Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Andrzej Piecuch, Ekopol: "Rok najprawdopodobniej zamkniemy z podobnymi jak za III kwartał dynamikami wzrostów wyników"

Udostępnij

Wiodący dostawca technologii do zarządzania gospodarką paliwową przedsiębiorstw, EGH (EKOPOL) podsumowuje 2020 rok. Spółka mimo trudności związanych z wybuchem pandemii, dostosowała się do panujących warunków rynkowych, notując w III kwartale najwyższy poziom przychodów w historii na poziomie 34,5 mln. W grudniu Ekopol podzielił się z inwestorami planami rozwoju do 2023 r. Spółka z Piekar Śląskich zamierza rozszerzyć działalność o obszar fotowoltaiki, ukończyć projekt deweloperski „Dolina Dramy” oraz przenieść swoje notowania na główny rynek GPW.

- Myślę, że nasze tegoroczne wyniki bronią się same za siebie, a wręcz pokazały siłę solidnych fundamentów jakie stoją za biznesem Ekopolu Górnośląskiego. Posiadamy zdrową sytuację finansową, brak zadłużenia, a generowane nadwyżki angażujemy w nowe, atrakcyjne marżowo segmenty. Mimo wielu przeciwności z jakimi przyszło nam się zmierzyć, ten rok najprawdopodobniej zamkniemy z podobnymi jak za III kwartał dynamikami wzrostów wyników - mówi Andrzej Piecuch, Prezes Zarządu Ekopol Górnośląski Holding S.A.

W celu przeciwdziałań pandemii, Ekopol decyzją Zarządu jeszcze przed zaleceniami rządu przeniósł się na pracę zdalną, wykorzystując w niej m.in. swoją autorską technologię do zarządzania czasem pracownika. Dzięki temu, po wprowadzeniu lockdownu spółka była przygotowana do pracy w takiej formie. W ramach tarcz antykryzysowych Ekopol otrzymał duże wsparcie finansowe: 3,5 mln zł subwencję od Polskiego Funduszu Rozwoju oraz nieoprocentowaną pożyczkę w kwocie 850 tys. zł z Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.

- Zawirowania rynkowe związane z koronawirusem nie ominęły nas, odczuliśmy spadek wolumenu sprzedawanego paliwa oraz zamówień na wyroby blachowe. Jednak szybko poradziliśmy sobie z tą sytuacją, uruchamiając nowy zakład Ekopol Oil skupiający się na hurtowym obrocie olejem napędowym z odroczoną akcyzą. Natomiast jeśli chodzi o dział blach, pozyskiwaliśmy zlecenia na wyroby hutnicze w postaci jak najbardziej przetworzonej, których realizacja generowała wyższą rentowność – uważa Andrzej Piecuch.

Dominującą część przychodów, ok. 60 proc. Ekopol osiąga dzięki sprzedaży autorskiej technologii do zarządzania gospodarką paliwową przedsiębiorstw o nazwie Mikrostacje.pl. Z rozwiązań spółki korzysta ponad 1 tys. klientów, w tym także duże firmy tj. Tauron, JSW, IKEA, UPS czy Grupa Azoty. Odbiorcami są podmioty działające w różnych sektorach i branżach. To m.in. firmy transportowe, energetyczne czy budowlane. W rezultacie, technologie i urządzenia Ekopolu obsługują łącznie ponad 15 tys. kierowców, pojazdów i maszyn.

Technologia Mikrostacje.pl rok do roku notuje 20 proc. wzrosty przychodów z tytułu opłat abonamentowych. Regularnie poszerzamy bazę odbiorców, którzy często do nas trafiają dzięki   poleceniom doczasowych klientów. Uważamy, że ta dynamika wzrostów utrzyma się również w kolejnych latach – twierdzi Andrzej Piecuch. – Jeśli chodzi o konkurencję, żadna inna firma w Polsce nie posiada takich kompetencji co my. Zawsze wybieramy najlepszą ofertę pod kątem konkretnego klienta, dostosowując się do tego co ma w przedsiębiorstwie, nie narażając go na dodatkowe koszty – dodaje.

Równolegle z działalnością w trzech podstawowych segmentach, Ekopol rozpoczął budowę osiedla 25 inteligentnych, energooszczędnych domków jednorodzinnych w Ptakowicach pod nazwą „Dolina Dramy”. We wrześniu spółka poinformowała o podpisaniu umowy na realizacje pierwszego etapu budowy projektu deweloperskiego. Termin zakończenia inwestycji oraz ostatecznego przekazania budynków planowany jest na 30 września 2021 r.

Dodatkowo, w listopadzie spółka podała informację o rozpoczęciu działalności w obszarze fotowoltaiki, rozwijając się w dwóch kierunkach: jako dystrybutor rozwiązań fotowoltaicznych dla przedsiębiorstw oraz deweloper farm fotowoltaicznych, które później mają być odsprzedawane funduszom OZE. W tym celu Ekopol rozpoczął rekrutacje pracowników na stanowiska w tym segmencie działalności oraz prowadzi rozmowy na zaawansowanym etapie z partnerami, którzy zapewnią spółce know-how oraz bezpieczeństwo przy wejściu na nowy rynek.

2020 rok kończymy wyznaczając sobie ambitne cele na dwa kolejne lata. Przed nami czas realizacji i udowodnienia przed akcjonariuszami, że potrafimy z sukcesami prowadzić biznes także w nowych segmentach działalności – zaznacza Andrzej Piecuch.

Zgodnie z planami spółki, zarówno segment deweloperski jak i działalność w obszarze fotowoltaiki mają przyczynić się do wzrostu kapitalizacji spółki, pozwalającej na przejście na rynek główny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus