Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Kim jest copywriter i jak może ci dzisiaj pomóc?

materiał partnera

Udostępnij

Jak pracuje copywriter, co należy do jego obowiązków i dlaczego warto zaangażować się w proces zamawiania treści? Marketing internetowy składa się z wielu elementów, w których każdy ze specjalistów odpowiada za dany obszar. Choć często są to osobne stanowiska, to wzajemnie się uzupełniają. Dzisiaj przybliżamy stanowisko copywritera. Z jego usług korzystają zarówno agencje reklamowe, jak i właściciele stron internetowych, w tym sklepów lub stron usługowych.

 

Kim jest copywriter

Copywriter to osoba, która stworzy teksty na twoją stronę internetową. Mogą to być zarówno opis oferty, hasło promujące firmę, artykuły blogowe, treść do newslettera czy aukcji na market place. Oczywiście rola specjalisty nie ogranicza się tylko do tworzenia tekstów na potrzeby działań w internecie. Wielu z nich pracuje również nad kampanii radiowo-telewizyjnymi.

Najczęściej wśród osób zajmujących się profesjonalnie copywritingiem można spotkać absolwentów dziennikarstwa, filologii oraz marketingu. Wielu z ekspertów obecnie związanych z copywritingiem to byli lub obecni dziennikarze. Jest też sporo osób, które pracują „z doskoku”. To przeważnie studenci lub osoby pracujące na etacie, często w innej branży niż marketing. 

Jak pracuje copywriter?

 Wszystko zależy od tego, czym zajmuje się copywriter, jednak skupmy się nad osobą związaną z marketingiem internetowym. Specjalista od treści pracuje, a przynajmniej powinien według briefu marketingowego oraz ustaleń z klientem. To bardzo istotne elementy, dzięki którym copywriter spełni oczekiwania zamawiającego. Należy pamiętać, że to zlecający jest specjalistą w swojej branży i bez materiałów merytorycznych, nawet najlepiej stworzony marketingowo tekst, nie odda przekazu skierowanego do jego odbiorcy. 

Dobrze jest towarzyszyć specjaliście od treści przed rozpoczęciem jego pracy. Krótka rozmowa, ustalenie szczegółów i wsparcie wspomnianym briefem marketingowym pozwoli na osiągnięcie celów. Kolejne spotkanie będzie wskazane po oddaniu tekstu. Akceptacja treści lub wskazanie merytorycznych wskazówek, co i dlaczego należy poprawić to kolejny, standardowy element współpracy. 

Ile kosztuje praca copywritera?

Tutaj również wszystko uzależnione jest od doświadczenia copywritera i jego umiejętności. Na wycenę wpłynie też termin realizacji zlecenia, poziom skomplikowania oraz dostarczonych materiałów lub ich braku. Na ostateczną stawkę za treść składa się o wiele więcej czynników niż tylko napisanie tekstu. Eksperci uwzględniają w cenie zapoznanie się z materiałami, research, przygotowanie kilku wersji, poprawki oraz kontakt z klientem. 

Każdy z nich ma wypracowany własny styl oraz model komunikacji z zamawiającym. Na rynku są copywriterzy, którym nie przeszkadza stały kontakt z klientem podczas pracy. Są też specjaliści ustalający szczegóły na początku współpracy, a kolejna rozmowa odbywa się dopiero po stworzeniu zlecenia. Pozwala to uniknąć ciągłych zmian koncepcji i wprowadzania wskazówek od zamawiającego w trakcie tworzenia dzieła.

W przypadku samego rozliczenia pracy znajdziemy copywriterów rozliczających się za projekt, tekst, znaki lub słowa. Rozliczenie za projekt lub tekst jest bardziej popularne na zachodzie. W Polsce rozliczanie za znaki lub słowa najczęściej stosowane we współpracy między agencją reklamową a copywriterem freelancerem.

Więcej informacji o pracy i usługach copywritera znajdziesz na PiotrPolok.pl