Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W 2020 r. Grupa MEDIACAP wypracowała 122,6 mln zł przychodów i 10,1 mln zł EBITDA

Udostępnij

W 2020 roku Grupa MCP (MEDIACAP) wypracowała 122,6 mln PLN przychodów (-7,6% r/r), 10,1 mln zysku EBITDA z działalności kontynuowanej (-16,9% r/r). Zysk netto wyniósł 2,5 mln PLN, z czego 2,1 mln PLN przypada na akcjonariuszy jednostki dominującej, a wskaźnik zysk na akcję poprawił się osiągając na koniec 2020 poziom 0,11 PLN wobec -0,26 PLN rok wcześniej.

Zakończyliśmy najbardziej wymagający rok w historii Mediacap. Nie sposób nie zacząć jego podsumowania od docenienia wysiłku wszystkich naszych pracowników i współpracowników, dzięki których elastyczności, wytrwałości i zdolności do błyskawicznej, głębokiej adaptacji udało nam się wspólnie obronić przed skutkami pandemii. Jako spółka branży marketingowej byliśmy mocno narażeni na konsekwencje spowolnienia gospodarczego, ale również na konsekwencje całkowitego wstrzymania niektórych z naszych linii biznesowych – fakt, iż pomimo tego udało nam się osiągnąć ponad 120 mln PLN przychodów i zachować stabilność finansową, należy uznać za dowód odporności i skuteczności organizacji. Dzięki podjęciu decyzji o zakończeniu wybranych, nierentownych projektów biznesowych już w marcu zeszłego roku, koszty tej restrukturyzacji w dużej mierze obciążyły wynik netto za 2019 rok Dzięki temu oraz sprzedaży Plastream możliwe było zanotowanie dodatniego wyniku netto za 2020 r., pomimo trudnego otoczenia rynkowego – mówi Jacek Olechowski, Prezes MEDIACAP S.A.

Od początku pandemii największą odporność na negatywny wpływ COVID przejawia biznes influencer marketingu LTTM, który osiągnął w 2020 roku 58,1 mln przychodów (-5,7% r/r w ujęciu like-for-like). W segmencie reklamowym Freundschaft (wcześniej Grupa S/F) przychody wyniosły 45,6 mln PLN (-22,7% r/r), a w badawczym IQS 19 mln PLN (-24,4% r/r). W segmentach reklamowym i badawczym obostrzenia związane z pandemią powodowały znaczne ograniczenie prowadzonej działalności, m.in. związanej z organizacją eventów czy zogniskowanych wywiadów grupowych.

Turbulencje związane covid-19 dotknęły nas od samego początku pierwszego lock-downu: jeszcze w marcu 2020 przeszliśmy do modelu pracy zdalnej i hybrydowej, w którym trwamy do dzisiaj. Z powodu pandemii zniknęła większość naszego biznesu eventowego oraz lwia część badań jakościowych face-2-face. Konsekwencją zmian w naszej strukturze sprzedaży jest jednak to, że jesteśmy dziś bardziej cyfrowi niż kiedykolwiek – pandemia oszczędziła bowiem najnowocześniejsze z naszych usług. Lock-downy przyniosły większą aktywność online konsumentów, co przełożyło się na wyższą konsumpcję treści publikowanych przez naszych influencerów – stanowiących ok. 10% całkowitej oglądalności YouTube w Polsce. Filmy były częściej zauważane i dłużej oglądane, oraz osiągały lepsze parametry interaktywności. Podobne ożywienie nastało na całym świecie w konsumpcji gier video. W 2020 mocno rozwijaliśmy zaangażowanie w gaming marketing, czyli rynek reklam kierowanych do graczy i osób oglądających kontent gamingowy. Poprzez swoją sieć partnerską Gameset osiągnął w 2020 roku dostęp do aż 10 mln graczy, czyli ponad połowy osób, które grają w gry w Polsce – mówi Jacek Olechowski.

Choć oszczędnościowy tryb i niższe globalnie wydatki polskich reklamodawców nie sprzyjały wyższym budżetom na reklamę niezależnie od medium, to były to fragmenty rynku, które przez pandemię ucierpiały stosunkowo najmniej. LTTM wypracował w IV kwartale 2020 rekordowy wynik i zamknął rok ponad 60% wyższym wynikiem EBITDA. Choć rentowność tego segmentu nie osiąga jeszcze zakładanych docelowych poziomów i praca nad osiąganymi parametrami pozostaje naszym głównym celem w tym roku, to już teraz jest to największe źródło naszych przychodów – podkreśla Jacek Olechowski.

Jako Grupa jesteśmy przygotowani do wzrostów w po-pandemicznej rzeczywistości, której spodziewamy się już w drugim półroczu. Mamy stabilną sytuacją finansową i uproszczoną strukturę organizacyjną. W LTTM, naszym największym segmencie działalności, dokończyliśmy proces integracji po transakcjach z roku 2019 oraz przejęliśmy kolejny podmiot (Gameset), co sprawiło, że jesteśmy największym polskim graczem nie tylko w obszarze influencer ale również gaming marketingu. W biznesie agencyjnym, który nieco bardziej ucierpiał na pandemii, skupiliśmy się na efektywności organizacyjnej oraz głębszej integracji zasobów umożliwionej przez odkupienie pakietu mniejszościowego od niemieckich wspólników. Od marca 2021 działamy pod nową marką Grupa Freundschaft. W segmencie IQS, który został najmocniej dotknięty przez spadek rynku, szykujemy się do powrotu koniunktury w drugiej połowie roku, starając się maksymalnie pilnować kosztów – dodaje Jacek Olechowski.

Podsumowując, pomimo skali wyzwań jakie przyniósł covid-19, dzięki szybkim reakcjom i dobrej współpracy z zespołem udało się zminimalizować ich konsekwencje. W nowy rok weszliśmy mniejsi, ale z lepszym miksem sprzedażowym i prostszą strukturą organizacji. W 2021 spodziewamy się dynamicznego odbicia, napędzanego naszą wiodącą linią biznesową LTTM – w obszarze influencer i gaming marketingu. Pomimo trwającej pandemii spodziewamy się rekordowego roku, w szczególności na poziomie zysku dla akcjonariuszy – podsumowuje Jacek Olechowski