Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki Eurotel za 2023 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 433 268 620 707 -30%
Zysk brutto 20 291 50 161 -60%
Zysk netto, razem 16 287 40 512 -60%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 40 873 40 894 -0,1%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -8 490 13 771  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -53 991 -31 185  
Przepływy pieniężne netto, razem -21 608 23 480  
       
Aktywa, razem 184 674 211 220 -13%
Zobowiązania 105 755 107 544 -2%
Kapitał własny ogółem 78 919 103 676 -24%
Kapitał akcyjny 750 750  
liczba akcji (w szt.) 3 748 255 3 748 255  
Zysk na jedną akcję zwykłą 4,35 10,81 -60%
Wartość księgowa na jedną akcję 21,05 27,66 -24%

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla Eurotel na kolejne lata  <<<

 

Szanowni Państwo,

Przekazujemy raport roczny za 2023 rok będący owocem wysiłków Grupy Kapitałowej Eurotel w tym, jak się okazało, tak wymagającym roku.

W raportowanym okresie Grupa ETL (EUROTEL) wypracowała skonsolidowane przychody na poziomie 433 268 tys. zł, które są niższe od przychodów ubiegłorocznych o ponad 30% oraz skonsolidowany zysk netto wynoszący 16 287 tys. zł , który jest niższy od ubiegłorocznego 2,5 razy.

Miniony rok był pod wieloma względami wyzwaniem, z którym spółki Grupy musiały się zmierzyć. Wysoka inflacja, nadal trwający konflikt na Ukrainie powodowały ostrożność w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych przez klientów zarówno indywidualnych jak i korporacyjnych. W związku z tymi czynnikami, dostępność finansowania zewnętrznego była również ograniczona po pierwsze przez wyższy koszt pieniądza, a po drugie przez bardziej rygorystyczne warunki finansowania wprowadzone przez instytucje zewnętrzne w związku z rosnącym ryzykiem.

Wprowadzone w 2023 roku premierowe produkty w nowych, wyższych cenach nie spotkały się z tak dużym zainteresowanie jak w poprzednich latach. Rynek nie był przygotowany na taki wzrost cen i nie zaakceptował ich. Byliśmy również przyzwyczajeni do większego popytu jaki miał miejsce w poprzednich latach, a porównanie do wcześniejszego roku, który był rekordowy nie tylko ze względu na większy potencjał nabywczy, ale również dokonaną jednorazową transakcję sprzedaży, spotęgował wrażenie znacznego pogorszenia wyników. Przy tej okazji warto zwrócić uwagę, że jeśli nie będziemy porównywać ubiegłorocznych wyników do najlepszego roku w historii, a do innych lat w ostatnim czasie, to okaże się, że osiągnięte w 2023 roku wyniki nie będą już tak niekorzystnie wyglądały, a w wielu przypadkach będą czasami lepsze.

W ramach Eurotel SA jako jednostki dominującej osiągnięto w 2023 roku przychody wysokości 370 928 tys. zł co było obniżeniem wyników o ponad 32% procent oraz zysk netto wysokości 18 799 tys. zł, który stanowi 46% zysku netto roku ubiegłego.

Główny segment mający wpływ na zmniejszenie wypracowanych wyników to iDream w ramach którego osiągnięto 306 mln zł przychodu w porównaniu do 452 mln zł w poprzednim roku. W ramach tego segmentu wszystkie kanały sprzedaży wykazały spadki, przy czym największy z nich wystąpił w kanale biznesowym.

W ramach segmentu T-Mobile osiągnięto nieznacznie mniejsze wyniki niż w poprzednim roku, ale podkreślić należy, że przy zmniejszonej sieci sprzedaży, co świadczy o tym, że efektywność pozostałych punktów sprzedaży uległa zwiększeniu, a jest to istotny element wpływający na możliwość otrzymywania dodatkowych składników wynagrodzenia prowizyjnego od operatora. Dokonano również inwestycji w salony sprzedaży, dzięki czemu cała sieć spełniała na koniec 2023 roku aktualne standardy wyglądu i wizerunkowe określone przez operatora T-Mobile.

W segmencie Canal+ odnotowano porównywalny wynik do roku poprzedniego. Sieć mimo dojrzałości rynku na jakim działa, zmian technologicznych w przesyłaniu treści do oglądania oraz kurczącej się ilości punktów sprzedaży, utrzymuje stabilny poziom sprzedaży i jest nadal rentowna.

W ramach spółki zależnej Viamind Sp. z o.o. osiągnięto przychody wysokości 62 486 tys. zł co jest zmniejszeniem o 17% w porównaniu do poprzedniego roku oraz wygenerowano stratę wysokości 1 010 tys. zł w porównaniu do zysku wysokości 2 456 tys. zł w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Głównym powodem powstałej straty była współpraca z producentem Xiaomi, a w szczególności prowadzenie firmowych salonów sprzedaży tego producenta. Brak wcześniej udzielanego wsparcia, niekonsekwentna polityka promocyjna oraz problemy z dostępnością towaru spowodowały, że salony działające pod marką MiMarkt w większości przestały być rentowne. Wprowadzone działania w celu ograniczenia skali działania w tym kanale i sukcesywne zamykanie kolejnych salonów rozpoczęły się w drugiej połowie 2023 roku i jest kontynuowane.

W segmencie Play osiągnięto pewną poprawę wyników, co uznać należy za sukces na tak konkurencyjnym i dojrzałym rynku. Wzrosty efektywności działania nie pozwoliły jednak pokryć strat w powstałych w segmencie Xiaomi. Sieć sprzedaży Play jest jednak stabilna i systematycznie generuje podobny poziom sprzedaży.

Jednym z ważniejszych wydarzeń w ubiegłym roku, które ma również znaczenie dla przyszłości Spółki była decyzja o zakupie nieruchomości biurowej na potrzeby centrali. Dotychczas dzierżawiona siedziba nie jest wystarczająca pod względem wielkości jak i standardu pracy jaki zapewnia. Nowa siedziba pozwoli na dalszy rozwój Spółki w szczególności w nowych kierunkach oraz znacząco poprawi komfort pracy, przez co powinna wzrosnąć efektywność działania. Własna siedziba, to również pewnego rodzaju symbol pozycji jak i skali działania jaki osiągnięty został przez prawie 30 lat obecności na rynku.

Wypracowany zysk za 2023 rok pozwala podzielić się z akcjonariuszami jego częścią. Z racji tego, że jest on niższy niż w poprzednim roku jak również w związku z nakładami jakie związane są z adaptacją nowej siedziby Spółki, kwota dywidendy może być znacząco niższa niż w poprzednim roku. Kontynuowana jednak będzie coroczna tradycja wypłacania dywidendy, mimo wspomnianych okoliczności, które mają na nią wpływ i taką rekomendacje przedstawi Zarząd.

Na zakończenie chcemy podziękować wszystkim partnerom handlowym, pracownikom i w szczególności klientom, za zaufanie jakim jesteśmy obdarzani niezależnie od uwarunkowań rynkowych, a inwestorów dodatkowo zapewnić chcemy o podejmowaniu wysiłków aby w kolejnym roku uzyskiwane wyniki był znacząco lepsze i można było podzielić się na zakończenie roku większym zyskiem w postaci dywidendy.

W imieniu Zarządu Eurotel SA

Prezes Zarządu

Krzysztof Stepokura

Gdańsk, 16 kwietnia 2024 roku

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus