Najważniejsze parametry finansowe

  • Przychody netto w I kw. 2021 r. wyniosły 1,21 mld zł (+61,1% r/r), do czego przyczynił się wzrost wskaźnika Take Rate o 112 pb. r/r do 10,43%.
  • Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie Grupy Allegro.eu w I kw. 2021 r. wyniosła 9,6 mld zł (46,1% r/r).
  • Liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln (+13,4% r/r), a ich roczne wydatki wyniosły średnio 2.880 zł (+38,9% r/r).
  • Skorygowana EBITDA, czyli zysk operacyjny bez amortyzacji i uwzględnienia  zdarzeń jednorazowych, wyniósł 535,6 mln zł (+50,6% r/r).
  • ALE (ALLEGRO) podwyższyło swoje oczekiwania dotyczące całego roku 2021. Spodziewa się, że GMV wzrośnie o około 20% r/r, przychody netto Grupy wzrosną o nieco ponad 30% r/r, a skorygowana EBITDA wzrośnie o około 20% r/r.
  • Przewidywania dotyczące nakładów inwestycyjnych w 2021 roku pozostają na niezmienionym poziomie 550–600 mln zł.

W I kw. 2021 roku wartość sprzedanych produktów na platformie Grupy osiągnęła 9,6 mld zł, co oznacza wzrost o 46,1% r/r. Przychody netto Grupy w tym okresie wyniosły 1,21 mld zł i były o 61,1% wyższe niż w I kw. 2020 roku. Największy, 82,2% udział w przychodach ogółem miał segment marketplace, usługi reklamowe odpowiadały za 8,4% przychodów, własna sprzedaż detaliczna za 4,9% oraz porównywarka cen Ceneo.pl za 4,1%.

Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro, powiedział: Allegro wypracowało naprawdę solidne wyniki w pierwszym kwartale, między innymi dzięki bardzo dobrym rezultatom z działalności reklamowej, a także w związku z pierwszymi przychodami z tytułu współfinansowania przez sprzedawców dostaw do paczkomatów w ramach programu Smart! Przełożyło się to na wzrost przychodów o 61,1%, 15 punktów procentowych powyżej wzrostu GMV, przyczyniając się do wzrostu skorygowanego wyniku EBITDA o 50,6% do 535,6 mln zł, pomimo wyższych o 147% r/r kosztów subsydiowania dostaw dla coraz liczniejszego grona klientów Smart! Te wyniki zachęcają nas do kontynuacji inwestycji w nasze ambitne innowacje na platformie, między innymi Allegro Pay, dalszy rozwój programu Smart! oraz infrastrukturę związaną z dostawami, przy jednoczesnym dalszym ograniczaniu dźwigni finansowej do końca roku. Chociaż planujemy rozważnie, licząc na zniesienie dalszych ograniczeń i spodziewając się zaostrzenia konkurencji, z przyjemnością możemy dziś podnieść nasze oczekiwania dotyczące spodziewanego wzrostu GMV, przychodów i skorygowanej EBITDA w całym 2021 roku.

Zarząd przewiduje obecnie, że GMV wzrośnie w całym bieżącym roku o około 20%, przychody netto o nieco powyżej 30%, a skorygowana EBITDA o około 20%.

Założenia dotyczące nakładów inwestycyjnych w 2021 roku pozostają niezmienione na poziomie 550–600 mln zł. W I kw. 2021 r. wyniosły one 60,0 mln zł, wobec 43,5 mln zł w I kw. 2020 r. Inwestycje planowane na ten rok obejmują przede wszystkim dalszy rozwój platformy i jej funkcjonalności, po skokowym zwiększeniu skali działalności w 2020 r., a także nowe rozwiązania logistyczne, mające na celu dalsze usprawnianie dostaw. Plany te zakładają m.in. zakończenie pierwszych etapów budowy własnej sieci automatów paczkowych Grupy oraz uruchomienie usługi Allegro Fulfillment, która zapewni dodatkowe źródło przychodów dla Allegro z tytułu magazynowania, pakowania i wysyłki towarów w imieniu sprzedawców.

– Po dynamicznym wzroście w 2020 roku, w pierwszym kwartale tego roku odnotowaliśmy dalszą poprawę rezultatów – zarówno pod względem miar operacyjnych kluczowych dla satysfakcji klientów, jak również samych wyników finansowych. Nieustannie usprawniamy obszary, które nazywamy podstawami handlu detalicznego, zapewniając najbardziej konkurencyjne ceny i zwiększając wybór, a także rozwijaliśmy nowe obszary działalności, takie jak Allegro Pay i platforma Allegro Biznes – powiedział François Nuyts, prezes Allegro. – Konsumenci coraz częściej wybierają Allegro robiąc codzienne zakupy. Na koniec I kwartału liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln, o 13,4% więcej niż przed rokiem. Przeciętne roczne wydatki na jednego kupującego wzrosły do prawie 2880 zł, czyli o 38,9% r/r. Odnotowaliśmy również dwucyfrowy wzrost liczby sprzedawców, w tym zagranicznych, a także liczby ofert. Wyczekując zniesienia obostrzeń dotyczących COVID, jesteśmy przekonani, że dzięki wszystkim zaplanowanym przez nas innowacjom Allegro pozostanie dla konsumentów najlepszym miejscem do robienia zakupów.

 

wyniki Allegro w I kwartale 2021

Najważniejsze informacje biznesowe
 

Podstawy handlu detalicznego

  • Dwucyfrowy wzrost liczby sprzedawców i ofert, zwiększający jeszcze bardziej wybór produktów, w tym dodanych w ostatnim czasie popularnych marek, takich jak Fila, Apart, SC Johnson i Decathlon.
  • Coraz bardziej konkurencyjne ceny dla konsumentów poprzez wprowadzanie kolejnych narzędzi i zachęt dla sprzedawców. Wprowadzenie oznaczenia „Super Cena”, by ułatwić konsumentom dotarcie do najlepszych ofert.
  • Wskaźnik Net Promoter Score dotyczący obsługi klienta na rekordowym poziomie 77,8 w pierwszym kwartale.

 

Program Smart! i dostawy

  • Dalszy rozwój programu Smart! i wzrost liczby jego użytkowników w pierwszym kwartale powyżej oczekiwań. Dzięki promocji „Smart! na start” wprowadzonej 1 marca, każdy konsument może przetestować usługę, otrzymując pakiet 5 darmowych dostaw do wykorzystania w ciągu jednego roku. Allegro obniżyło też minimalny próg kwotowy dla darmowej dostawy kurierskiej w ramach Smart! do 80 zł.
  • Wprowadzenie Programu Szybkich Dostaw dla sprzedawców. Szybsza dostawa i jej gwarantowany termin zwiększają częstotliwości robienia zakupów i wydawane kwoty.  
  • W styczniu Allegro wprowadziło współfinansowanie przez sprzedawców dostaw do paczkomatów w ramach pakietu Smart!, na wzór dotychczasowego współfinansowania przesyłek kurierskich.  Zmiana ta w istotny sposób przyczyniła się do wzrostu przychodów w tym kwartale, choć Allegro nadal finansuje większą część kosztów dostaw w ramach Smart!, które wzrosły o 147% r/r wraz z rosnącą liczbą użytkowników Smart! i ich aktywnością zakupową.

 

Rozwijanie wielu źródeł przychodów

  • Przychody z usług reklamowych wzrosły o 68,9% r/r w pierwszym kwartale, ponieważ liczba reklamodawców rośnie dwukrotnie szybciej od liczby sprzedawców, a systemy wykorzystujące uczenie maszynowe pomagają lepiej targetować reklamy i generować z nich przychody.
  • Nasz fintech Allegro Pay rozwija się i zyskuje na popularności, odnotowując trzycyfrowy wzrost kw./kw. w zakresie kredytów konsumenckich. Świetny wynik NPS na poziomie 87,5.
  • Allegro Biznes, nowa platforma B2B dla firm uruchomiona w lutym, została dobrze przyjęta przez użytkowników (zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa), a liczba sprzedawców uczestniczących w dedykowanych programach B2B rośnie zgodnie z założeniami.

 

Środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny (ESG)

  • Allegro nieustannie wspiera społeczeństwo, umożliwiając robienie zakupów z domu łatwo i bezpiecznie, w warunkach ponownego wzrostu liczby zachorowań na COVID-19 w I kwartale.
  • Allegro dołączyło do UN Global Compact, największej na świecie inicjatywy skupiającej ponad 12 tys. firm i 3 tys. instytucji ze 160 krajów, które działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Podkreśla to zaangażowanie Allegro w realizację polityk ONZ i udział w globalnych inicjatywach, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.
  • W ramach aukcji na Allegro podczas tegorocznego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, największej dorocznej imprezy charytatywnej w Polsce, zebrano rekordową kwotę 30 mln zł.
  • Allegro przekazało kolejne 2,5 mln zł darowizn w I kwartale na wsparcie służby zdrowia oraz organizacji charytatywnych i pozarządowych.

 

Pożądany pracodawca

  • W pierwszym kwartale 2021 r. zatrudniono ponad 300 nowych pracowników, zwiększając łączne zatrudnienie do ponad 3,5 tys. osób.
  • Uruchomienie planu motywacyjnego Allegro Incentive Plan (AIP), w ramach którego w kwietniu pierwsze akcje zostały przyznane pracownikom, sięgając głęboko w strukturę organizacji, zapewni zaangażowanie na najwyższym poziomie i przyciągnie najwybitniejsze talenty.  

 

– Zespół Allegro nieustannie się rozwija, mimo że większość z nas nadal pracuje zdalnie. W pierwszym kwartale do Allegro dołączyło ponad 300 nowych pracowników, a w całym 2021 roku planujemy zwiększyć zatrudnienie o 1,5 tysiąca osób – powiedział François Nuyts. – Jestem niezmiennie pod ogromnym wrażeniem poziomu zaangażowania w naszym zespole i jego nastawienia na innowacje. Chcąc rozwijać naszą kulturę współwłaścicielstwa i przyciągać największe talenty z Polski i z zagranicy, po raz pierwszy w naszej historii dokonaliśmy rocznego przydziału akcji pracownikom w ramach planu motywacyjnego Allegro Incentive Plan. Program sięga głęboko w strukturę naszej organizacji i jesteśmy przekonani, że dzięki temu nasi pracownicy będą mogli uczestniczyć w sukcesie Allegro – firmy, którą budują każdego dnia.