Największy polski producent AGD wypracował w trzecim kwartale wysokie dynamiki wzrostu wyników (np. zysk brutto +80% rdr), dzięki czemu cały okres trzech kwartałów bieżącego roku może uznać za udany, szczególnie mając na uwadze zamknięcie gospodarek w związku z pandemią koronawirusa w II kw. 

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z tempa odbicia wyników w trzecim kwartale i ogólnie z okresu trzech kwartałów. Walczymy o utrzymanie pozytywnego trendu w czwartym kwartale. Z października i już prawie całego listopada jesteśmy zadowoleni. O rok 2020 właściwie jestem spokojny - wskazał Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy AMC (AMICA) ds. finansowych i personalnych.

- W 2021 wyzwaniem będą prawdopodobnie koszty stali i transportu. Widzimy gorszą dostępność kontenerów w transporcie morskim z Dalekiego Wschodu do Europy. Oczywiście możliwie mocno optymalizujemy tę sferę, mamy już też doświadczenia nie tylko w zakresie zmiany portów, ale również w zakresie np. transportu kolejowego – dodał.

CFO Grupy Amica objaśnił również, że poprawa marży zysku na sprzedaży w okresie trzech kwartałów br. o 0,7 pkt proc. była możliwa dzięki wzrostowi rentowności sprzedaży towarów (53% przychodów Grupy w trzech kwartałach br.), głównie dzięki zmianie ich portfolio we Francji i Polsce oraz dzięki niższym cenom ich zakupu. Znaczenie miały również niższe ceny zakupu komponentów do produkcji (44% skonsolidowanej sprzedaży).

- Z kolei niższe koszty sprzedaży dotyczą głównie kosztów logistyki, a istotny spadek kosztów ogólnego zarządu to w główniej mierze efekt działań oszczędnościowych, podjętych w związku z COVID-19. Złożyły się na to niższe koszty działań marketingowych i komunikacyjnych oraz niższe koszty administracyjne. W kolejnych kwartałach koszty nadal będziemy trzymać w ryzach, ale w przyszłym roku zamierzamy odblokować np. kampanię promocyjną marki Fagor – powiedział Michał Rakowski.

Zaznaczył również, że Amica odblokowała inwestycje, szczególnie w automatyzację i cyfryzację. CAPEX w 2020 może dojść do 60 mln zł (w okresie styczeń-wrzesień było to 28,7 mln zł), a w 2021 roku powinien mieć istotnie wyższą wartość.

Amica zamierza w 2021 rozpocząć prace nad kolejną strategią długoterminową, aby była ona gotowa przed okresem ważności obecnie realizowanej zaktualizowanej strategii HIT2023.