Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

KGL zapowiada spadek sprzedaży w pierwszym półroczu

Udostępnij

Zarząd spółki KGL z siedzibą w Mościskach przedstawia szacunkowe wartości przychodów ze sprzedaży Spółkiza pierwsze półrocze 2023 r.:

KGL prowadzi działalność na rynku tworzyw sztucznych w obszarze (1) produkcji folii i opakowań dla sektora spożywczego oraz (2) dystrybucji granulatów tworzyw sztucznych. Według szacunkowych ustaleń, w pierwszym półroczu 2023 r. spółka KGL S.A. wypracowała łącznie niemalże 283 mln zł przychodów ze sprzedaży, co w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego oznacza spadek o -19 %

W podziale na segmenty operacyjne, segment produkcji odnotowano wzrost przychodów na poziomie 3%, natomiast w segment dystrybucji spadek o -54%

Jednym z głównych czynników, mających bezpośredni wpływ na wysokość przychodów,są ceny surowców wykorzystywanych do produkcji oraz będących towarem oferowanym w dystrybucji, które jak zaprezentowane to zostało na powyższym wykresie (wykres przedstawia ceny dla indeksu Plastixx – PIE Polymer Price index, który odzwierciedla wahania cen dla surowców wykorzystywanych w procesie produkcyjnym Spółki), w pierwszym półroczu 2023 r. były znacząco niższe niż w poprzednich okresach.

Segment działalności dystrybucyjnej

Spółka jest jednym z wiodących dystrybutorów tworzyw sztucznych w Polsce (głównie granulatów różnych polimerów), dostarczając granulat do małych i średnich firm, które nie wpisują się w bezpośrednią sprzedaż przez producentów tworzyw sztucznych.

W segmencie działalności dystrybucyjnej w pierwszym półroczu 2023 r. Emitent osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 62,4 mln zł, co stanowi -54% spadek w stosunku do analogicznego okresu w 2022 r. W ujęciu ilościowym również nastąpił spadek sprzedanych wolumenów. Spadki odnotowano w większości branż, na rzecz których KGL sprzedaje granulaty tworzyw sztucznych, tj. AGD, automotive, budowlana, wyposażenia wnętrz i inne. Odnotowany został sukcesywny spadek cen części surowców, zwłaszcza masowych – PP, PS i PET. W przypadku tworzyw technicznych, nie było jednoznacznych trendów i ceny utrzymywały się na względnie stałych poziomach.

Pomimo odnotowanego zmniejszenia zapotrzebowania na surowce ze strony rynku z uwagi na spowolnienie gospodarcze, w pierwszym półroczu 2023 r. Spółce udało się utrzymać rentowność segmentu dystrybucji w szacunkowym przedziale 11%- 13%. Zarząd zakłada, że spowolnienie gospodarcze będzie średnio terminowe i w drugiej połowie roku 2023 będzie można już zaobserwować zwiększony popyt na tworzywa sztuczne w wielu gałęziach gospodarki.

Spółka jest obecnie skoncentrowana na obsłudze klientów przetwarzających surowce techniczne, wśród których oznaki spowolnienia są mniej odczuwalne. Działanie taki pozwoli wygenerować wyższe marże na sprzedaży, przy zaangażowaniu relatywnie mniejszego strumienia pieniądza.

Zarząd Spółki podkreśla, że wielkości przychodów Emitenta z działalności dystrybucyjnej są silnie skorelowane z fluktuacjami cen w segmencie surowców ropopochodnych, a także z aktualną sytuacją w sektorach, w których działalności prowadzą odbiorcy Emitenta.

Segment działalności produkcyjnej

W segmencie produkcji, w pierwszym półroczu 2023 r., Spółka odnotowała przychody na poziomie 220,5 mln zł, co stanowiło wzrost o 3% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wzrosty nastąpiły zarówno w sprzedaży folii, jak i opakowań dla rynku spożywczego.

W omawianym okresie zapotrzebowanie ilościowe na wyroby wytwarzane przez KGL utrzymało się na stabilnych poziomach, co świadczy o silnej pozycji Spółki jako producenta folii i opakowań dla przemysłowych odbiorców.

Należy również wspomnieć, że branża gastronomiczna, zgodnie z trendem występującym w pierwszym kwartale 2023 r. utrzymała wysoką dynamikę wzrostu, która związana jest z zapotrzebowaniem na opakowania stosowane do pakowania posiłków na wynos. Estymacja sprzedaży dla tej branży na rok 2023 r. jest o kilkadziesiąt procent wyższa niż w roku 2022, co znajduje odzwierciedlenie w ilościach sprzedanych wyrobów w pierwszym półroczu 2023 r.

W marcu b.r. polski parlament przyjął dyrektywę SUP, której wejście w życie zwiększy konkurencyjność oferty KGL w tym segmencie z uwagi na to, że na bieżąco do oferty sprzedażowej wprowadza opakowania na dania gotowe, które zastąpią wycofane dyrektywą opakowania z polistyrenu i spienionego polistyrenu (EPS). W KGL produkcja nowych typów opakowań, alternatywnych dla pojemników z EPS, uruchomiona została jeszcze w 2022 r., w ramach realizacji projektu ze wsparciem środków z NCBiR.

Stabilizacja kosztu energii elektrycznej oraz optymalizacja pozostałych kosztów wydziałów produkcyjnych, umożliwiły poprawę rentowności sprzedaży i powrót do wysokości marży generowanych w okresach historycznych (szacunkowa marża segmentu produkcji w okresie pierwszego półrocza 2023 r. kształtuje się w przedziale 18% - 20% ).

Rozwój segmentu produkcji – celem strategicznym Spółki

Spółka posiada rozwiniętą infrastrukturę techniczną, w skład której wchodzą przede wszystkim nowoczesne linie produkcyjne (linie do termoformowania i ekstruzji folii) oraz różnego rodzaju urządzenia i systemy wspomagające produkcję.

Ponadto, Spółka posiada kompetencje i zdolności wytwórcze w zakresie projektowania i budowy form dla maszyn termoformujących oraz wtryskarek. Dzięki temu, Emitent jest w pełni niezależny w zakresie wytwarzania większości niezbędnych form do termoformowania, będących narzędziem w procesie produkcji opakowań.

Kluczowym czynnikiem przewagi technologicznej spółki KGL jest posiadany przez nią know-how w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii i innowacji w produkcji opakowań.

Zdaniem Zarządu, rynek jest w dalszym ciągu rosnący i perspektywiczny w horyzoncie najbliższych lat, jednakże muszą ustąpić czynniki determinujące obecne zachowania konsumentów. Aspekty środowiskowe, które stanowią pewien rodzaj ryzyka i wyzwań, zwłaszcza w niektórych obszarach branży spożywczej (zawartych zwłaszcza w dyrektywie SUP), wydają się być w obecnej sytuacji na rynku mniej istotne. Zarząd Emitenta ryzyko to traktuje jako niewielkie z uwagi na zdecydowanie przemysłowy charakter produktów oferowanych przez Spółkę, wśród których trudno będzie znaleźć alternatywy dla obecnie stosowanych.

Spółka, w ramach prowadzonych działań R&D, dokłada wszelkich starań aby sprostać większości oczekiwań klientów (oraz regulatorów rynku) w zakresie zdolności produktów do pełnego recyklingu, maksymalizacji użycia recyklatów czy też, tam gdzie to możliwe, redukcji ich wagi (ograniczenia plastiku).

Zarząd animuje szereg działań optymalizacyjnych w Spółce, zwłaszcza w obszarze procesów produkcyjnych. W minionym roku wdrożone zostały elementy systemu zarządzania LEAN MANAGEMENT, co z równolegle prowadzonymi szkoleniami wśród załogi w zakresie pogłębiania i lepszego wykorzystywania wiedzy z filozofii LEAN, pozwoli Spółce uzyskiwać wymierne korzyści. W ramach realizacji założeń przyjętej Strategii Rozwoju na lata 2021-2025, Spółka rozszerzyła swoją ofertę produktową o regranulaty (compoundy) tworzyw sztucznych. Jest to nowy element biznesu KGL, którego celem jest poszerzenie oferty produktowej Spółki.

Zarząd na bieżąco analizuje również faktyczny i potencjalny wpływ sytuacji polityczno-gospodarczej w Ukrainie, której rynek przy pozytywnej realizacji scenariuszy zdarzeń, może być dla KGL atrakcyjny rozwojowo w przyszłości.

Efektywne zarządzanie procesami i majątkiem KGL

W roku poprzednim, jak również w pierwszym półroczu 2023 r., kontynuowane były prace optymalizacyjne we wszystkich obszarach organizacyjnych Spółki, których zadaniem z jednej strony było ograniczenie kosztów działalności, a z drugiej strony przygotowanie Spółki do dalszego rozwoju, co w konsekwencji ma doprowadzić do generowania wyższych rentowności oraz wzrostu wartości KGL w przyszłości.

Równolegle, w pierwszym półroczu 2023 r, Zarząd Spółki podjął działania, które doprowadziły do obniżenia zadłużenia KGL i pozyskał wieloletniego partnera biznesowego, z którym zawarta została transakcja typu sale and leasback, na którą złożyła się sprzedaż nieruchomości w Czosnowie, a następnie wynajęcie jej przez KGL w celu prowadzenia dalszej działalności w identycznym zakresie, w tej samej lokalizacji produkcyjnej (raport bieżący nr 4/2023 z dn. 27.04.2023 r.).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus