Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa Polsat Plus podsumowuje I kwartał 2023 roku

Udostępnij

W I kwartale 2023 r. CPS (CYFRPLSAT) rozwijała sieć 5G Plusa, która obejmuje zasięgiem ponad 20 mln mieszkańców Polski i przyspieszy do 1 Gb/s. Uruchomiła nowe, największe i najnowocześniejsze w Polsce studio TV, przedłużyła prawa do Energa Basket Ligi i zakupiła prawa do hokejowych Mistrzostw Świata. Prowadziła intensywne działania nakierowane na szybkie uruchomienie kolejnych źródeł produkcji czystej energii, m.in. ze słońca i wiatru oraz pełnego łańcucha gospodarki wodorowej. Z sukcesem zrefinansowała zadłużenie, pozyskując środki na realizację inwestycji w ramach Strategii 2023+.   

Najważniejsze wydarzenia w I kwartale br.:

  • Już ponad 20 mln mieszkańców Polski w ponad 1000 miejscowości może korzystać z najszybszego 5G od Plusa, które przyspieszy jeszcze bardziej – do 1 Gb/s.
  • W Centrum Produkcji Filmowej i Telewizyjnej Grupy Polsat Plus uruchomione zostało największe i najnowocześniejsze studio telewizyjne w Polsce o pow. 2400 mi wysokości 18 m. Można w nim realizować projekty filmowe, telewizyjne, wydarzenia sportowe, koncerty i widowiska z udziałem nawet 2200 osób. To już 7. studio należące do Grupy.
  • Telewizja Polsat  przedłużyła z Polską Ligą Koszykówki umowę licencyjną na transmisje Energa Basket Ligi do końca sezonu 2029/2030 oraz zakupiła na wyłączność prawa do transmisji hokejowych Mistrzostw Świata w latach 2024 – 2029, w których w przyszłym roku w Czechach po raz pierwszy od 21 lat zagrają Polacy.
  • Nowe opcje w dekoderach 4K Polsatu Box i Netii – aplikacja Disney+ oraz funkcja wyszukiwania głosowego.
  • Premiery nowych polskich seriali tylko w Polsat Box Go – „Domek na szczęście”, 2 sezon „Mecenas Porady”, „Bracia”, „Sługa narodu”, „Swaci” oraz „Teściowie”. Wkrótce premiera thrillera medycznego „Sortownia” z Andrzejem Chyrą w roli głównej.
  • Zaangażowanie w realizację – wspólnie z ZE PAK – projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej zainstalowanej mocy sięgającej blisko 300 MW. Trwają testy przed uruchomieniem produkcji energii z farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim.
  • Stworzenie prototypu pierwszego polskiego elektrolizera do produkcji zielonego wodoru (200 kg H2 dziennie).
  • Budowa fabryki autobusów wodorowych w Świdniku oraz ogólnodostępnych stacji tankowania zielonego wodoru. Wygrany pierwszy przetarg na dostawę 20 NesoBusów do Rybnika.
  • Rekordowa emisja obligacji o wartości 2,67 mld zł, powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju zgodnie z międzynarodowym standardem ICMA.
  • Grupa Polsat Plus zawarła z konsorcjum polskich i zagranicznych instytucji finansowych umowy kredytów, które zostaną przeznaczone na projekty inwestycyjne, spłatę całości zadłużenia z poprzednich kredytów oraz finansowanie ogólnych potrzeb korporacyjnych. Zawarte umowy są powiązane z celami zrównoważonego rozwoju, które Grupa Polsat Plus realizuje poprzez Strategię 2023+ – inwestycje w moce wytwórcze zeroemisyjnych źródeł energii, produkcję zielonej energii oraz przechodzenie spółek Grupy na wykorzystywanie w swojej działalności wyłącznie czystej, zielonej energii.

– Konsekwentnie realizujemy założenia Strategii 2023+. W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 20 mln mieszkańców Polski, a wkrótce przyspieszy ona do 1 Gb/s. Inwestujemy w ofertę programową, w tym nowe prawa sportowe i seriale. Dynamicznie rozwijamy projekty z nowego segmentu Czystej Energii – budujemy farmy słoneczne i wiatrowe o łącznej mocy blisko 600 MW – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.

Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay

Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł rok do roku o 2,3% do 71,4 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 7,2% w skali roku.

– Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus. – Pomimo niekorzystnych warunków rynkowych ARPU kontraktowych klientów B2C oraz klientów B2B rośnie, a usług przedpłaconych utrzymuje się na stabilnym poziomie, co jest zasługą m.in. popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7,2% pozostaje wskaźnik odejść klientów – dodaje.

Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów wynosił ponad 1,4 tys. zł miesięcznie.

Segment mediowy: telewizja i online

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w I kwartale br. wyniosła 21,9% – 8% kanału głównego Polsat i 13,9% kanałów tematycznych.

Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 4% do ponad 1 mld zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 28,2%.

Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21,2 mln użytkowników, którzy generowali ok. 2 mld odsłon stron.

– W I kwartale osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo utrzymującego się niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły o 4% zgodnie z rynkiem – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Jesteśmy w czołówce wydawców online – z naszych serwisów z Interia.pl na czele korzysta co miesiąc ponad 21 mln użytkowników. Kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku portali internetowych – dodaje.

 Rozwój projektów w segmencie Czystej Energii

Grupa Polsat Plus we współpracy z ZE PAK zgodnie z założeniami Strategii 2023+ dynamicznie rozwija projekty w nowym obszarze Czystej Energii, związane z produkcją zielonej energii (ze słońca, wiatru, biomasy, termicznej obróbki odpadów) oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.

– Dynamicznie rozwijamy projekty OZE. Aktualnie realizujemy szereg projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej mocy ok. 300 MW, a w pierwszych z nich trwają już testy przed uruchomieniem produkcji energii. Finalizujemy rozbudowę farmy fotowoltaicznej w Brudzewie – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus. – Jeszcze w tym roku chcemy uruchomić pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Instalowany jest pierwszy elektrolizer do produkcji wodoru, mamy pierwsze wozy do jego transportu, budujemy ogólnodostępne stacje tankowania. W Świdniku powstaje fabryka naszych autobusów wodorowych i wygraliśmy pierwszy przetarg na dostawę 20 NesoBusów do Rybnika – dodaje.

Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus

Pomimo niekorzystnego otoczenia makroekonomicznego Grupa Polsat Plus osiągnęła w I kwartale br. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody wzrosły o ponad 7% do 3,2 mld zł, zysk EBITDA wyniósł 761 mln zł, a zysk netto – 71 mln zł. Wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,26x (dług netto/EBITDA LTM).

– Na trudnym i wymagającym rynku z sukcesem zrefinansowaliśmy zadłużenie Grupy, co zapewnia nam elastyczność w finansowaniu inwestycji w ramach Strategii 2023+ – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Wiceprezes ds. Finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus. – Wyemitowaliśmy obligacje o rekordowej wartości 2,67 mld zł oraz zawarliśmy z konsorcjum polskich i zagranicznych instytucji finansowych umowy kredytów na 7,3 mld zł, 0,5 mld euro oraz 1 mld zł kredytu rewolwingowego. Co istotne, całość zadłużenia jest powiązana z naszymi celami zrównoważonego rozwoju, które realizujemy m.in. poprzez wdrażanie w życie Strategii 2023+, działania na rzecz środowiska, jak i społeczeństwa – dodaje.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus