

            I dosłownie jedno słowo o kosztach. Koszty w banku pod dużą kontrolą. Ten wzrost co prawda wygląda na wysoki, bo on jest wysoki jednocyfrowy, ale w całości on wynika z kosztów regulacyjnych. Rok temu w pierwszym kwartale rozpoznaliśmy pomniejszenie kosztów o efekt zmiany ustawowej dotyczącej podatku u źródła – to było prawie 100 milionów złotych – i od połowy ubiegłego roku konsolidujemy wynik na spółkę Prime Car Management. Na tym slajdzie przedstawiamy też informację, jak dużo Prime Car Management wniósł do kosztów w grupie. Jeżeli to byśmy wyłączyli, to wtedy koszty rosną w niskim jednocyfrowym tempie.

            I tyle o tych podstawowych liniach, a ja teraz oddam głos Piotrowi Mazurowi, który przeprowadzi Państwa przez część dotyczącą kredytów i ryzyka.

 

            Piotr Mazur: Dzień dobry. Od dwóch, trzech lat na różnych konferencjach, spotkaniach forsowaliśmy taką tezę, że być może takie spowolnienie, kryzys nie byłby złym rozwiązaniem. To oczywiście powodowało konsternację na sali, dlaczego tak uważamy, dlaczego szef ryzyka chciałby mieć spowolnienie lub kryzys. Ale mieliśmy świadomość tego, że mamy najdłuższy okres wzrostu gospodarczego w Polsce, w Europie i na świecie i wcześniej czy później ten okres się skończy. A im będzie to później, tym ból będzie dużo większy. Stąd, ponieważ widzieliśmy, że ten okres jest bardzo długi, prawdopodobieństwo, że to się wydarzy w ciągu roku, dwóch, trzech z każdym rokiem nam rosło. Stąd stawialiśmy tezę, żeby przygotować bank właśnie na tego typu scenariusz i to bardzo dobrze widać na slajdzie 23.

            Jak Państwo możecie zauważyć, w roku 2016-17 byliśmy jeszcze, powiedziałbym, w średniej bankowej jeśli chodzi o jakość portfela i koszt ryzyka, ale doszliśmy do wniosku, że trzeba oderwać się od tej średniej i jeszcze ten koszt ryzyka zmniejszyć, poprawić. Na czwarty kwartał 2019 roku PKO Bank Polski miał najniższy koszt ryzyka w sektorze, czyli można powiedzieć, byliśmy najlepiej przygotowani na taką sytuację stresową, jaką mamy w tej chwili.

            Oczywiście nie sądziliśmy, że dojdzie do takiej sytuacji, że dojdzie do takiego stresu, aczkolwiek wydaje się, że jesteśmy na taką sytuację bardzo dobrze przygotowani. Teraz może powiem w szczegółach w poszczególnych biznesach, w jaki sposób bank przygotowywał się do takiego scenariusza.

            Jeśli chodzi o firmy, przedsiębiorstwa, mniejsze firmy, tutaj mieliśmy taką strategię, żeby te segmenty, które są bardziej ryzykowne typu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy klienci, którzy mieli większe zadłużenie, żeby po pierwsze finansować ich bardziej w formie leasingu niż takiego otwartego kredytowania i to było widać po naszych wynikach. A przypomnę, że koszt ryzyka na leasingu, z reguły jest około dwukrotnie niższy niż w takim otwartym finansowaniu z uwagi na to, że mamy dodatkowe zabezpieczenie w formie aktywów. I dodatkowy element, czyli wszędzie tam, gdzie to ryzyko było wyższe, korzystaliśmy z dodatkowych gwarancji BGK i to pokrycie na naszym portfelu, uważam, jest jednym z wyższych w sektorze, powyżej 50 procent, a w tej chwili nowa sprzedaż to jest powyżej 75 procent.

            Rozwijaliśmy również bardzo mocno takie systemy pre-aproved], które dawały bardzo szybki i dobry proces dla najlepszych klientów. Dzięki temu tych najlepszych klientów mogliśmy do tego portfela pozyskiwać i to też było widać szczególnie w Consumer Finanse jak rosły nasze udziały rynkowe, a my trzymaliśmy koszt ryzyka bez zmian.

            Zainwestowaliśmy też w nowe technologie. Od półtorej roku używamy nowych modeli scoringowych opartych na machine learning, które dają nam jakieś 10-15 procent lepszą efektywność tych modeli i to również pozwalało nam uciekać od średniej bankowej.

            I co najważniejsze, największy skok w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat zrobiliśmy w korporacjach i tu również używaliśmy zaawansowanej analityki. Wydawałoby się, że jest to trudne w korporacjach, ale ponieważ jesteśmy największym bankiem, mamy najwięcej informacji z różnych segmentów, potrafimy to zrobić. Ja miałem takie sformułowanie, że potrafimy wiedzieć o problemach firmy wcześniej niż księgowi, ale ponieważ księgowi zaczęli się obrażać, to teraz raczej będę mówił, że niż szefowie tych firm. I rzeczywiście były takie przypadki, że dzwoniliśmy do prezesa firmy i mówimy: „Słuchaj, ale Twoi klienci z Twojego biznesu odchodzą”. A On mówi: „No jak to? Przecież ja widzę, że mam wzrost przychodów”. Mówimy: „No tak, ale Ty masz wzrost przychodów, bo zakładasz kolejne sklepy, ale Twoje sklepy, które funkcjonują, tracą klientów i ci klienci odchodzą do segmentu, gdzie są niższe ceny. Jeśli będziesz kontynuował tą strategię, po roku stracisz płynność”.

            To też nam dawało dodatkową wartość i możliwość właśnie lepszej wyceny i wchodzenia w takie transakcje, które były dla banku bezpieczne. To widać na tych wynikach na slajdzie 22.

            Mieliśmy też taką zasadę, bardzo prostą, że każdy kredyt musi być dochodowy, ale też każdy segment musi być lepszy od średniej bankowej. Czyli co miesiąc dostawaliśmy taki raport z biura informacji kredytowej, który pokazywał, jak wygląda miesięczna sprzedaż sektora. Ja patrzyłem, jak wygląda nasza sprzedaż, jaki jest parametr prawdopodobieństwa defaultu na tym portfelu. Jeśli był lepszy – okej, to jest nasza strategia. Jeśli był gorszy – musieliśmy trochę pozmieniać różne polityki, żeby ten portfel nowo generowany był lepszy.

            Na slajdzie 23 możecie Państwo zauważyć, jak wygląda pierwszy kwartał 2020 roku. Utworzyliśmy dodatkowo 228 milionów złotych, uważam konserwatywnie, na przyszłe zdarzenia, które będą miały miejsce. I tutaj też uważamy, że rok 2020 to jeszcze nie będzie prawdziwy sprawdzian. Prawdziwy sprawdzian sektora będzie w roku 2021, kiedy zobaczymy realne efekty spadku popytu i realne efekty problemów płynnościowych w sektorze.\

            To, co w tej chwili się dzieje, czyli to wsparcie PFR-u w formie tarczy, to oczywiście bardzo tym firmom pomaga i dzięki temu myślę, że kryzys przejdziemy zdecydowanie łatwiej niż bez tej tarczy, aczkolwiek nie obędzie się pomimo tego w przyszłym roku, myślę, bez wzrostu upadłości w sektorze przedsiębiorstw i firm, ale jak widać PKO Bank Polski jest do tego bardzo dobrze przygotowany. Dziękuję bardzo.

 

            Rafał Kozłowski: To świetne przygotowanie PKO Banku Polskiego w zakresie ryzyka jest też obrazowane wskaźnikami kapitałowymi i wskaźnikami płynności. Pozycja banku jeśli chodzi o kapitały jest taka, że przekraczamy normy regulacyjne o nawet 7 punktów procentowych. Jesteśmy też powyżej tych kryteriów, które wcześniej jeszcze Komisja Nadzoru Finansowego definiowała jako kryteria do wypłaty dywidendy. W tym roku ta wypłata wiemy, że nie będzie możliwa ze względu na oczekiwania Komisji Nadzoru Finansowego co do zatrzymania całego zysku z roku 2019 i lat poprzednich, ale bank taką pozycję ma i taką strategię będzie kontynuował w momencie, kiedy zostaną odblokowane pod względem regulacyjnym.

            Dopowiem jeszcze, że płynnościowo też to, co obserwujemy, to jest bardzo szybki napływ depozytów do banku (Szymon o tym już mówił wcześniej). Przy wolniejszym tempie wzrostu kredytów to oczywiście powoduje, że my coraz więcej środków lokujemy na rynkach finansowych, czyli mamy te środki płynne, dostępne i ta kwestia płynnościowa jest olbrzymią siłą PKO Banku Polskiego.

            I teraz podsumowując te slajdy, to z czym chcemy Państwa zostawić dzisiaj to z jednej strony cyfryzacja i to, że pandemia powoduje jej istotne przyspieszenie. Z drugiej strony to jest to, że bank jest wysoce rentowny, nawet jeżeli jest pod presją pandemii i następstw tej pandemii. No i jeszcze ta olbrzymia siła w ryzyku, olbrzymia siła w pozycji kapitałowej i płynnościowej. Bardzo dziękuję.

 

            Moderator: Dziękuję bardzo i zapraszam do zadawania pytań. Najpierw poproszę o pytania z sali, jeżeli takie będą, a później przejdziemy do tych zdalnych.

 

Zapis przebiegu sesji pytań i odpowiedzi prezentujemy w oddzielnym tekście, dostępnym dla abonentów BR Premium.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus