Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Gamedust: Rynek VR rośnie wykładniczo

Udostępnij

GDC (GAMEDUST), giełdowy specjalista od rozrywki VR, ogłosił finalizowanie prac nad drugą częścią niezwykle mocno docenianej w świecie VR gry Yupitergrad oraz nad grą Rooms of Realities stowarzyszonej spółki Bluekey, przenoszącej rzeczywiste escape roomy do świata wirtualnego.

– Wszelkie wyzwania związane z tymi projektami są już za nami, jesteśmy na końcowym etapie produkcji. Nic nie wskazuje na ewentualne przesunięcia, w związku z czym możemy mówić już o drugim kwartale jako o czasie premier – wskazał Paweł Flieger, CEO Gamedust S.A.

Sprzedaż już 50 tys. kopii ma zapewnić każdej z gier zwrot poniesionych kosztów. Spółka nawet bez tego ma obecnie komfort działania, dzięki zabezpieczeniu finansowania w niedawnej emisji akcji – kolejnych emisji spółka nie planuje, zamierza rozwijać biznes już w całości z wypracowanych przepływów pieniężnych.

Gamedust może jeszcze w pierwszym kwartale br. wprowadzić na rynek jako wydawca grę Sunrise GP, a do graczy trafi też Best Forklift Operator w wersji na Nintendo Switch. W portfolio wydawniczym na ten rok znajdują się więc łącznie cztery tytuły. Kolejne produkcje własne i projekty wydawnicze są w toku – w tym rozpoczęła się preprodukcja kolejnego dużego tytułu własnego.

– Będziemy budować zarówno zespół produkcyjny, jak również zespół wydawniczy, co otwiera nam nowe kanały przychodów. Budujemy mocno rozpoznawalną firmę w całym ekosystemie VR – powiedział Prezes Flieger.

Ekosystem VR rozwija się niesamowicie dynamicznie, od pandemii wręcz wykładniczo. Obecnie gracze posiadają około 30 mln zestawów VR, co jest kroplą w morzu konsol i komputerów gamingowych na świecie. Technologia i nowi dostawcy sprzętu są jednak gamechangerami. W przyszłym tygodniu premierę będzie miała druga odsłona gogli VR PlayStation z niezwykle mocnymi tytułami już na starcie. Na horyzoncie widać kolejną generację gogli Meta Quest, rozwija się też platforma Pico, a wkrótce na rynek może wkroczyć Apple.

– Dobrym przykładem tego, jak zmienia się rzeczywistość, jest Best Forklift Operator, którego wydaliśmy w zeszłym roku na platformie Steam (PC). Zgłosiła się do nas firma Randstadt w celu rozwiązania problemu z pozyskiwaniem operatorów wózków widłowych. Pokolenia się zmieniają, zmienia się też sposób dotarcia do odbiorcy. Wykorzystali wydaną przez nas grę do zachęcenia kandydatów, do spróbowania bycia operatorem wózka widłowego w świecie wirtualnym. Wykorzystali influencerów, wykorzystali format „Let’s play”. I jest to duży sukces, będzie zapewne ciąg dalszy – wskazał CEO Gamedust S.A.

Spółka zanotowała zgodnie z planem w IV kw. 2022 roku stratę netto na poziomie 3,3 mln zł, przy czym 3,2 mln zł to amortyzacja wartości firmy, wynikająca z procesu odwrotnego przejęcia przy wchodzeniu na rynek giełdowy. Spółka ocenia, że pod koniec bieżącego roku powinna już uzyskać trwałą rentowność, nawet pomimo kosztów rozwojowych.

– Rok 2023 to najbardziej ekscytujący rok. Mamy przed sobą niesamowite premiery gier z portfolio Gamedust. Widzimy bardzo silny wpływ rozwijającego się ekosystemu VR, jesteśmy niesamowicie optymistyczni. Z pozycji prezesa niezwykle mnie cieszy zaangażowanie ludzi, tworzących produkty, z których chcą być dumni – podkreślił Prezes Paweł Flieger.

Omówił również wątek sztucznej inteligencji, cytując prezesa nVidia o tym, że uruchomienie ChatGPT można porównać z tak przełomowym momentem w historii jak premiera pierwszego iPhone’a. Dla producenta gier, takiego jak Gamedust, AI oznacza mocny spadek kosztów i możliwości przyspieszenia tworzenia gier. Jest to także dopełnienie konceptu metawersum.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus