Trzeci kwartał 2020 r. przyniósł ECH (ECHO) ponad 36 mln zł zysku netto, co jest rezultatem przekazania klientom 301 mieszkań, wzrostu wartości biurowców w budowie, a także platformy mieszkań na wynajem Resi4Rent. Deweloper zwiększa koncentrację biznesu na sektorze mieszkań – zarówno na sprzedaż, jak i na wynajem – który stanowi dziś około jednej czwartej wartości aktywów spółki. Echo Investment zamierza zrealizować większość swoich projektów w ramach przedsięwzięć wielofunkcyjnych, tzw. „destinations”.

Trzeci i czwarty kwartał to tradycyjnie najbardziej intensywny czas dla działu mieszkaniowego. Od początku roku do końca września Echo Investment ukończyło budowę sześciu projektów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Deweloper sprzedał 1103 mieszkania, poprawiając wynik osiągnięty w analogicznym okresie ubiegłego roku, co sprawia, że roczny cel sprzedaży ok. 1650 mieszkań jest w zasięgu ręki.

W sierpniu otwarta została pierwsza inwestycja Resi4Rent w stolicy – R4R Warszawa Browary. W tym flagowym projekcie znajduje się 450 lokali, które są już z sukcesem wynajmowane. Obecnie w gotowych budynkach Resi4Rent w Warszawie, Łodzi i Wrocławiu znajduje się ponad 1240 mieszkań do wynajęcia, a strategicznym celem jest zbudowanie platformy 10 tys. mieszkań na wynajem do 2025 r.

Echo Investment nieprzerwanie pracuje nad rozwojem biznesu mieszkaniowego, by dodatkowo wzmocnić swoją pozycję rynkową, poprawić rentowność i odporność na zmienne warunki rynkowe. Biorąc pod uwagę nową rzeczywistość, w której firma działa, trendy społeczne i zmieniające się preferencje konsumenckie, deweloper  zwiększa koncentrację na sektorze mieszkaniowym.

– Mieszkania na sprzedaż oraz mieszkania na wynajem stanowią dziś około jednej czwartej wartości naszych aktywów. Naszą ambicją jest zwiększać ich udział, co wynika z dużych perspektyw dla tego sektora w Polsce oraz potrzeby niższego zewnętrznego finansowania tego biznesu. Dodatkowym wynikiem tej strategii będzie także niższy poziom zadłużenia całej Grupy – mówi Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych.

Spółka zamierza realizować większość inwestycji w ramach dużych, wielofunkcyjnych przedsięwzięć, które obecnie stanowią około połowy projektów w budowie i przygotowaniu, ale w nadchodzących latach ich udział będzie wzrastał. Ten kierunek strategiczny jest zgodny z wypracowanym w 2016 r. modelem biznesowym, który jest lżejszy (asset light) i bardziej efektywny kosztowo, co wpływa korzystnie na rentowność firmy.

 – Warto podkreślić, że zamierzamy zachować dywersyfikację działalności. Będziemy utrzymywać dotychczasową silną pozycję w sektorze biurowym, pozostaniemy również aktywni w sektorze handlowym, który jest najważniejszym elementem animującym i uatrakcyjniającym nasze miejskie projekty „destination”. Jesteśmy przekonani, że nasze kompetencje w różnych sektorach rynku nieruchomości to nasza główna przewaga konkurencyjna – komentuje Nicklas Lindberg, prezes Echo Investment.

Deweloper jest doskonale przygotowany do wprowadzenia takiej strategii. W ostatnich latach skupił się na zakupach dużych działek, na których mogą powstać kompleksowe, doskonale zaprojektowane i atrakcyjne fragmenty miasta. Zabezpieczył m.in. cztery tereny od grupy Tesco w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Poznaniu, czy teren przy ul. Wołoskiej w Warszawie. Ponadto w ostatnich kwartałach deweloper poświęcił dużo energii na przygotowanie swoich projektów wielofunkcyjnych oraz na kwestiach administracyjnych. Od początku roku Echo Investment złożyło wnioski o pozwolenia środowiskowe lub warunki zabudowy dla działek, na których powstać może ponad 350 tys. mkw. powierzchni mieszkań lub wynajmu. Dla ok. 400 tys. mkw. powierzchni spółka uzyskała pozwolenia na budowę, warunki zabudowy lub plan miejscowy. 

Deweloper ma w budowie biurowce o łącznej powierzchni najmu wynoszącej ok. 100 tys. mkw. Zdecydowana większość z nich jest już wynajęta lub w zaawansowanych rozmowach o wynajmie. Ważnym wydarzeniem w sektorze biurowym w trzecim kwartale był start budowy biurowców w łódzkiej Fuzji, które otrzymały kredyt na budowę z Banku Pekao, a także pozyskanie finansowania na budowę wrocławskiego projektu MidPoint71 od PKO Banku Polskiego.

W trzecim kwartale 2020 r. oficjalnie zadebiutował w Polsce Primark. Otwarcie pierwszego w Polsce sklepu marki w warszawskiej Galerii Młociny było jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń na polskim rynku handlowym.

Sytuacja finansowa Echo Investment jest stabilna. W trzech kwartałach 2020 r. spółka wypracowała ponad 87 mln zł skonsolidowanego zysku netto, na koniec okresu mając na kontach zgromadzone 440 mln zł. Dzięki dużemu zaufaniu instytucji finansowych, w czwartym kwartale Echo Investment wyemitowało obligacje dla inwestorów instytucjonalnych o łącznej wartości 52,8 mln euro.