Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Benefit Systems w 2020 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody BFT (BENEFIT) w roku 2020 wyniosły 1 033,74 mln zł wobec 1 527,39 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do -3,39 mln zł z 155,46 mln zł w 2019 r. W 2020 r. spółka odnotowała wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie -100,03 mln zł w porównaniu do 105,33 mln zł osiągniętych rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Benefit Systems do akcjonariuszy:

SZANOWNI AKCJONARIUSZE,

Za nami rok pełen wyzwań, zmienności i niepewności. W 2020 rok wkraczaliśmy z dużym optymizmem, do którego skłaniała nas wysoka dynamika sprzedaży zarówno kart MultiSport jak i abonamentów w naszych sieciach fitness. Jednak pandemia koronawirusa i związane z nią zamknięcie obiektów sportowych diametralnie zmieniły sytuację całej branży i Grupy Benefit Systems, stawiając przed nami nowe wyzwania – zarówno o charakterze biznesowym, organizacyjnym jak i finansowym.

Z koncentracji na wzroście sprzedaży, ekspansji zagranicznej i dalszej poprawie efektywności klubów fitness, musieliśmy przekierować nasza działania na zaproponowanie klientom i użytkownikom alternatywy do ćwiczeń w obiektach sportowych, zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i zmianę organizacji pracy, redukcję kosztów oraz zarządzanie płynnością.

Od połowy marca na wszystkich naszych rynkach mierzyliśmy się z zamknięciem obiektów sportowych, które najszybciej zakończyło się w Czechach (koniec kwietnia), a najpóźniej w Polsce (początek czerwca). W okresie lockdown’u na rynkach zagranicznych program MultiSport był zawieszony, natomiast w Polsce użytkownicy mogli korzystać z oferty online. Okres wakacyjny przebiegał pod znakiem odbudowy bazy użytkowników MultiSport oraz trafficu w obiektach sportowych. Z satysfakcją obserwowaliśmy szybkie tempo powrotu pracodawców i pracowników do Programu MultiSport oraz wzrost aktywności użytkowników do poziomu sprzed pandemii, który na wszystkich rynkach nastąpił w ciągu 4-8 tygodni od wznowienia działalności obiektów sportowych.

Również w okresie powakacyjnym, mimo rosnącej liczby zakażeń koronawirusem, odnotowaliśmy dobre momentum odbudowy biznesu - w październiku liczba aktywnych kart MultiSport przekroczyła poziom 800 tysięcy sztuk w Polsce i 300 tysięcy na rynkach zagranicznych. W tym czasie obserwowaliśmy również duże zainteresowanie abonamentami w naszych klubach. Ich sprzedaż wspieraliśmy kampanią promocyjną #ĆwiczOdporność, w której zachęcaliśmy Polaków do aktywności fizycznej jako istotnego elementu profilaktyki zdrowotnej.

W 4 kwartale 2020 r. druga fala pandemii oraz związane z nią ograniczenia w działalności obiektów sportowych ponownie uniemożliwiły nam normalną działalność. W Polsce od połowy października działalność klubów fitness i basenów została istotnie ograniczona, a od końca grudnia niemal zupełnie zamknięta. Również na rynkach zagranicznych zamknięto obiekty sportowe.

Pomimo trudnego otoczenia rynkowego w trakcie 2020 r. podejmowaliśmy wiele działań, które pozytywnie wpłynęły na działalność Grupy Benefit Systems i na naszych interesariuszy. Do istotnych dokonań minionego roku należało rozszerzenie oferty online – zarówno w kanale B2B jak i dla klientów indywidulanych naszych sieci fitness. Wiosną ofertę online MultiSport rozbudowaliśmy o m.in. treningi na żywo, indywidulane konsultacje z trenerami i dietetykami, animacje dla dzieci oraz kursy mindfulness. Ta propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów i użytkowników, a w trakcie wiosennego lockdown, pomimo braku dostępu do obiektów sportowych, ponad 300 tys. kart MultiSport było aktywnych.

Ponadto, w ciągu kilku tygodni od wprowadzenia ograniczeń w działalności obiektów sportowych uruchomiliśmy własną platformę treningową online Yes2Move, na której oferujemy treningi na żywo, jak również dostęp do ponad 800 nagranych treningów. Jesienią pod brandem Yes2Move uruchomiliśmy również sklep internetowy oferujący suplementy i odżywki, żywność dietetyczną, akcesoria sportowe oraz wiele innych produktów wspierających trening i zdrowe życie. W 2020 r. rozpoczęliśmy również prace nad ofertą online na rynkach zagranicznych.

Pandemia przyspieszyła cyfryzację wielu dziedzin życia. Wierzymy – o czym świadczy szybki powrót poziomu aktywności w obiektach sportowych po pierwszym lockdown - że kluby fitness będę podstawą aktywności fizycznej i związanej z nią dbałości o sylwetkę i zdrowie. Mamy jednak świadomość, że istnieje wiele rozwiązań wspomagających ten obszar, które będą rozwijały się w kanale online. Dlatego będziemy kontynuować prace nad rozwojem oferty online i dostarczaniem naszym klientom i użytkownikom nowych rozwiązań związanych z szeroko rozumianą dbałością o formę i zdrowie.

Ważnym obszarem w 2020 r. było ograniczenie kosztów. Podjęliśmy szereg działań, które miały na celu ograniczenie kosztów bezpośrednich działalności klubów fitness jak również kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Istotna część z tych działań była skoncentrowana na zminimalizowaniu kosztów w okresach lockdownu, jednak część z podjętych inicjatyw optymalizacyjnych powinna wspierać nasze wyniki w bieżącym roku. W okresie ograniczeń działalności obiektów sportowych korzystaliśmy w Polsce z rozwiązań z Tarcz antykryzysowych 1.0 i 6.0 w zakresie kosztów czynszów oraz dopłat do funduszu płac. Na rynkach zagranicznych korzystaliśmy z rozwiązań rządowych w analogicznych obszarach.

Po wprowadzeniu ograniczeń w funkcjonowaniu obiektów sportowych jednym z priorytetów stało się zarządzanie płynnością Grupy. Obejmowało ono m.in. renegocjacje terminów płatności, poprawę efektywności zarządzania kapitałem obrotowym oraz ograniczenie wydatków inwestycyjnych. W 2020 r. przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej wyniosły 34,2 mln zł - istotnie poniżej poziomu z lat poprzednich - i były związane przede wszystkim z niezbędnymi nakładami odtworzeniowymi w klubach i inwestycjami w systemy IT.

W październiku sfinalizowaliśmy emisję obligacji o wartości 100 mln zł, która dodatkowo wsparła płynność Grupy. Na koniec 2020 r. dysponowaliśmy 223,8 mln zł środków pieniężnych oraz 125 mln zł dostępnych i niewykorzystanych kredytów, a zadłużenie netto wyniosło 37,7 mln zł, co oznacza spadek o 67,9 mln zł względem roku poprzedniego. To niewątpliwy sukces, zważywszy, że przez prawie sześć miesięcy minionego roku branża fitness była zamknięta a skonsolidowane wyniki finansowe za 2020 r. – strata EBIT w wysokości 3,4 mln zł i strata netto w wysokości 98,7 mln zł – znacznie odbiegają od tego, co raportowaliśmy w latach poprzednich.

W minionym roku otworzyliśmy 4 nowe kluby fitness (3 w Polsce, 1 na rynkach zagranicznych) i zamknęliśmy 6 obiektów na rynku polskim i jeden w Bułgarii. Zamknięte siłownie już przed pandemią charakteryzowały się niesatysfakcjonującą rentownością, obciążały wyniki Grupy i miały ograniczone perspektywy poprawy wyników. Koszty związane z zamknięciami w Polsce wyniosły 12,4 mln zł.

W 2020 r. zdecydowaliśmy się na zakończenie naszej działalności w Grecji, której rozwój już przed pandemią był poniżej naszych oczekiwań. Z uwagi na specyfikę naszej działalności wyjście z rynku greckiego nie wiązało się z istotnymi kosztami.

W trakcie tego trudnego roku podejmowaliśmy działania wspierające naszą sieć partnerską. W trakcie lockdown’u przeprowadziliśmy akcję #WspierajKluby, w ramach której użytkownicy MultiSport mogli realizować wizyty online w klubach partnerskich. W czerwcu wsparliśmy obiekty partnerskie MultiSport kwotą ponad 3 mln zł przeznaczoną na dostosowanie obiektów do wymogów sanitarnych, a na okres 3 i 4 kwartału wprowadziliśmy podwyższone stawki za wizyty realizowane w ramach programu MultiSport. Na okres lockdown’ów wprowadziliśmy również zawieszenie spłat pożyczek udzielonych obiektom partnerskich.

Pomimo pandemii nie ustawaliśmy w działaniach z obszaru ESG, choć miały one mniejszą skalę niż w latach poprzednich. W 2020 r. po raz pierwszy zmierzyliśmy ślad węglowy Grupy. W trakcie roku przeprowadziliśmy liczne zbiórki i akcje charytatywne, a w ramach Letniej Gry MultiSport wsparliśmy organizacje pozarządowe i placówki pomocowe.

Za nami niewątpliwie najtrudniejszy rok w historii Grupy Benefit Systems. Dziękujemy Akcjonariuszom i Obligatariuszom za zaufanie, Pracownikom za ogrom pracy i poświęcenia, Klientom i Użytkownikom za zainteresowanie aktywnością fizyczną w wersji online i cierpliwością w oczekiwaniu na otwarcie obiektów sportowych, Partnerom za wspólny wysiłek w dostosowaniu branży do wymogów sanitarnych i dążeniu do jej otwarcia.

W rok 2021 r. weszliśmy z lockdown’ami na wszystkich naszych rynkach, a w trakcie jego pierwszych trzech miesięcy mierzyliśmy się częstymi zmianami restrykcji w działalności obiektów sportowych. W perspektywie najbliższych miesięcy będziemy koncentrowali się na odbudowie biznesu. Mamy świadomość, że 2021 r. będzie jeszcze okresem pandemii, z podwyższoną zmiennością w otoczeniu biznesowym. Kwestie dyscypliny kosztowej i zarządzania płynnością pozostaną więc istotne. Mamy przekonanie, że w dłuższym horyzoncie dbanie o zdrowie i aktywność fizyczna jako forma profilaktyki zdrowotnej staną się ważnymi, post-pandemicznymi megatrendami, z których Grupa Kapitałowa Benefit Systems, jej Akcjonariusze, Klienci, Użytkownicy i Partnerzy będą mogli skorzystać.

Zarząd Benefit Systems S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus