Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Studenac Group S.A. ogłasza zamiar przeprowadzenia IPO oraz notowania akcji na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu

Udostępnij

Studenac Group S.A., jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, wywodząca się z Chorwacji, ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji. Oferta ma obejmować emisję nowych akcji oraz sprzedaż istniejących akcji Spółki. Oferta będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych (ang. qualified institutional buyers) w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach. Studenac planuje ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. oraz dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Zagrzebiu (Zagrebačka burza d.d). 

 

Komentując dzisiejsze ogłoszenie, Michał Seńczuk, Prezes Studenac, powiedział: 

“Z dużą satysfakcją informuję o zamiarze przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji spółki Studenac i ich wprowadzenia do obrotu na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu. Jestem przekonany, że nasz sprawdzony model biznesowy, potwierdzony mocnymi wynikami finansowymi, znaczącym wzrostem przychodów oraz osiągnięciami naszej sieci w ostatnich latach, przyciągną zainteresowanie inwestorów. Wierzę, że kontynuacja wieloletnich działań sprawi, że Studenac stanie się jednym z wiodących graczy w formacie proximity w regionie.

Od przejęcia przez Enterprise Investors w 2018 roku, Studenac ponad trzykrotnie zwiększył liczbę sklepów, do ponad 1400 placówek na koniec września 2024 roku. Z odnoszącej sukcesy sieci regionalnej w Dalmacji, rozwinęliśmy naszą działalność w całej Chorwacji, stając się siecią z największą liczbą sklepów spożywczych w kraju. W tym roku zrobiliśmy także pierwszy krok w ramach naszej międzynarodowej ekspansji, wchodząc na rynek w sąsiedniej Słowenii. Kluczową siłą napędową tego wzrostu było skupienie się na formacie sklepów, który pozwala nam być blisko naszych klientów i umożliwia im robienie codziennych zakupów szybko i wygodnie.

Wierzymy, że IPO i następnie notowanie akcji Spółki na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu ułatwią nam dalszy rozwój poprzez wzmocnienie profilu, rozpoznawalności marki i wiarygodności Spółki. Zamierzamy kontynuować nasz rozwój zarówno organicznie, poprzez otwarcia nowych sklepów, jak i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego Spółki. Celem Zarządu jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży Grupy o około 30% (w ujęciu pro forma 1) w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem, przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30% w średnim terminie. 

Chorwaccy, polscy i międzynarodowi inwestorzy zyskają ekspozycję na jedną z najszybciej rozwijających się firm w Chorwacji pod względem przychodów, działającą na perspektywicznym rynku, która oferuje zarówno dalszy dynamiczny wzrost skali, jak i atrakcyjne poziomy rentowności”.

Najważniejsze informacje o ofercie 

  • Zgodnie z założeniami, oferta będzie obejmować emisję nowych akcji przez Spółkę oraz sprzedaż istniejących akcji przez niektórych z obecnych akcjonariuszy Spółki, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej, który posiada obecnie około 90,08% akcji Spółki, a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca (łącznie „Mniejszościowi Akcjonariusze Sprzedający”), którzy posiadają łącznie około 9,16% akcji Spółki. Ponadto, około 0,76% akcji Spółki jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków Zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie („Mniejszościowi Akcjonariusze Niesprzedający”).
  • Z emisji nowych akcji w związku z ofertą Spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem Skorygowany Dług Netto/EBITDA. 
  • Oferta będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, w każdym przypadku zgodnie z Regulacją S wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych, do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z definicją i w oparciu o Regułę 144A wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych, a także do wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach.
  • Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10% akcji oferowanych w ramach oferty.
  • Warunki oferty zostaną przedstawione w Prospekcie, który wraz z jego podsumowaniem przetłumaczonym na język polski i chorwacki zostanie opublikowany zgodnie z odpowiednimi przepisami po zatwierdzeniu przez luksemburską Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym (Commission de Surveillance du Secteur Financier, CSSF) i paszportowaniu Prospektu do Polski i Chorwacji.
  • Studenac planuje ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie wszystkich akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. oraz dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Zagrzebiu (Zagrebačka burza d.d).
  • Studenac planuje ubiegać się o rejestrację oferowanych akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S.A. jako depozycie pierwotnym, oraz w Centralnej Spółce Depozytowo-Rozliczeniowej (Središnje klirinško depozitarno društvo) jako depozycie wtórnym.
  • Erste Group Bank AG, Erste Securities Polska S.A., Erste&Steiermärkische Bank d.d., Jefferies GmbH, J.P. Morgan SE, Santander Bank Polska S.A. - Santander Biuro Maklerskie oraz Banco Santander, S.A. będą pełnić rolę Globalnych Koordynatorów i Współprowadzących Księgę Popytu. Santander Bank Polska S.A. - Santander Biuro Maklerskie i Erste&Steiermärkische Bank d.d. będą również działać jako Firmy Inwestycyjne odpowiednio w Polsce i w Chorwacji.
  • Erste Group Bank AG będzie działał jako menedżer stabilizujący i będzie uprawniony do nabycia akcji na GPW lub ZSE w łącznej liczbie nieprzekraczającej 10% ostatecznej liczby akcji oferowanych w ofercie w celu ustabilizowania ceny akcji.
  • Członkowie Zarządu zobowiążą się, że nie będą oferować ani sprzedawać akcji Spółki (lock-up), z zastrzeżeniem standardowych wyłączeń, przez okres 540 dni od daty pierwszego notowania akcji Spółki. PEF VIII zobowiąże się do niepodejmowania takich czynności przez okres 180 dni, a Spółka, Mniejszościowi Akcjonariusze Sprzedający i Mniejszościowi Akcjonariusze Niesprzedający przez okres 360 dni. 

Kluczowe informacje o Studenac i jego przewagach konkurencyjnych:


Sieć sklepów #1 w Chorwacji ze sprawdzonym modelem biznesowym wyróżniającym się unikalnym formatem proximity.


Studenac jest najszybciej rosnącą siecią sklepów spożywczych w Chorwacji pod względem przychodów w ciągu ostatnich pięciu lat. Na koniec września 2024 roku Studenac posiadał w sumie 1404 sklepy, w tym 1372 placówki w Chorwacji, co czyni go największą siecią sklepów w kraju, oraz 32 sklepy w Słowenii, po wejściu na ten rynek w 2024 roku poprzez przejęcie sieci Kea.

Studenac prowadzi sklepy w formacie proximity, co oznacza, że jego placówki są strategicznie zlokalizowane blisko konsumentów i dostosowane do specyficznych potrzeb społeczności i warunków lokalnych (np. zwyczajów dotyczących korzystania ze środków transportu, turystyki). Sklepy Studenac są zazwyczaj zlokalizowane bliżej klientów i w dogodniejszych lokalizacjach niż sklepy konkurencji. Około 71% klientów Studenac ma mniej niż pięć minut do sklepu sieci Studenac (istotnie mniej niż w przypadku konkurentów), a duża część klientów odwiedza sklep pieszo. 
Oferta sklepów Studenac koncentruje się wokół hasła "I sitno I bitno" ("małe i ważne"). Studenac zapewnia zatem szybkie i jakościowe zakupy oraz usługi, które odpowiadają codziennym potrzebom konsumentów.

Studenac zarządza siecią sklepów o unikalnym jednolitym formacie, zintegrowanych i działających co do zasady pod jedną marką, o średniej powierzchni sprzedaży 111 m2. Sklepy Studenac oferują przeważnie od 2000 do 4000 produktów (SKU) markowych oraz sprzedawanych pod marką własną, produkty na wynos, a także usługi dodatkowe. Studenac może pochwalić się także szeroką ofertą produktów świeżych. W przeciwieństwie do większych formatów sklepów, Studenac zaspokaja potrzeby mieszkańców i turystów w zakresie mniejszych zakupów, które można podsumować koncepcją "jedzenie na dziś, jedzenie na jutro".

 

Atrakcyjny, szybko rosnący rynek sprzedaży detalicznej żywności w Chorwacji i Słowenii.

Studenac działa głównie na chorwackim rynku spożywczym, którego całkowita wartość szacowana jest na 10,2 mld euro (wg danych za 2023 rok). Według analizy przygotowanej przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, sektor ten w latach 2018-2023 zanotował skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 5,5%, a w ciągu najbliższych pięciu lat wskaźnik wzrostu CAGR prognozowany jest na poziomie 4,8%. 
Dwa główne najszybciej rozwijające się segmenty chorwackiego rynku spożywczego pod względem przychodów to sklepy mniejszego formatu, takie jak Studenac, oraz dyskonty. Segmenty te uzupełniają się wzajemnie pod względem misji zakupowych – klienci realizują duże zakupy w dyskontach, jednocześnie odwiedzając sklepy małoformatowe dla wygody. Udział dyskontów w chorwackim rynku wynosi przy tym około 15% i jest niższy niż w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (np. w Polsce, Czechach, Rumunii, na Węgrzech), a zatem wpływ dyskontów na cały rynek jest znacznie mniejszy.

Studenac ma ugruntowaną pozycję zarówno na terenach mieszkalnych, które zapewniają mu stabilne źródło przychodów we wszystkich porach roku, jak i w lokalizacjach turystycznych, licznie odwiedzanych przez przyjezdnych. W 2023 roku Chorwacja gościła około 21 milionów turystów (zarówno krajowych, jak i zagranicznych), którzy skorzystali z około 107 milionów noclegów, według danych Chorwackiej Narodowej Organizacji Turystycznej, podczas gdy liczba mieszkańców kraju wynosi nieco poniżej 4 milionów. Oczekuje się, że przyjęcie euro i wejście Chorwacji do strefy Schengen na początku 2023 roku przełoży się na wzrost liczby turystów, głównie z Niemiec i innych krajów Europy Zachodniej. 
Według OC&C, udział sieci Studenac w chorwackim rynku w 2023 roku wyniósł 6,6% pod względem całkowitych przychodów, co stanowi wzrost o 4,1 punktu procentowego w porównaniu z 2018 rokiem. 
Zarząd uważa, że format sklepów Studenac jest również odpowiedni do ekspansji na rynki zagraniczne. W 2024 roku firma weszła na rynek w Słowenii poprzez przejęcie sieci Kea, zapewniając sobie obecność na słoweńskim rynku spożywczym o szacowanej wartości 5,9 mld euro (na podstawie danych za 2023 rok zawartych w analizie OC&C).

Słowenia to kraj oferujący atrakcyjne uwarunkowania makroekonomiczne i demograficzne, należący do strefy euro, z najwyższym PKB na mieszkańca spośród 11 członków Unii Europejskiej z Europy Środkowo-Wschodniej (na podstawie danych Eurostatu za 2023 rok). 
Według Zarządu, format sklepu Studenac jest dobrze dopasowany do rynku słoweńskiego, a gusta i nawyki konsumentów słoweńskich oraz chorwackich są podobne. 

 

Przyspieszona ekspansja od 2018 roku.

Studenac został założony w 1991 roku w Omiš, w południowej Chorwacji. W sierpniu 2018 roku Spółka została przejęta przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. Enterprise Investors posiada unikalne doświadczenie i ma na swoim koncie udane inwestycje w sektorze handlu detalicznego. Należą do nich Dino Polska, jedna z największych sieci detalicznych w Polsce, która w 2017 roku z sukcesem weszła na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., oraz Profi Rom Food, największa sieć supermarketów w Rumunii, która w 2016 roku została sprzedana innej firmie private equity.

W momencie akwizycji przez PEF VIII, sieć Studenac obejmowała 385 sklepów. Po przejęciu do Spółki dołączył nowy zespół zarządzający, a Studenac rozpoczął przyspieszoną ekspansję. Spółka została przekształcona z firmy rodzinnej w profesjonalną organizację zorientowaną na wyniki. 
Dzięki cyfryzacji mocno zakorzenionej w DNA firmy, Studenac stał się jednym z najszybciej rosnących graczy w rozwijającym się chorwackim sektorze spożywczym. Studenac rozwija się dynamicznie zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia. Od 2018 roku do 30 września 2024 roku Studenac otworzył 491 nowych sklepów oraz przejął 725 sklepów, dokonując akwizycji sieci: Istarski Supermarketi, Sonik, Bure, Pemo, Lonia, Strahinjčica, Špar Trgovina, LA-VOR i Decentia w Chorwacji oraz Kea w Słowenii. 

 

Mocne wyniki finansowe z ponadprzeciętnym wzrostem sprzedaży.

Wywodzący się z Chorwacji Studenac jest jedną z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dynamicznie zwiększa swoje przychody ze sprzedaży zarówno poprzez organiczny rozwój nowych sklepów, jak i przejęcia, a także poprzez wzrost sprzedaży w ujęciu porównywalnym (LFL).

Przychody ze sprzedaży wzrosły z 309,5 mln euro w 2021 roku do 668,1 mln euro w 2023 roku, co oznacza skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 46,9%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA  wzrosła z 31,3 mln euro do 65,9 mln euro (CAGR na poziomie 45,1%). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA2 pro forma za rok 20233  wyniosły odpowiednio 702 mln euro i 70,7 mln euro. Wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu LFL wyniósł 5,6% w 2021 roku, 18,0% w 2022 roku i 16,3% w 2023 roku.

W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7% r/r, przy wzroście LFL o 13,1%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3% r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.

Celem zarządu jest wzrost przychodów Grupy w tempie około 30% w ujęciu pro forma w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem oraz skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30% w perspektywie średnioterminowej. 

 

Dalszy wzrost w Chorwacji i ekspansja międzynarodowa. Cel: 3400 sklepów do końca 2028 roku.

Zarząd Spółki uważa, że Studenac jest dobrze przygotowany zarówno do dalszego rozwoju w Chorwacji, jak i do ekspansji na rynki zagraniczne. W 2024 roku Studenac rozpoczął działalność w sąsiedniej Słowenii.

Strategia Studenac opiera się na kilku dźwigniach wzrostu, w tym dalszym wzroście skali, wzrostach LFL oraz ulepszaniu oferty dla klientów, przekładającym się na ich rosnące zadowolenie. 
Studenac zamierza kontynuować rozwój organiczny poprzez otwieranie nowych sklepów w Chorwacji i Słowenii. W 2024 roku Spółka zamierza otworzyć łącznie około 140 sklepów. Zarząd oczekuje, że liczba nowo otwieranych sklepów będzie rosła z każdym rokiem. Firma doradztwa strategicznego OC&C szacuje, że w Chorwacji jest 3200 potencjalnych lokalizacji (tzw. „white space”) odpowiednich dla formatu Studenac, oraz dodatkowo 700 lokalizacji tego typu w Słowenii.

Studenac zamierza również kontynuować swoją sprawdzoną strategię konsolidacji rynku poprzez przejmowanie innych graczy. Rozdrobnienie chorwackiego rynku detalicznego czyni go atrakcyjnym dla konsolidatora takiego jak Studenac, a rosnące znaczenie zakupów proximity w Chorwacji sprzyja modelowi biznesowemu Spółki. Studenac ma duże doświadczenie w przejmowaniu i skutecznej integracji innych sieci detalicznych w całym kraju.

W sumie, otwierając nowe sklepy i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii, Studenac zamierza rozbudować swoją sieć do 3400 sklepów do końca 2028 roku. 

 

Cyfryzacja i innowacje mocno zakorzenione w całej organizacji.

Studenac koncentruje się na zwiększaniu wydajności i rentowności, w tym wykorzystując cyfrowe rozwiązania w strategicznych obszarach swojej działalności. Cyfryzacja i innowacje są mocno zakorzenione w całej organizacji i są one wspierane przez własne centrum doskonałości, Studenac Digital. Zarząd Spółki jest przekonany, że nowe rozwiązania, takie jak zaawansowane narzędzia analityczne w obszarze zarządzania cenami i promocjami, zapewniają Spółce przewagę konkurencyjną na lokalnym rynku.

Studenac posiada oparty na danych proces zatwierdzania nowych lokalizacji, który wspierany jest przez zaawansowane narzędzie oceny lokalizacji. Narzędzie to przygotowuje automatyczne rekomendacje dotyczące oceny lokalizacji i wykorzystuje uczenie maszynowe do lepszej identyfikacji odpowiednich nowych lokalizacji. Narzędzie to znacznie przyspiesza i usprawnia uruchamianie nowych sklepów. Bardzo niewiele sklepów otwartych przez Studenac po 2018 roku zostało następnie zamkniętych. 
Studenac zamierza nadal rozwijać swoją logistykę i łańcuch dostaw, aby zapewnić wysoką jakość świeżych produktów i ich dostępność na półkach, a także, by skrócić czas realizacji dostaw do sklepów. Zapewnienie wysokiej jakości świeżych produktów jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym realizację strategii Studenac zakładającej zwiększanie udziału produktów świeżych w asortymencie sprzedaży. Jest to ważne nie tylko dla poprawy marży, ale także jako czynnik napędzający wzrost sprzedaży LFL. 
Studenac jest w trakcie transformacji i centralizacji swoich struktur logistycznych w celu wsparcia wzrostu sprzedaży i poprawy rentowności. Spółka planuje podwoić udział scentralizowanych dostaw z 33% w 2023 roku do 65% w 2028 roku, zwiększając wydajność i rentowność, w tym poprzez możliwość negocjowania lepszych warunków z dostawcami.

 

Zaangażowanie Studenac w obszarze ESG. 

Studenac jest organizacją świadomą ekologicznie, koncentrującą się na ograniczaniu śladu węglowego poprzez inicjatywy energooszczędne i wykorzystanie energii odnawialnej. Od 2021 roku Studenac posiada certyfikat ZelEn (zielona energia). 90% zużywanej przez Spółkę energii pochodzi ze źródeł odnawialnych zakupionych od krajowego przedsiębiorstwa energetycznego HEP Group. 
Inicjatywy Studenac na rzecz bioróżnorodności obejmują projekt "Krok bliżej natury", który został wprowadzony w 2020 roku. Koncentruje się on na oczyszczaniu morza na wybrzeżu Adriatyku i promowaniu bioróżnorodności w miastach. W ramach tego projektu Studenac wdrożył również inicjatywę ochrony wód podziemnych.

Inicjatywy społeczne Studenac koncentrują się na projektach skupionych wokół społeczności lokalnych, wsparciu dla organizacji pozarządowych oraz różnorodności i integracji. W 2021 roku Studenac uruchomił projekt "Krok bliżej społeczności". Koncentruje się on na wspieraniu organizacji pozarządowych, grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej i dzieci oraz na promowaniu tematów zdrowotnych. 
Studenac zobowiązuje się również do utrzymywania wysokich standardów ładu korporacyjnego. W szczególności będzie przestrzegać zasad ładu korporacyjnego Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW) oraz zasad ładu korporacyjnego giełdy w Zagrzebiu. Trzech członków Rady Nadzorczej Spółki spełnia kryteria niezależności opisane w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW. 

(w mln euro) 2021 2022 2023 8M 2023 8M 2024 8M 2024 pro forma 4
Przychody ze sprzedaży 309,5 502,5 668,1 465,1 556,5 608,8
Wzrost przychodów ze sprzedaży 15,10% 62,40% 33,00% - 19,70% -
Wzrost sprzedaży LFL 5,60% 18,00% 16,30% 15,10% 13,10% -
Zysk brutto ze sprzedaży detalicznej i hurtowej 92,7 145,9 203,3 145,2 179,1 -
Marża zysku brutto ze sprzedaży detalicznej i hurtowej 32,00% 30,80% 32,70% 33,60% 34,90% -
Skorygowana EBITDA5 31,3 43,6 65,9 54,7 66,9 72,1
Skorygowana marża EBITDA 10,10% 8,70% 9,90% 11,80% 12,00% 11,80%
Skorygowany dług netto6  / Skorygowana EBITDA 3,8x 4,4x 4,2x 4,5x 3,9x 3,1x
Zysk/(strata) netto 0 -0,1 1,3 10,1 16,3 20,3


 1  Uwzględniając wyniki działalności sklepów nabytych w danym okresie (a w przypadku danych pro forma za okres pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku, także po tym okresie), tak jakby te sklepy zostały nabyte 1 stycznia danego roku. Uwaga: to samo wyjaśnienie ma zastosowanie w każdym przypadku, gdy w niniejszym komunikacie prasowym mowa jest o wynikach pro forma. 

2  Skorygowana EBITDA za dany okres jest definiowana jako EBITDA po zastosowaniu MSSF 16 skorygowana o zdarzenia niezwiązane z podstawową działalnością Studenac, takie jak (i) koszty związane z procesami due diligence (w tym wydatki związane z usługami due diligence w obszarach komercyjnym, finansowym, podatkowym i prawnym oraz uznaniowe premie wypłacone pracownikom zaangażowanym w proces due diligence) oraz (ii) koszty związane z fuzjami i przejęciami oraz integracją po połączeniu (w tym premie dla pracowników zewnętrznych, koszty związane z procesem integracji przejętych spółek oraz koszty doradców prawnych, finansowych i innych poniesione w ramach sfinalizowanych przejęć). Ilekroć w niniejszym komunikacie prasowym jest mowa o Skorygowanej EBITDA, oznacza to Skorygowaną EBITDA po zastosowaniu MSSF 16.

Uwzględniając wyniki działalności sklepów nabytych w danym okresie (a w przypadku danych pro forma za okres pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku, także po tym okresie), tak jakby te sklepy zostały nabyte 1 stycznia danego roku. Uwaga: to samo wyjaśnienie ma zastosowanie w każdym przypadku, gdy w niniejszym komunikacie prasowym mowa jest o wynikach pro forma. 

4 Uwzględniając wyniki działalności sklepów nabytych w danym okresie (a w przypadku danych pro forma za okres pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku, także po tym okresie), tak jakby te sklepy zostały nabyte 1 stycznia danego roku.

5  Skorygowana EBITDA za dany okres jest definiowana jako EBITDA po zastosowaniu MSSF 16 skorygowana o zdarzenia niezwiązane z podstawową działalnością Studenac, takie jak (i) koszty związane z procesami due diligence (w tym wydatki związane z usługami due diligence w obszarach komercyjnym, finansowym, podatkowym i prawnym oraz uznaniowe premie wypłacone pracownikom zaangażowanym w proces due diligence) oraz (ii) koszty związane z fuzjami i przejęciami oraz integracją po połączeniu (w tym premie dla pracowników zewnętrznych, koszty związane z procesem integracji przejętych spółek oraz koszty doradców prawnych, finansowych i innych poniesione w ramach sfinalizowanych przejęć).

  Skorygowany dług netto (po zastosowaniu MSSF 16) jest definiowany jako suma krótkoterminowych kredytów i pożyczek, długoterminowych kredytów i pożyczek, długoterminowych zobowiązań leasingowych i krótkoterminowych zobowiązań leasingowych pomniejszona o środki pieniężne i ich ekwiwalenty oraz należności od firm obsługujących karty kredytowe.
 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus