Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Szacunkowe przychody ze sprzedaży KGL za 2022 r.

Udostępnij

Zarząd spółki KGL z siedzibą w Mościskach przedstawia szacunkowe wartości przychodów ze sprzedaży Spółki za 2022 r.:

KGL prowadzi działalność na rynku tworzyw sztucznych w obszarze (1) produkcji folii i opakowań dla sektora spożywczego oraz (2) dystrybucji granulatów tworzyw sztucznych. Według szacunkowych ustaleń, w 2022 r. spółka KGL S.A. wypracowała łącznie ponad 652 mln zł przychodów ze sprzedaży z działalności operacyjnej i w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym odnotowała wzrost o 13 %.

W porównaniu do 2021 r., w segmencie produkcji odnotowano wzrost przychodów na poziomie 35%, natomiast w segmencie dystrybucji 15% spadek.

Jednym z głównych czynników kosztowych, mających bezpośredni wpływ na wielkość przychodów są ceny surowców, które jak zaprezentowane to zostało na powyższym wykresie (wykres przedstawia ceny dla indeksu Plastixx – PIE Polymer Price index, który odzwierciedla wahania cen dla surowców wykorzystywanych w procesie produkcyjnym Spółki), po początkowych wzrostach w drugiej połowie roku zaczęły spadać, by osiągnąć względną stabilizację w czwartym kwartale roku. Wzrosty, do połowy ubiegłego roku, wywołane były przede wszystkim przez czynniki/ryzyka, jakie światowa gospodarka zaczęła odnotowywać w związku z agresją Rosji w Ukrainie. Z kolei na ich kształt w drugiej połowie ubiegłego roku, największy wpływ miały czynniki związane ze słabnącym popytem. Jednocześnie należy podkreślić, iż w okresie całego roku 2022, kontynuowane były wzrosty większości pozostałych kosztów działalności produkcyjnej, w tym kosztów pracowniczych.

W obszarze produkcyjnym, jednym ze znaczących elementów kosztowych jest energia elektryczna. W 2022 r. ceny energii na rynku polskim podlegały znacznej zmienności, co zostało zaprezentowane na poniższym wykresie.

Źródło: https://tge.pl/dane-statystyczne

Jak można zauważyć, zwłaszcza w okresie od czerwca do końca września 2022 r., ceny energii były zdecydowanie wyższe od cen historycznych. Jednocześnie, zmienność cen w ciągu całego 2022 roku również jest sytuacją nową na rynku energetycznym, w porównaniu do lat poprzednich, które charakteryzowały się niską zmiennością w ujęciu rocznym. W efekcie działania tych dwóch czynników - zmienności oraz wysokiego poziomu w odniesieniu do cen energii elektrycznej, średni koszt energii w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. znacząco wzrósł. Osiągnięte w 2022 r. poziomy cen energii elektrycznej są/były efektem szczególnych okoliczności (w związku z agresją Rosji w Ukrainie wystąpiły zawirowania na rynku w dostawach gazu do UE i przerwane zostały łańcuchy dostaw energii z Ukrainy do m.in. Polski), co miało bezpośredni wpływ na osiągnięte przez Spółkę wyniki. Należy jednocześnie odnotować, iż z uwagi na czynniki kształtujące zmiany zachowań cen oraz efekt określonej sytuacji na rynku, Zarząd Spółki założył ich przejściowy charakter.

W segmencie dystrybucji, w ujęciu ilościowym, od trzeciego kwartału 2022 r. wystąpił okres silnych spadków sprzedaży surowców. Spadki odnotowano w większości branż, na rzecz których KGL sprzedaje granulaty tworzyw sztucznych, tj. AGD, automotive, budowlana, wyposażenia wnętrz i inne.

Segment działalności produkcyjnej

W segmencie produkcji, w 2022 r. Spółka odnotowała przychody na poziomie 438,1 mln zł, co stanowiło wzrost o ponad 35% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Wzrosty nastąpiły zarówno w sprzedaży folii, jak i opakowań dla rynku spożywczego.

Jednocześnie, na przestrzeni całego 2022 r., segment ten utrzymał dominującą pozycję w strukturze łącznych przychodów KGL.

W omawianym okresie kontynuowane były trendy, które zarysowały się w pierwszym półroczu 2022 r. a związane z utrzymującym się zapotrzebowaniem ilościowym na folie i opakowania. Jednocześnie zaobserwowano, iż odbiorcy Spółki, w wyniku dużej presji kosztowej ze strony sieci handlowych, często muszą stosować najtańsze formy pakowania swoich produktów tj. pakowanie próżniowe i/lub zwiększania gramatury porcji.

Rozwój segmentu produkcji – celem strategicznym Spółki

Spółka posiada rozwiniętą infrastrukturę techniczną, w skład której wchodzą przede wszystkim nowoczesne linie produkcyjne (linie do termoformowania i ekstruzji folii) oraz różnego rodzaju urządzenia i systemy wspomagające produkcję.

Ponadto, Spółka posiada kompetencje i zdolności wytwórcze w zakresie projektowania i budowy form dla maszyn termoformujących oraz wtryskarek. Dzięki temu, Emitent jest w pełni niezależny w zakresie wytwarzania większości niezbędnych form do termoformowania, będących narzędziem w procesie produkcji opakowań.

Kluczowym czynnikiem przewagi technologicznej spółki KGL jest posiadany przez nią know-how w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii i innowacji w produkcji opakowań.

Innowacje motorem wzrostu

W celu zwiększenia zdolności KGL do wdrażania innowacyjnych produktów, a także stworzenia nowoczesnych warunków do prowadzenia badań nad rozwiązaniami, które umożliwią uzyskanie przewagi względem konkurencji, Spółka utworzyła Centrum Badawczo – Rozwojowe (tj. CBR). Centrum zajmuje się opracowywaniem nowych produktów, usług i technologii przeznaczonych dla spółki KGL. Celem działania CBR jest wykreowanie nowych, konkurencyjnych cenowo i jakościowo technologii produkcji (tj. głównie form, narzędzi produkcji, nowych struktur materiałowych i nowych projektów opakowań).

Spółka buduje swoje przewagi technologiczne poprzez efektywne wykorzystanie nakładów ponoszonych na działalność B+R. Mając na celu dołączenie do liderów komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań, spółka KGL dokonuje transformacji swojego modelu z profilu dystrybucyjno-produkcyjnego na technologiczny. Efektem tej zmiany jest uzyskanie znacznych przewag konkurencyjnych i osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku producentów folii i opakowań z tworzyw sztucznych.

Obecnie, efektem przeprowadzonych prac B+R w ramach posiadanego własnego Centrum Badawczo Rozwojowego (CBR), wdrożone zostały produkcyjnie nowe rodzaje opakowań, innowacyjne ze względu na swoją charakterystykę i, co równie ważne, wpisujące się w wymogi Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Spółka opiera swoją strategię rozwoju biznesu opakowaniowego o założenia GOZ, a w szczególności maksymalizację użycia surowców pochodzących z recyklingu w procesach produkcji folii i opakowań oraz ich zdolności do pełnego recyklingu.

Segment działalności dystrybucyjnej

W segmencie działalności dystrybucyjnej w 2022 r. Emitent osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 213,9 mln zł, co stanowi -15% spadek w stosunku do 2021 r.

Spółka jest jednym z wiodących dystrybutorów tworzyw sztucznych w Polsce (głównie granulatów różnych polimerów), dostarczając granulat do małych i średnich firm, które nie wpisują się w bezpośrednią sprzedaż przez producentów tworzyw sztucznych.

Zarząd podkreśla, że wielkości przychodów Emitenta z działalności dystrybucyjnej są silnie skorelowane z fluktuacjami cen w segmencie surowców ropopochodnych, a także z aktualną sytuacją w sektorach, w których działalności prowadzą odbiorcy Emitenta. Pierwsze półrocze 2022 r., a w szczególności Q1, charakteryzowało się dosyć dużym popytem na oferowane przez KGL surowce ze strony większości klientów KGL. Od początku Q2 2022 r. odnotowane zostały spadki ilości zamówień ze strony wszystkich segmentów rynku, które swoją kontynuację - ale w wyższej dynamice - miały również w drugiej połowie roku. Jednocześnie, od połowy 2022 r. faktycznie obserwowany był sukcesywny spadek cen części surowców, zwłaszcza masowych – PP, PS i PET. W przypadku tworzyw technicznych, nie ma jednoznacznych trendów i ceny utrzymują się w stabilnym trendzie.

Spadające zapotrzebowanie na granulaty tworzyw sztucznych, jakie odnotowane zostało od połowy 2022 r. oraz informacje pozyskiwane od klientów, dotyczące planowanych zakupów w najbliższych miesiącach, wskazują że na rynku mamy do czynienia z wyraźnym ale przejściowym spowolnieniem, którego okres trwania nie powinien być zbyt długi (klienci deklarują w trakcie spotkań i rozmów nowe projekty, które wspierają założenia pozwalające na oczekiwany wzrost sprzedaży).

Zdaniem Zarządu, rynek jest w dalszym ciągu rosnący i perspektywiczny w horyzoncie najbliższych lat, jednakże muszą ustąpić czynniki determinujące obecne zachowania konsumentów. Aspekty środowiskowe, które stanowią pewien rodzaj ryzyka i wyzwań, zwłaszcza w niektórych obszarach branży spożywczej (zawartych zwłaszcza w dyrektywie SUP), wydają się być w obecnej sytuacji na rynku mniej istotne. Zarząd Emitenta ryzyko to traktuje jako niewielkie z uwagi na zdecydowanie przemysłowy charakter produktów oferowanych przez Spółkę, wśród których trudno będzie znaleźć alternatywy dla obecnie stosowanych.

Spółka, w ramach prowadzonych działań R&D, dokłada wszelkich starań aby sprostać większości oczekiwań klientów (oraz regulatorów rynku) w zakresie zdolności produktów do pełnego recyklingu, maksymalizacji użycia recyklatów czy, też tam gdzie to możliwe, redukcji ich wagi (ograniczenia plastiku).

Zarząd animuje szereg działań optymalizacyjnych w Spółce, zwłaszcza w obszarze procesów produkcyjnych. W minionym roku wdrożone zostały elementy systemu zarządzania LEAN MANAGEMENT, co z równolegle prowadzonymi szkoleniami wśród załogi w zakresie pogłębiania i lepszego wykorzystywania wiedzy z filozofii LEAN, pozwoli Spółce uzyskiwać wymierne korzyści. W ramach realizacji założeń przyjętej Strategii Rozwoju na lata 2021-2025, Spółka rozszerzyła swoją ofertę produktową o regranulaty tworzyw sztucznych. Jest to nowy element biznesu KGL, którego celem jest poszerzenie oferty produktowej Spółki.

Zarząd na bieżąco analizuje również faktyczny i potencjalny wpływ sytuacji polityczno-gospodarczej w Ukrainie, której rynek przy pozytywnej realizacji scenariuszy zdarzeń, może być dla KGL atrakcyjny rozwojowo.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus