Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Listopadowa dziesiątka, czyli inwestycyjne typy BNP Paribas BM

Udostępnij

Po dwóch miesiącach pod kreską portfel BNP Paribas BM wrócił na powierzchnię. Udany październik to zasługa niemal wszystkich wyselekcjonowanych na ten miesiąc spółek, w tym m.in. Neuca, która po mocnych wzrostach opuszcza jednak zestawienie. Analitycy zdecydowali też o zmniejszeniu ekspozycji na rozgrzany sektor deweloperski.

 

Podobnie jak dla szerokiego rynku, październik okazał się na portfela BNP Paribas BM jednym z lepszych miesięcy w bieżącym roku. Połowa wytypowanych spółek, w postaci RBW (RAINBOW), MRB (MIRBUD), DVL (DEVELIA), NEU (NEUCA) oraz KRU (KRUK)  zakończyły miesiąc generując dwucyfrowe stopy zwrotu, a jedynie ECH (ECHO) oraz CBF (CYBERFLKS) zakończyły miesiąc na minusie.

Dokładne stopy zwrotu, ich historię i inne szczegółowe parametry dotyczące wyników portfela BNP Paribas BM są dostępne dla abonentów BR Premium po wejściu w panel Twoje zyski z innej strony dostępnego na stronie portfela BNP Paribas BM.

 

Echo Investment jest także jedną ze spółek, której nie znajdziemy już w listopadowym portfelu. Bynajmniej nie z powodu tego niewielkiego spadku notowań w październiku. Sektor deweloperski z trzema przedstawicielami był jeszcze w październiku najszerzej reprezentowaną branżą w portfelu BNP Paribas BM. Co nie okazało się złą strategią, w czasie kiedy WIG-NRCHOM wzrósł od początku roku o niemal 45% i jest najprawdopodobniej na drodze do najlepszego roku od 2009 r. Analitycy wychodzą jednak z inwestycji na górce i „zmniejszają ekspozycję na sektor deweloperski po mocnych wzrostach”, ograniczając jednocześnie pozycję do DVL (DEVELIA) oraz DOM (DOMDEV).

Druga ze spółek, która opuściła zestawienie to wspomniana we wstępnie NEU (NEUCA). I w tym przypadku zakończenie inwestycji ma miejsce po mocnych wzrostach (+14% w październiku), a decyzja wynika z klasycznej „zmiany na bardziej perspektywiczne w krótkim terminie walory”.

W roli tych bardziej perspektywicznych walorów sprawdzić mają się SNT (SYNEKTIK) oraz 11B (11BIT). W komentarzu dotyczącym wyboru 11 bit studios czytamy:

„(…) w średnim i długim terminie pozostajemy pozytywnie nastawieni biorąc pod uwagę ostatnio ogłoszoną strategię wydania Frostpunka 2 i Alters w 1H24. Spółka ostatnio podniosła embargo na recenzje powyższych tytułów, co zaowocowało napływem pozytywnych informacji dotyczących gier”

Z kolei argumenty stojące za decyzją inwestycji w akcje Synektik, mają charakter stricte wynikowy. Specjaliści zwracają uwagę zarówno na pozytywne wyniki za miniony kwartał, jak i mocne wstępne dane sprzedażowe na 4Q23.

 

Pełna treść komentarzy zespołu BNP Paribas BM dotycząca wszystkich składników listopadowego portfela, czyli 11B (11BIT), APR (AUTOPARTN), CBF (CYBERFLKS), DVL (DEVELIA), DOM (DOMDEV), KRU (KRUK), MRB (MIRBUD), RBW (RAINBOW), SNT (SYNEKTIK) oraz VOT (VOTUM) znajduje się w poniższej tabeli:

Spółka Zmiana Komentarz
11B (11BIT) 11 bit studios to studio z Warszawy tworzące gry wieloplatformowe dostępne na całym świecie. Produkowane tytuły zdobyły wiele prestiżowych nagród w tym Apple Design Award, Best of Pax czy IGN Editor's Choice. Wyniki za 2Q23 okazały się neutralne, a starzejące się portfolio gier nie wspiera osiąganych rezultatów. Ponadto w średnim i długim terminie pozostajemy pozytywnie nastawieni biorąc pod uwagę ostatnio ogłoszoną strategię wydania Frostpunka 2 i Alters w 1H24. Spółka ostatnio podniosła embargo na recenzje powyższych tytułów, co zaowocowało napływem pozytywnych informacji dotyczących gier. 
APR (AUTOPARTN) Wcześniej otoczenie pandemii a obecnie niepewność geopolityczna sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket  (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy mocnym bilansie oraz dalszej intensyfikacji sprzedaży zagranicznej pozostaje wsparciem wyników w najbliższych kwartałach. Spółka nie dostrzega spowolnienia popytu (dynamika przychodów w 2Q23 +33% r/r, natomiast w VII23 +27% r/r).  Efekt dźwigni operacyjnej (powrót do otwarć kilku fili rocznie) oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50% przychodów (w 2025 r. otwarcie nowego centrum logistycznego nakierowanego na eksport) powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników.
CBF (CYBERFLKS) Grupa cyber_Folks oferuje nowoczesne usługi w oparciu o samodzielnie wytworzone, zaawansowane rozwiązania i systemy teleinformatyczne, w modelach abonamentowych lub SaaS (ang. Software as a Service), w trzech segmentach działalności (hosting, omnichannel communication, telekomunikacja). Spółka dostarczyła solidne wyniki na poziomie konsensusu, z przychodami rosnącymi o 34% y/y. Marża EBITDA była rekordowa w segmencie cyber_Folks (42,6%) oraz CPaaS (25,8%). Dodatkowo zarząd planuje zwiększyć portfolio o ferowanych produktów z coraz większym udziałem wysokomarżowych rozwiązań. Ponadto spółka widzi dalszą przestrzeń do wzrostu cenników w obszarze hostingu i wsparcia e-commerce.
DOM (DOMDEV) Pozytywnie oceniamy sektor nieruchomości mieszkaniowych, a wysoki popyt potwierdza przyspieszone zwiększanie oferty przez deweloperów. W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Jednocześnie silny bilans pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy. Na tle konkurencji wysoka ekspozycja na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, wysoka jakość inwestycji, zaawansowane metody pricingu oraz dobra renoma wyróżnia spółkę, co finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże.
DVL (DEVELIA) Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci stopniowego wyjścia z segmentu komercyjnego przy jednoczesnym zwiększeniu ekspozycji na rynek nieruchomości mieszkalnych (przejęcie Nexity - atrakcyjny zakup projektów w budowie oraz banku gruntów, zwiększenie ekspozycji na główne miasta). W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Potwierdzeniem powyższego jest wrześniowa rewizja w górę prognoz zarządu co do wolumenu sprzedaży. Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy. W najbliższych miesiącach rynek oczekuje na publikacje nowej strategii z uwzględnieniem przejętego biznesu Nexity.
KRU (KRUK) W II kwartale zysk netto grupy Kruk przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 293,6 mln zł w porównaniu z 244,9 mln zł przed rokiem. Wynik okazał się znacznie powyżej prognoz rynkowych, które zakładały 254,1 mln zł zysku netto. W całym I półroczu zysk netto przekroczył 0,5 mld zł, po raz pierwszy w 25-letniej historii spółki. Zarząd przyznał, że inwestycje Kruka w nowe portfele wierzytelności mogą być w 2023 r. rekordowe, a obecna sytuacja rynkowa sprzyja spółce. Sygnalizowane niedawno w prasie ewentualne plany dotyczące potencjalnych zmian przepisów na rynku włoskim są w ocenie zarządu mało realne.
MRB (MIRBUD) Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w szczególności zwiększenie ekspozycji na kontrakty infrastrukturalne, co nie tylko zwiększyło skalę działalności, ale również przyniosło poprawę rentowności. Portfel zleceń na koniec 2Q na poziomie 4,8 mld PLN jest niższy w porównaniu do poprzednich okresów, spółka czeka jednak na podpisanie kontraktów o wartości blisko 2,0 mld PLN. 2023 rok pod względem rentowności nie powinien być gorszy z uwagi na stabilne koszty materiałów i podwykonawców, waloryzację kontraktów oraz „korzystną” kalkulację przy składaniu ofert. Dodatkowo wsparciem dla rezultatów w kolejnych kwartałach będzie segment mieszkaniowy (JHM) z uwagi na rozpoczęcie przekazań w projekcie w Zakopanem. W średnim terminie spółka planuje wejść w segment kolejowy (partner lub przejęcie, na razie spółka kupiła 5,1% udziałów w Torpolu i planuje zwiększać udział), co może oznaczać budowę kolejnej „nogi” biznesu.
SNT (SYNEKTIK) Grupa Synektik jest wiodącym dostawcą innowacyjnych produktów, usług oraz rozwiązań IT dla diagnostyki obrazowej i medycyny nuklearnej. Zajmuje się sprzedażą urządzeń medycznej oraz rozwiązań informatycznych stosowanych w radiologii, a także prowadzi laboratorium badawcze aparatury do diagnostyki obrazowej oraz serwis sprzętu medycznego. Spółka pokazała pozytywne wyniki za 2Q23, gdzie zysk netto przebił oczekiwania rynkowe o ponad 40%, a sprzedaż w ujęciu r/r wzrosła o blisko 185%. SNT zaprezentował także mocne wstępne dane sprzedażowe na 4Q23 sugerujące wzrost o 131% r/r.
RBW (RAINBOW) Oczekujemy dalszego odrodzenia w sektorze turystycznym w 2023 r., po okresie ograniczenia podróży przez konsumentów w poprzednich latach z uwagi na COVID-19. Powyższe jest obrazowane osiąganymi dynamikami sprzedaży od początku roku (wzrost o 43,5% r/r) oraz dobrymi wynikami w 1Q’23. W tym okresie przy wzroście przychodów o 76%, zysk netto wyniósł 18,7 mln zł (wobec 7,8 mln zł straty przed rokiem). Pozytywnie oceniamy także wstępne wyniki za 2Q, kiedy jednostkowo przychody wzrosły o 124%, a zysk netto wyniósł 33,5 mln zł (vs strata 8,0 mln zł w 2Q’22). Spółka podała także, że liczba rezerwacji w przedsprzedaży imprez turystycznych w sezonie Zima 2023/24 wzrosła o 45,5% r/r. Rainbow Tours szacuje, że miał w sierpniu 540,2 mln zł skonsolidowanych przychodów, o 30,8% więcej r/r. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje pozytywnych czynników, które wspierają jej wyniki.
VOT (VOTUM) Dynamiczny rozwój segmentu dochodzenia roszczeń z tytułu umów bankowych sprawia, że wyniki grupy Votum rosną. Spółka w I półroczu 2023 r. wypracowała 168,4 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 27% r/r. Zysk netto wyniósł 60,7 mln zł i był o 40% wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Tempo pozyskiwania nowych klientów po wyroku TSUE, który był korzystny dla frankowiczów przyspieszyło. W lipcu i sierpniu dynamika pozyskiwania nowych klientów była niższa miesiąc do miesiąca, jednak wpływ na to miał sezon wakacyjny, a zainteresowanie klientów pozostaje wyższe niż rok wcześniej, co pozytywnie wpływa na perspektywy wyników. W sierpniu spółki z grupy Votum podpisały 1020 nowych umów z kredytobiorcami frankowymi, wobec 893 rok wcześniej. Spółka dąży do tego, aby w całym 2023 r. pozyskać do 20 tys. kontraktów, wobec wcześniej szacowanych 15 tys. Zarząd przyznał, że IV kwartał w wielu obszarach będzie kluczowy dla wyniku tego roku i nie mam wątpliwości, że będzie najlepszy. Ponadto w ramach dywersyfikacji grupa przygotowuje nowy produkt, który chce wprowadzić do oferty w październiku.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus