Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wojciech Gątkiewicz, FERRO: W wynikach 2Q widoczna jest kontynuacja negatywnych trendów

Udostępnij
  • przychody Grupy w 1H 2023 na poziomie 390,1 mln zł (wobec 479,9 mln zł w rekordowym 1H 2022), EBITDA 53,2 mln zł (wobec 66,5 mln zł), zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 30,1 mln zł (wobec 40,0 mln zł przed rokiem)
  • dobra rentowność biznesu dzięki efektywnej organizacji, pomimo niższego popytu i presji inflacyjnej na koszty
  • solidne wyniki wobec wysokiej bazy rekordowego 1H 2022 i nadal wymagającej sytuacji, szczególnie na rynku polskim
  • strategicznie umacniana pozycja zagraniczna i utrzymywany jej wysoki udział (powyżej 60%) w sprzedaży Grupy
  • ciągła praca nad dyscypliną kosztową i równoczesna realizacja strategicznych projektów inwestycyjnych, skoncentrowanych na reorganizacji sprzedaży zagranicznej Grupy i intensyfikacji rozwoju na tych rynkach
  • dalsza budowa strategicznej pozycji w segmencie nowoczesnych źródeł ciepła poprzez przejęcie (w sierpniu br.) spółki Heating Polska - dostawcy pomp ciepła na rynku polskim, posiadającego silne kompetencje w zakresie profesjonalnego doradztwa dot. doboru pomp ciepła oraz współpracującego z siecią autoryzowanych serwisantów
  • silny cash flow operacyjny +49,5 mln zł umacnia pozycję finansową, zadłużenie finansowe netto/EBITDA na poziomie 1,3x
  • uchwalenie wypłaty dywidendy z zysku za rok 2022 w łącznej wysokości 31,9 mln zł, tj. 1,5 zł na akcję – ustalony dzień dywidendy: 14 września br., dzień wypłaty: 12 października br.

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 1H 2023 r. 390,1 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 479,9 mln zł przychodów rok wcześniej, w rekordowym pod kątem poziomu sprzedaży 1H 2022. EBITDA w 1H 2023 wyniosła 53,2 mln zł (wobec 66,5 mln zł w 1H 2022), a zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej 30,1 mln zł (40,0 mln zł przed rokiem). W samym 2Q 2023 roku Grupa osiągnęła 182,6 mln zł przychodów (wobec 224,2 mln zł przed rokiem), 24,3 mln zł EBITDA (30,4 mln zł) i 12,6 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy j.d. (18,6 mln zł w 2Q 2022). W wynikach 1H 2023 roku widoczny jest efekt pogorszenia nastrojów konsumenckich, odraczania remontów, spowolnienia w sektorze budowlano-montażowym i ograniczenia siły nabywczej - przede wszystkim na rynku polskim, ale również innych rynkach regionu CEE – a także wstrzymywania decyzji zakupowych w segmencie źródeł ciepła. Pomimo funkcjonowania w wymagającym otoczeniu i w środowisku inflacyjnym Grupa w trybie ciągłym pracuje nad dyscypliną kosztową, utrzymując satysfakcjonującą rentowność i kontynuując przy tym strategiczne inwestycje w obszarze IT, logistyki i rozwoju segmentu źródeł ciepła.

- W wynikach 2Q i całego pierwszego półrocza 2023 widoczna jest kontynuacja, a nawet wzmocnienie niektórych negatywnych trendów, które zapoczątkowane zostały w drugim półroczu ub.r. – jednocześnie mamy tu efekt wysokiej bazy, bo porównujemy się do wyjątkowo dobrego pierwszego półrocza minionego roku. Tymczasem sytuację rynkową w wielu branżach gospodarki, w tym w naszej, należy obecnie określić jako wymagającą. Popyt uzależniony jest od wielu czynników, z których duża część sprowadza się do obniżonych nastrojów konsumenckich i poziomu dochodu rozporządzalnego w efekcie nadal wysokiej inflacji. Widzimy też odroczony efekt spowolnienia w branży budowlano-montażowej i dalszą niepewność, a także wstrzymywanie decyzji o remontach oraz decyzji zakupowych
w segmencie źródeł ciepła w związku z niejasnościami dot. przyszłości stosowania gazu oraz zawiłością zasad ogłaszanych programów wspierających termomodernizację i wymianę źródeł ciepła. Dotyczy to przede wszystkim naszego największego i najbardziej dojrzałego rynku, jakim jest Polska, ale z podobnymi problemami w mniejszym lub większym stopniu boryka się cały region. Tu ponownie chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, jak istotna jest szeroko pojęta dywersyfikacja. Sprzedaż zagraniczna stanowi większą część naszych przychodów, a stale umacniana pozycja rynkowa wspierana sprawną dystrybucją zagraniczną pozwala nam na realizację celów biznesowych w tak wymagającym otoczeniu. Kluczowa jest także ciągła praca nad sferą kosztową, elastycznością operacji i wykorzystywaniem synergii w ramach Grupy, czego efektem jest utrzymanie satysfakcjonującej rentowności pomimo niższego poziomu sprzedaży.

Nie rozpatrujemy sytuacji w branży i Grupie FERRO w krótkim terminie, lecz w perspektywie co najmniej kilku lat naprzód. Ze środowiskiem wysokiej inflacji na niektórych rynkach w dalszym ciągu będziemy mieć do czynienia w kolejnych kwartałach, z drugiej strony natomiast w średnim terminie można się spodziewać pozytywnych efektów programów pomocowych, takich jak „Bezpieczny kredyt 2%” czy „Mój prąd 5.0”, dlatego staramy się odpowiednio dostosowywać naszą ofertę i stale umacniać pozycję w kraju i w regionie. Niezmiennie stawiamy na przynoszącą efekty dywersyfikację geograficzną i produktową, kontynuując realizację długoterminowych założeń Strategii F1R2. Przykładem jest reorganizacja sprzedaży zagranicznej dzięki otwarciu centrum logistycznego w Rumunii, postępujące wdrażanie systemu ERP w Grupie czy niedawne przejęcie Heating Polska. Transakcję tę traktujemy jako dobrą okazję biznesową i kolejny – po przejęciu Termetu i Testera – element budujący naszą pozycję i know-how w segmencie nowoczesnych źródeł ciepła, którego perspektywy, pomimo przejściowego spowolnienia, oceniamy jako bardzo atrakcyjne. Dbałość o utrzymanie bezpiecznej i stabilnej sytuacji finansowej niezależnie od warunków zewnętrznych pozwala nam realizować inicjatywy strategiczne i politykę dywidendową. W efekcie wkrótce na rachunki akcjonariuszy trafi dywidenda z zysku za rok 2022 w łącznej kwocie 31,9 mln zł, co oznacza wypłatę 1,5 zł na akcję. - mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

W 1H 2023 roku wartość sprzedaży zagranicznej Grupy przekroczyła 240 mln zł. Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 149,8 mln zł. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w 1H 2023 roku 193,3 mln zł (wobec 224,0 mln zł rok wcześniej), w segmencie armatury instalacyjnej 134,8 mln zł (wobec 153,0 mln zł), a w źródłach ciepła 54,2 mln zł (wobec 94,0 mln zł w 1H 2022).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus