Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Grupy Tarczyński oraz wybrane wyniki za 2022 rok

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2022 2021 dynamika
tys. PLN      
Przychody ze sprzedaży 1 613 780 1 194 456 35%
Zysk operacyjny 132 418 133 132 -1%
Zysk przed opodatkowaniem 110 172 118 452 -7%
Skonsolidowany zysk netto 101 889 95 620 7%
Zysk netto przypisany właścicielom 101 889 95 620 7%
Średnia ważona liczba akcji (podstawowa i rozwodniona) 11 346 935 11 346 936  
Zysk na jedną akcję 8,98 8,43 7%
Całkowite dochody ogółem 103 015 101 877 1%
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej 147 857 140 154 5%
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -184 395 -200 953 -8%
Środki pieniężne netto z działalności finansowej 38 697 47 312 -18%
Razem zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych, netto 2 158 -13 487  
       
Aktywa trwałe razem 915 524 769 965 19%
Aktywa obrotowe razem 422 576 278 651 52%
Suma aktywów 1 338 100 1 048 616 28%
Zobowiązania krótkoterminowe razem 507 980 281 006 81%
Zobowiązania długoterminowe razem 368 503 385 675 -4%
Kapitał własny razem 461 617 381 935 21%
Wyemitowany kapitał akcyjny 11 347 11 347  

 

Szanowni Państwo!

Przekazuję Państwu raport roczny Spółki oraz Grupy Kapitałowej Tarczyński S.A., który stanowi podsumowanie działalności oraz osiągnięć naszej organizacji, w zakończonym roku obrotowym 2022.

O ile poprzednie dwa lata naznaczone był piętnem pandemii Covid to rok 2022 usunął z areny problemy zdrowotne by zastąpić je wojną tuż za granicami Polski i jej wpływem na gospodarkę w Polsce i na Świecie.

Presja inflacyjna wynikająca z odreagowania pandemii i ograniczeń podażowych głównie w zakresie surowców energetycznych to kluczowy czynnik ryzyka z jakim mierzy się TAR (TARCZYNSKI). W skali naszych wyzwań to ponadprzeciętny wzrost cen mięsa i innych surowców wykorzystywanych w produkcji wymagający pilnych działań w zakresie dostosowania struktury cen produktów do nowych realiów. Dobra współpraca z naszymi partnerami biznesowymi zarówno po stronie handlowej jak i finansowej pozwoliła nam płynnie zarządzić tym procesem. Ponad 30 % dynamika wzrostu przychodów to jeden z efektów tych działań silnie wspierana przez wzrost skali sprzedaży osiągający w roku 2022 poziom ponad 18 % wzrostu wolumenu sprzedaży rok do roku. Dobre wyniki roku 2022 to również zasługa działań oszczędnościowych i optymalizacji procesów produkcyjnych.

Ciągła praca nad utrzymaniem jakości i wydajności oraz efektywności działalności operacyjnej stanowiła w roku 2022 amortyzator dla nieprzewidywanych i zmiennych w czasie negatywnych czynników rynkowych zagrażających realizacji celów biznesowych.

Pozostajemy konsekwentni w realizacji naszej strategii i będziemy kontynuować działania, które pozwolą nam na utrzymanie pozycji lidera rynkowego w Polsce w segmencie kabanosa wspierając sprzedaż eksportową tego produktu na rynki europejskie. Budujemy silną pozycję w kategorii parówek premium, która jest drugim filarem prowadzonej przez nas działalności. Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej wzrosły o 35,1% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły niemal 1 614 mln zł.

W roku 2022 osiągnęliśmy nadwyżkę EBITDA na poziomie blisko 175 mln zł, o 1,8% wyższą względem roku 2021 pomimo obciążenia wyników Grupy spółki skutkami zdarzenia pożarowego z października 2022 r. Poziom rentowności EBITDA odniesieniu do wielkości sprzedaży obniżył się z 14,4% w roku 2021 do 10,8% za rok 2022 lecz mimo to głównie ze względu na wzrost skali sprzedaży wypracowaliśmy w roku 2022 zysk netto w kwocie 101,9 mln zł, o blisko 6,3 mln zł poprawiając wynik roku 2021. Zysk przypadający na jedną akcję wyniósł za 2022 rok 8,98 zł.

Potwierdzając pozytywne efekty takich działań kontynuujemy aktywność w zakresie wydatków na badania i rozwój obejmujący rozwój innowacyjnych produktów zachowując ich najwyższą i powtarzalną jakość. Stale podnosimy kompetencje naszych pracowników będąc otwarci na zmieniający się rynek pracy.

Istotne środki angażujemy na marketing stanowiący podstawę budowy wartości marki oraz jej rozpoznawalności w Polsce a także poza jej granicami. W tym zakresie aktywne wejście w końcówce 2022 r w sponsoring reprezentacji Polski w piłce nożnej stanowi kolejny kamień węgielny naszej strategii budowy marki.

Utrzymanie statusu lidera na rosnącym rynku generuje konieczność ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych. Działania inwestycyjne realizowane w roku 2022 kontynuować będziemy w latach kolejnych obejmując nimi zarówno rozwój zdolności produkcyjnych skorelowanych z prognozami sprzedaży opartymi o popyt rynkowy jak również rozwój zarządzanej infrastruktury z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska czy zabezpieczeń PPOŻ.

Koncentrując się na celach biznesowych tworzymy nowoczesną, odpowiedzialną społecznie organizację, która rozumie zachodzące w świecie zmiany i potrafi tworzyć innowacyjne produkty dostosowane do potrzeb i oczekiwań rynku.

Jacek Tarczyński

Prezes Zarządu Tarczyński S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus